محمد‌حسین بابالو: بازار محصولات پلیمری در روزهای اخیر شرایط آرامی داشت تا جایی که کاهش نسبی و البته ادامه‌دار قیمت‌ها را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی این روزهای بازار به شمار آورد. با توجه به انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید که احتمالا امروز اعلام خواهد شد، بازار ترجیح داده تا خریدهای خود را به تعویق اندازد. البته ضعف شدید تقاضا و تضعیف تولید در صنایع پایین‌دستی همچنین مشکلات نقدینگی را نیز باید در ترسیم این وضعیت موثر دانست.

روز گذشته با آغاز به کار بازار پلیمرها شاهد ادامه کاهش قیمت‌ها بودیم تا جایی که برخی کالاهای محدودی که در ساعات اولیه فعالیت‌ها اعلام نرخ شد همگی از کاهش قیمت‌ها حکایت می‌کرد. این در حالی بود که به مرور زمان و افزایش فعالیت فعالان بازار، قیمت‌های مخابره شده بیشتری در بازار مشاهده شد که باز هم کاهش قیمت‌ها را نشان می‌داد.

بازار مدت‌ها است که فاز کاهشی را برای خود انتخاب کرده ولی برخی از گریدها توانستند در برابر این وضعیت مقاومت محدودی از خود نشان دهند ولی جهت‌گیری کاهشی بر کل بازار غالب بود.

انتظار برای اعلام کاهشی قیمت‌های پایه جدید که در روز جاری احتمالا اعلام خواهد شد، حضور در ماه مبارک رمضان و کاهش سنتی تقاضا برای مواد اولیه پلیمری در کنار انتظار برای افزایش تقاضای ظروف یکبار مصرف، کاهش نسبی قیمت‌های جهانی، کاهش ادامه‌دار قیمت دلار در دو هفته گذشته، برخی محدودیت‌ها در بازار صادراتی عراق، ضعف نقدینگی و بسیاری موارد دیگر را می‌توان از دلایل اصلی این وضعیت برشمرد.

این در حالی بود که تا پایان فعالیت بازار در روز گذشته، جهت‌گیری کاهشی در کل بازار به‌عنوان جهت‌گیری کلی بود که خود را برای روز جاری آماده می‌کرد البته برخی از کالاها نیز رشد نرخ داشتند.

بازار مدت‌ها است که به کاهش قیمت‌های پایه روز جاری خوش‌بین است که افت ادامه‌دار نرخ‌های پیشنهادی را می‌توان از دلایل اصلی آن برشمرد. کاهش قیمت‌های جهانی و افت ادامه‌دار قیمت دلار در هفته‌های گذشته مهم‌ترین‌ دلایل این وضعیت بود که می‌تواند جهت‌گیری کلی نرخ‌ها را ترسیم کند. با توجه به افت چندین باره نرخ‌های پایه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته و به عبارت ساده‌تر شفافیت اعلام قیمت‌های جدید در سال جاری به نسبت برخی رخدادها در سال گذشته، می‌توان به افت بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود ولی این تنها یک احتمال است.

نکته دیگر در بازار داخلی را باید شایعه‌ای دانست که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده ولی از کانال‌های مختلفی به گوش می‌رسد. هم‌اکنون شایعه شده که برخی گریدهای OFF محصولات پتروشیمی به نام گریدهای استاندارد مشهور به ON حتی با بسته بندی معتبر عرضه می‌شود که به برخی تردیدها در بازار دامن زده است. البته این رخداد اولین باری نیست که در بازار به گوش رسیده یا شایعه شده است که لزوم دقت بیشتر فعالان بازار را می‌طلبد. این در حالی است که خرید به‌صورت مستقیم از بورس کالا می‌تواند پتانسیل این قبیل موارد را به حداقل ممکن کاهش دهد.

در معاملات روز گذشته در بورس کالای ایران شاهد بودیم بسیاری از کالاها همچون گوگرد کلوخه داخلی و صادراتی و وکیوم باتوم افزایش قیمت محدودی یافت، ولی سایر عرضه‌ها با شرایط عادی به کار خود در رینگ محصولات پالایشی و پتروشیمی پایان دادند. با توجه به انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید و رشد ناچیز قیمت نفت و البته نوسان قیمت دلار به نظر می‌رسد که برخی از فعالان بازار زمان فعلی را برای خرید مناسب دانستند که در نهایت افزایش نسبی حجم تقاضا را پدید آورد.

در بازارهای جهانی شاهد ورود قیمت‌ها به یک فاز ثبات شکننده هستیم، زیرا پس از کاهش ادامه دار قیمت‌ها به وجود آمده و دورنمای آن نیز هنوز مشخص نیست.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی پلاستیک ایران روند نزولی قیمت پلیمرها و بسیاری از محصولات پتروشیمی در پایان هفته گذشته متوقف شد.

در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن ۲۰۱۵ بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا معاملاتی کم‌رونق با قیمت‌های بدون تغییر به نسبت هفته گذشته را شاهد بودند، ولی سردرگمی بازار را می‌توان در روند معاملاتی مواد اولیه این محصولات تشخیص داد زیرا چند وقتی است از روند مشخصی تبعیت نکرده و هر هفته جهت‌گیری خاصی را تجربه می‌کنند.

به‌عنوان نمونه پروپیلن با ۱۰ دلار افزایش نرخ مواجه شد، استایرن منومر ۵ دلار افت قیمتی پیدا کرد، اتیلن که در سه چهار هفته گذشته چیزی حدود ۴۷ دلار افزایش یافته بود در دو هفته اخیر با کاهش ۳۵ دلاری نرخ مواجه شد و قیمت اتیلن گلایکول که در تولید PET به کار می‌رود افزایش ۴ دلاری را تجربه کرد. با توجه به نزدیکی بسیاری از گریدهای پلیمری به کف قیمتی خود، روند معاملات آنها با ثبات شده و حتی ممکن است در آینده افزایش خود را به‌صورت آرام شروع کنند.

مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار پتروشیمی‌ها:

- انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید با جهت‌گیری نزولی.

- کاهش ادامه‌دار قیمت‌های پیشنهادی در بازار.

- پایین بودن شدید حجم تقاضا در کل بازار.

- کاهش نسبی و ادامه دار حجم معامله هفتگی پلیمرها در چند ماه اخیر.

- شایعه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا که باز هم چنین تلاشی ناکام ماند.

- ادامه ضعف نقدینگی و معاملات اعتباری در حالی که پتانسیل آن نیز هر روز ضعیف‌تر می‌شود.

- عمیق تر شدن رکود تولید در صنایع پایین دستی با وارد شدن به اواسط ماه مبارک رمضان.

- افزایش تعرفه واردات به عراق پس از ماه مبارک رمضان.

- بالابودن موجودی انبارهای پتروشیمی‌ها.

- افزایش عرضه‌های گریدهای OFF در بازارهای داخلی.

- شایعه‌ای مبنی بر پایین بودن کیفیت برخی کالاهای خاص در بازار.

- بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها در بورس و بازار.

- توقف کاهش قیمت‌های جهانی پلیمرها و آغاز روند افزایش آن به‌صورت بسیار آرام.

- افزایش غیرمنتظره قیمت دلار که حتی تا ۳۳۳۰ تومان نیز رسید.

- بیم و امید از آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵.