میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در هفته اول ماه مبارک رمضان چهار میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر کاهش یافت و به ٦٦ میلیون و ٦٥٧ هزار لیتر رسید. به گزارش «ایرنا» مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ٣٠ خرداد تا پنجم تیرماه امسال، ٤٦٦ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر بود که در قیاس با هفته پیش از آن (٤٩٦ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر) ٣٠ میلیون و یکصد هزار لیتر کاهش یافته است. بیشترین میزان مصرف این فرآورده با ٧٤ میلیون و ٩٠٠ هزار لیتر به روز پنج‌شنبه (چهارم تیرماه) و کمترین آن با ٥٨ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر به روز جمعه (پنجم تیرماه) مربوط می‌شود. از مجموع بنزین مصرفی کشور در بازه زمانی یادشده، ١٧ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر آن سوپر است که از میانگین مصرف روزانه ۲ میلیون و ٤٧١ هزار لیتری مصرف این فرآورده حکایت دارد. همچنین بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در بازه زمانی ٣٠ خرداد تا پنجم تیرماه امسال، مصرف بنزین تهران ٩٥ میلیون و ٩٠٠هزار لیتر بود که در مقایسه با هفته پیش (یکصد میلیون و ٢٠٠هزار لیتر)، چهار میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر کاهش یافته است. میانگین مصرف بنزین در این بازه زمانی، ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر بود که در قیاس با هفته پیش از آن (١٤ میلیون و ٣١٤ هزار لیتر)، ٦١٤ هزار لیتر کاهش یافته است.

پیشنهاد کاهش نرخ سی‌ان‌جی به یک‌چهارم قیمت بنزین

در این میان رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی با بیان اینکه کاهش نرخ سی‌ان‌جی توسط دولت باعث افزایش مصرف این نوع سوخت و کاهش مصرف بنزین شده است، گفت: برای تشویق بیشتر مردم به استفاده بیشتر از سی‌ان‌جی پیشنهاد داده‌ایم که نرخ سی‌ان‌جی به ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت بنزین کاهش پیدا کند.

اردشیر دادرس در گفت وگو با «ایرنا» درخصوص تاثیر کاهش نرخ سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) در مصرف بنزین، اظهار کرد: پس از تصمیم دولت برای کاهش نرخ سی‌ان‌جی به ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم، مصرف سی‌ان‌جی افزایش قابل توجهی یافته و در مقابل، میزان مصرف بنزین را کاهش داده است. رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی با بیان آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش نرخ تا ۱۵ درصد مصرف سی‌ان‌جی را افزایش می‌دهد، افزود: پیش از این، روزانه ۵/ ۱۸ تا ۱۹ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شد که پس از کاهش قیمت، استقبال از این نوع سوخت حدود یک میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

دادرس خاطرنشان کرد: البته برای محاسبه دقیق میزان تاثیرگذاری کاهش قیمت سی‌ان‌جی بر سبد سوخت کشور باید حداقل یک ماه زمان بگذرد تا به‌طور دقیق بتوان اظهار‌نظر کرد. وی با اشاره به بدون استفاده ماندن بخشی از ظرفیت شبکه سی‌ان‌جی کشور گفت: در حال حاضر جایگاه‌های سی‌ان‌جی توان عرضه روزانه ۳۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی را دارند، اما به دلایلی تنها حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون مترمکعب این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گرفته است. رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی درخصوص تداوم طرح تخفیف در نرخ سی‌ان‌جی، نیز اظهار کرد: براساس این طرح تا پایان فصل تابستان قرار است که سی‌ان‌جی به نرخ ۵۰۰ تومان عرضه شود و تداوم این طرح بستگی به موفقیت و نتایج این طرح دارد.

دادرس تصریح کرد: البته پیشنهاد ما این است که برای تشویق مردم به استفاده از سی‌ان‌جی نرخ این نوع سوخت کاهش بیشتری یابد و به ۲۵ تا ۳۰ درصد نرخ بنزین برسد. وی با بیان آنکه قیمت مناسب سی‌ان‌جی ۳۰۰ تومان است، ادامه داد: همچنین درخواست داده‌ایم که تکلیف کارمزدهای سال ۱۳۹۴ سریع‌تر مشخص شود تا مالکان جایگاه‌ها انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند. براساس مصوبه دولت، از سوم تیرماه نرخ هر کیلوگرم سی‌ان‌جی از ٦٠٠ به ٥٠٠ تومان کاهش یافت. البته این کاهش قیمت قرار است در فصل تابستان اعمال شود.