مهر: شورای‌عالی بیمه به‌منظور گسترش نظارت بر شرکت‌های بیمه، آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه را تصویب کرد. شورای‌ عالی بیمه در راستای تعمیق و گسترش نظارت بر شرکت‌های بیمه، آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه را تصویب کرد.

براساس این آیین‌نامه، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نهاد ناظر موظف به اعمال مواد این آیین‌نامه در انتخاب و انتصاب مدیران شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی اعم از مستقیم و غیر‌مستقیم خواهد بود.

مطابق این آیین‌نامه، منظور از کارکنان کلیدی، مدیر ارشد (اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل، قائم‌مقام و معاون فنی مدیر عامل)، مسوول فنی (هر یک از رشته‌های بیمه مستقیم، بیمه اتکایی و اکچوئر)، مسوول امور مالی یا کنترلی (مدیران سرمایه‌گذاری، مالی و ریسک) موسسه بیمه است که علاوه ‌بر دارا بودن صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی باید متناسب با پست سازمانی، ۵ تا ۱۲ سال تجربه بیمه‌ای، حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های بیمه، آمار بیمه، اقتصاد، مدیریت، حقوق، حسابداری، مالی، مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات و گرایش‌های مربوط به این رشته و قبولی در مصاحبه تخصصی بیمه مرکزی را دارا باشند تا بتوانند در پست‌های کلیدی شرکت‌های بیمه فعالیت کنند.

در آیین‌نامه مذکور، سرپرست منطقه، رئیس مجتمع یا رئیس شعبه موسسه بیمه و سایر عناوین با مسوولیت‌های مشابه کارکنان عملیاتی محسوب می‌شوند که این افراد نیز باید دارای حداقل ۵ سال تجربه بیمه‌ای مرتبط و حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های بیمه، آمار بیمه، اقتصاد، مدیریت، حقوق، حسابداری، مالی، مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات و گرایش‌های مربوط باشند، با این تفاوت که مسوولیت احراز صلاحیت این افراد مطابق با مفاد این آیین‌نامه بر عهده شرکت بیمه است.

بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای این آیین‌نامه می تواند در مواردی چون، احراز تخلف کارکنان کلیدی از قوانین و مقررات بیمه، از دست دادن صلاحیت حرفه‌ای و عمومی مطابق ماده ۲ آیین‌نامه مذکور و ارائه هرگونه اطلاعات کذب و خلاف واقع توسط کارکنان کلیدی به بیمه مرکزی یا اکچوئران رسمی بیمه، با تاییدیه هیات عامل، مجوز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی را لغو کند.

افرادی که قبل از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در موسسات بیمه عهده دار یکی از سمت‌های کلیدی یا عملیاتی موضوع ماده ۲ این آیین‌نامه بوده‌اند، صرفا در زمان انقضای دوره تصدی یا در صورت معرفی برای تصدی سمت جدید در آن موسسه بیمه یا هر سمت کلیدی یا عملیاتی در سایر موسسات بیمه، مشمول ضوابط این آیین‌نامه خواهند بود. این آیین‌نامه در قالب آیین‌نامه شماره ۹۰ در ۲۶ خرداد به تصویب رسیده و در ۷ تیر ماه به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است.