گروه گردشگری، پرستو فخاریان: اقتصادهای نوظهور در دوره‌ای ۲۰ساله، گوی سبقت را در عرصه گردشگری از اقتصادهای پیشرفته می‌ربایند؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود حدفاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ بیش از نیمی از گردشگران بین‌المللی، کشورهای اقتصادهای نوظهور را برای سفر انتخاب کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در گزارش سالانه «نکات برجسته گردشگری (Tourism Highlight)»، به بررسی وضعیت کلی توریسم در سال گذشته میلادی پرداخته است و علاوه‌بر آن، افق چشم‌انداز ۲۰ساله گردشگری را تا سال ۲۰۳۰مورد بررسی قرار داده است. این گزارش UNWTO با اشاره به افق ۲۰۳۰ این سازمان جهانی که چشم‌انداز بلندمدت را طی دو دهه از ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ مشخص کرده است، خاطرنشان می‌کند: بنابر پیش‌بینی‌های به روز‌شده گردشگری در جهان همچنان رو به رشد خواهد بود.

نرخ رشد میانگین 3/ 3درصدی

طبق افق ۲۰۳۰ گردشگری، انتظار می‌رود تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی در سراسر دنیا افزایش سالانه‌ای بالغ بر میانگین ۳/ ۳درصد را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ داشته باشند. با گذشت زمان، نرخ رشد رفته رفته متوقف خواهد شد و از ۸/ ۳درصد در سال‌های ابتدایی این دوره ۲۰ساله، به ۹/ ۲درصد در سال پایانی خواهد رسید. این گزارش اضافه می‌کند: در آمار مطلق، گردشگران ورودی بین‌المللی هرسال بالغ بر ۴۳میلیون نفر، افزایش خواهند داشت؛ این رقم در مقایسه با میانگین افزایش سالانه ۲۸میلیون گردشگر در دوره ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰، آمار چشمگیری به حساب می‌آید. در نرخ رشد پیش‌بینی‌شده، انتظار می‌رود تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی سراسر دنیا به رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ و یک میلیارد و ۸۰۰میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ برسد.

براساس این گزارش، تعداد گردشگران بین‌المللی در اقتصادهای نوظهور آسیا، آمریکای لاتین، اروپای مرکزی و شرقی، منطقه مدیترانه شرقی اروپا، خاورمیانه و آفریقا دوبرابر نرخ رشد سالانه اقتصادهای پیشرفته دنیا، رشد خواهد کرد؛ یعنی درحالی‌که رشد گردشگری بین‌المللی در کشورهایی که صاحب اقتصادهای پیشرفته هستند، سالانه ۲/ ۲درصد خواهد بود، کشورهای صاحب اقتصادهای نوظهور رشد سالانه ۴/ ۴درصد را تجربه خواهند کرد. در نتیجه انتظار می‌رود گردشگران ورودی به کشورهای اقتصادهای نوظهور تا پیش از سال ۲۰۲۰ بیش از اقتصادهای پیشرفته باشد.در سال ۲۰۳۰، معادل ۵۷ درصد گردشگران بین‌المللی به کشورهای اقتصادهای نوظهور وارد خواهند شد و ۴۳ درصد آنها به کشورهای اقتصادهای پیشرفته سفر خواهند کرد؛ این درحالی است که این نسبت در دهه ۱۹۸۰ به نفع اقتصادهای پیشرفته، برعکس بوده و تنها ۳۰درصد گردشگران، اقتصادهای نوظهور را به‌عنوان مقاصد گردشگری برمی‌گزیدند.

آسیا و پاسیفیک در صدر

گزارش نکات برجسته گردشگری سازمان جهانی جهانگردی، اضافه می‌کند: بیشترین رشد منطقه‌ای را در آسیا و پاسیفیک شاهد خواهیم بود؛ جایی که پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران ورودی‌اش از ۳۳۱میلیون به ۵۳۵میلیون در سال ۲۰۳۰ برسد که میانگین رشد سالانه ۹/ ۴درصد را نشان می‌دهد. همچنین طبق برآوردها، خاورمیانه و آفریقا بیش از دوبرابر افزایش تعداد گردشگر ورودی خود را در این دوره تجربه خواهند کرد و به ترتیب از ۶۱میلیون به ۱۴۹میلیون و از ۵۰میلیون به ۱۳۴میلیون گردشگر خواهد رسید. در همین حال، اروپا و آمریکا در مقایسه با دیگر مناطق، رشد آرام‌تری را خواهند داشت؛ به شکلی که تعداد گردشگران ورودی به اروپا از سالانه ۴۷۵میلیون به ۷۴۴میلیون نفرخواهد رسید و گردشگران ورودی به قاره‌های آمریکا، از ۱۵۰میلیون به ۲۴۸میلیون نفر افزایش خواهند یافت. بر همین اساس، سهم مناطق آسیا و پاسیفیک از بازار جهانی توریسم از ۲۲درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۰درصد افزایش خواهد یافت. همچنین خاورمیانه ۸درصد (درمقایسه با ۶درصد سال ۲۰۱۰) و آفریقا ۷درصد (درمقایسه با ۵درصد سال ۲۰۱۰) از بازار سهم خواهند گرفت. در نتیجه این تحولات، درصد سهم اروپا و قاره‌های آمریکا از بازار گردشگری رو به کاهش خواهد گذاشت که دلیل آن نیز به میزان اندک رشد توریسم در این مناطق در مقایسه با مقاصد بالغ در شمال آمریکا، شمال اروپا و اروپای غربی برمی‌گردد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نیز UNWTOدر گزارش سالانه خود بر سهم گردشگری در تجارت بین‌المللی در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور تاکید و اعلام کرده بود به‌رغم رشد ملایم و ناهموار اقتصاد جهانی، گردشگری بین‌المللی طی سال‌های اخیر بیش از انتظارات رشد کرده است.

اقتصاد‌های نوظهور پیشتاز توریسم می‌شوند