مصرف 40 درصد انرژی کشور  در بخش ساختمان

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: نخستین همایش ناب‌سازی مصرف انرژی با استفاده از در و پنجره‌های یو پی وی سی به همت شرکت میراب پروفیل (هافمن) و با حضور مهندسان و پیمانکاران بخش ساختمان در تبریز برگزار شد. رئیس گروه مهندسی مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی در این همایش با اشاره به سهم بخش‌های مختلف از مصرف انرژی کشور گفت: ۴۰ درصد انرژی تولیدی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود. محمدکاظم ولی زاده به نقش پنجره‌ها در جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: پنجره‌ها می‌توانند ۲۷ درصد انرژی ساختمان را حفظ کرده یا هدر دهند.

وی نوع شیشه مورد استفاده در پنجره‌ها، تعداد لایه‌های شیشه (تک جداره یا دوجداره) و ضخامت لایه هوایی ایجاد شده بین دو شیشه را از عوامل حفظ انرژی عنوان و بر استفاده از گاز آرگون بین دو جداره شیشه به‌منظور هدایت بهتر انرژی تاکید کرد.

وی با اشاره به اجرایی شدن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از سال ۱۳۹۰ در ایران گفت: فصل پنجم این قانون ۱۲ فصلی مربوط به مصرف انرژی در بخش ساختمان است.

ولی‌زاده با بیان اینکه براساس ماده ۶۹ این قانون وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص مدیریت مصرف انرژی برای کارشناسان است، گفت: تاکنون ۵۸۰۰ نفر در دوره‌های برگزار شده توسط مرکز مدیریت انرژی شرکت کرده و گواهینامه گرفته‌اند. وی اظهار کرد: با وجودی که این مرکز در تبریز است و دوره‌های آموزشی با استفاده از یارانه دولتی برگزار می‌شود، سایر استان‌ها بیشتر از آذربایجان شرقی استقبال کرده‌اند. مدیرعامل شرکت میراب پروفیل (هافمن) نیز در این همایش با اشاره به اهتمام دولت برای کاهش منابع سوخت، اظهار کرد: آزادسازی قیمت انرژی هرچند به‌منظور کاهش مصرف موثر بوده ولی کافی نبوده است.

محمد حمیدیه با بیان اینکه صرفه‌جویی انرژی در کشور از اهمیت لازم برخوردار نیست و توجهی به اثرات زیست محیطی مصرف بی‌رویه انرژی از جمله افزایش دمای زمین هم نمی‌شود، بر تغییر ساختار مصرف تاکید کرد و گفت: برای پیاده سازی الگوی مصرف مناسب نیازمند فرهنگ سازی و عزم ملی هستیم.

حمیدیه با اعلام اینکه در ایران ۵/ ۲ برابر خاورمیانه و پنج برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌شود، گفت: عرضه و تقاضا هر دو باید کنترل شود زیرا نمی‌توانیم لوازم پرمصرف وارد بازار کنیم و مصرف‌کننده را مقصر بدانیم. وی اظهار کرد: در صورت رعایت مقررات ملی ساختمان‌سازی (مبحث ۱۹) می‌توان انرژی مصرفی در این بخش را از ۳۸۰ کیلووات در ساعت به ۱۸۰ کیلووات در ساعت کاهش داد.