ترانزیت پنبه دوبرابر شد

دنیای اقتصاد، بندرعباس: بندر شهید رجایی علاوه‌بر سهم ۵۵ درصدی در جابه‌جایی کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور، نقش عمده‌ای در ترانزیت پنبه دارد؛ به طوری‌که طی سه ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانزیت شده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تجارت و حمل و نقل محموله‌های پنبه در دنیا از فعالیت‌های پردرآمد برای کشورها محسوب می‌شود که در ایران به‌ویژه استان هرمزگان که دارای ظرفیت‌های ترانزیتی بسیاری برای تجارت دریایی با ده‌ها کشور جهان است، مسوولان در حال آماده‌سازی زیرساخت برای ورود به این بازار هستند.

در فصل بهار با توجه به زمان برداشت محصول پنبه در کشورهای حوزه شمال شرقی ایران، بازار مباحث مربوط به ترانزیت این محصول با ارزش کشاورزی در میان فعالان صنعت حمل و نقل دریایی کشور داغ می‌شود.

انتقال پنبه تولیدی کشورهای مشترک‌المنافع و بعضا تولیدات داخلی پنبه به کمک خطوط ریلی و زمینی به بنادر یادشده بخشی از این زنجیره حمل و نقل بین‌المللی کالا در کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود و هر ساله در صورت توسعه فعالیت‌های مربوط به آن، می‌تواند سود کلانی را عاید کشور کند.

مسوولان بندر شهید رجایی با توجه به این امر که بی‌گمان می‌تواند سبب توسعه حوزه‌های اشتغال‌زا و ارزآور برای کشور شود، طی سال‌های اخیر با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها قصد دارند تا در زمینه ترانزیت پنبه، نقش پررنگ‌تری داشته باشند. این در حالی است که سالانه حدود ۱۳ میلیون عدل (واحد شمارش بسته‌های پنبه در حمل و نقل) در دنیا تولید می‌شود و مسوولان بندر شهید رجایی قصد دارند سهم ایران از این تجارت بین‌المللی به‌ویژه در بخش حمل و نقلی آن را افزایش دهند.

بندر شهید رجایی در مرکز راهگذر شمال - جنوب یکی از ۹ راهگذر ترانزیت در دنیا است. توسعه شبکه ریلی در این بندر گامی اساسی و زیربنایی در حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاهایی همانند پنبه محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر، توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری این محموله‌ها نیز در این بندر به‌طور جد مورد توجه قرار دارد.

محمدعلی اصل سعیدی‌پور، معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این باره گفت: برای ساخت ایستگاه تخلیه واگن‌های ریلی پنبه، ۱۵ هکتار محوطه‌سازی و ۶ کیلو‌متر ریل‌گذاری انجام شده و خطوط ریلی فرسوده نیز به طول ۵ کیلومتر بازسازی شده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: با تکمیل این ایستگاه ریلی ظرفیت ترانزیت پنبه به ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش یافته است.

به گفته سعیدی‌پور، ۴ شرکت خصوصی در این بندر در محدوده‌ای به وسعت ۴۰ هکتار در زمینه ترانزیت پنبه فعالیت دارند و شرکت‌های جدید نیز می‌توانند با بسترسازی و ساخت خطوط تخلیه ایمن در این بندر فعالیت کنند.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به برخی آمار در این باره اشاره کرد و گفت: در سه ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانزیت شده است. به گفته وی، این میزان ترانزیت پنبه ۲۰ میلیون دلار درآمدزایی و ۲۰۰نفر اشتغال‌زایی به دنبال داشته است.

وی نصب هیدرانت‌های زیرزمینی آتش‌نشانی، خط کشی و پالت‌گذاری محل‌های نگهداری، گذاشتن دکل‌های نگهبانی و مانیتورینگ ترمینال با استفاده از دوربین‌های مدار بسته را از جمله اقداماتی عنوان کرد که به‌منظور ارتقای ایمنی حمل‌ونقل این کالای قابل اشتعال عملیاتی شده است.

مدیرکل راه آهن هرمزگان نیز با استناد به تجزیه و تحلیل‌های آماری اعلام کرد: امسال حجم واگن‌های پنبه دو برابر شده است که ارائه تخفیف‌های پلکانی و ثابت بودن تعرفه از دلایل این افزایش است.

پورفخری افزود: زمان تردد قطار از سرخس به بندرعباس از ۵ روز به ۳ روز کاهش یافته است.