دفاع معاون نیکزاد از مسکن‌مهر
معاون مسکن و ساختمان دولت دهم، با دفاع از طرح مسکن‌مهر و اثرگذاری آن بر تامین نیاز مسکن کم‌درآمدها، تنها اشکال طرح را افزایش ظرفیت ساخت در سال‌های آخر دولت قبل عنوان کرد که مانع از تکمیل و اتمام کل مسکن‌مهر در همان دولت شد.

ابوالفضل صومعلو، معاون سابق امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: مسکن مهر نگاه جامع به موضوع تامین مسکن با کیفیت و امن برای اقشار جامعه با محوریت گروه‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر است. در حال حاضر احداث دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شهری در قالب مسکن مهر، جمعیتی در حدود ۷ میلیون نفر یعنی ۱۴ درصد جمعیت شهرنشین را دربرمی‌گیرد. بدیهی است طرح به این گستردگی و بزرگی مشکلات و نقاط ضعف هم در بعد اقتصادی و اجتماعی و هم در برنامه‌ریزی فضایی داشته باشد.


وی افزود: ساخت مسکن مهر نه تنها اشتباه نبود، بلکه با زحمات و تلاش‌های شبانه روزی آقای مهندس نیکزاد و تیم پرکار و همراه ایشان و هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کشور، بیشترین تعداد مسکن در این دوره ساخته شد. لیکن ایرادی که به برخی قسمت‌های طرح وارد است، افزایش ظرفیت ساخت و شروع پروژه‌های جدید در سال‌های آخر دولت دهم بود که باعث شد عملا امکان اتمام کل طرح در همان دولت فراهم نشود. همین اشتباه باعث شد تعدادی از پروژه‌هایی که در اواخر دولت گذشته شروع شد با مشکل مواجه شد و امکان اتمام و تحویل آنها میسر نشد.


معاون نیکزاد تصریح کرد: بدیهی است طرح به این گستردگی و بزرگی مشکلات و نقاط ضعف هم در بعد اقتصادی و اجتماعی و هم در برنامه‌ریزی فضایی داشته باشد؛ اما با نگاه منصفانه، مسکن مهر علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی به نظام سیاسی و بهبود سرانه‌های کشور و ایجاد امید و نشاط و کرامت انسانی در بین مردم کم درآمد، نقش بی‌بدیلی در ایجاد اشتغال مستمر ایفا کرد حتی بعضی از کارشناسان و پژوهشگران معتقدند مسکن مهر آثار تحریم ظالمانه را در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ کم اثر کرد. صومعلو گفت: اکثر زمین‌های واگذار شده برای ساخت مسکن مهر تقریبا در نقاط مناسب و نزدیک خدمات شهری بوده است و در آن زمان دولت نهم تشخیص داد که برای ثبت نام و پالایش متقاضیان از ظرفیت و توان وزارت تعاون سابق استفاده کند و آن وزارتخانه هم همکاری لازم را به خوبی انجام داد؛ لیکن وقتی عملیات اجرایی شروع شد بعضی از تعاونی‌ها توانایی لازم و تجربه مورد نیاز برای ساخت و اتمام واحدهای انبوه مسکونی را نداشتند.