دنیای اقتصاد: واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان « دوره کاربردی روش‌ها و تکنیک‌های نوین در مدیریت تجربه خرید» در روز سه‌شنبه ۹تیرماه به مدت ۴ساعت، برگزار می‌کند.

نکته کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی، هم از جنبه محلی و هم از جنبه جهانی، درک رفتار مصرف‌کننده است. این امر هم برای شرکت‌های تجاری، هم سازمان‌های غیرانتفاعی و همین‌طور سازمان‌های دولتی که قوانین مربوط به بازار را تدوین می‌کنند، کاربردی خواهد بود.

تحلیل رفتار مصرف‌کننده عاملی کلیدی برای موفقیت کسب‌وکار مختلف است. مصرف‌کنندگان در خرید برخی از محصولات، درگیری زیادی دارند، اما نمی‌توانند خرید خود را به‌صورت منطقی توجیه کنند. در این خریدها، هیچ‌یک از ویژگی‌های محصول به تنهایی در خرید مشتری موثر نیست.

تصمیم خرید یک فرآیند پیچیده است و تحت‌تاثیر عوامل مختلفی ازجمله محرک‌های بیرونی، عناصر آمیخته بازاریابی، ویژگی مصرف‌کننده، محیط خرید، عوامل موقعیتی و ویژگی‌های روانشناختی قرار دارند. در این بین حالت روانی افراد در هنگام خرید تاثیر زیادی بر رفتار خرید آنها دارد. افراد، رفتار‌های خود را برای رسیدن به اهداف خاصی انجام می‌دهند. تجربه خرید، ترکیبی از ارزش خرید لذت‌جویانه و ارزش خرید فایده باور است که در واقع این دو کارکردهای خرید را تشکیل می‌دهند.

ارزش فایده‌باور یک وظیفه‌گرایی و شناخت‌گرایی ذاتی است، اما ارزش لذت‌جویانه با جنبه‌های هیجانی از تجربه خرید گره می‌خورد بنابراین مصرف‌کننده، ارزش فایده باور را به وسیله خرید محصولات ضروری دریافت می‌کند؛ در حالی که به‌طور همزمان ارزش لذت‌جویانه تداعی شده را در لذت بردن از تجربه خرید خود به دست می‌آورد. امروزه مشتریان گزینه‌های بیشماری پیش روی خود دارند. می‌توانند به فروشگاه کناری بروند یا خیابان پایینی یا حتی اینترنتی به‌دنبال گزینه‌های دلخواه خود بگردند. بنابراین تجربه خرید مشتری برای جلب و ایجاد وفاداری در وی یا حتی فروش بیشتر یکی از عوامل متمایزکننده اصلی است. رفتار خرید مشتری‌ها بازتاب اعمالی است که بر مبنای یک رابطه مهم بین او و خواسته‌ها و نیازهایش است.

علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه فرمایند.