محمد‌حسین بابالو: قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی طبق برنامه ریزی پیشین در روز گذشته با جهت‌گیری کاهشی عنوان شد. با توجه به رکود تولید در صنایع پایین‌دستی و همچنین سخت‌تر شدن شرایط صادرات، می‌توان از این کاهش قیمت‌ها به‌عنوان داده‌ای مثبت در بازار یاد کرد که می‌تواند به بهبود حجم معامله و حتی افزایش حجم تولید در صنایع بالادستی و پایین‌دستی منجر شود.

قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در موعد مقرر آن، ۸ تیرماه و البته در ساعات ابتدایی روز اعلام شد که همان گونه که انتظار می‌رفت کاهش قیمت اغلب گریدها، مهم‌ترین‌ ویژگی نرخ‌های جدید بود که تا حداکثر ۴ درصد کاهش قیمت‌ها به ثبت رسید. این در حالی بود که برای محصولات پتروشیمیایی افزایش قیمت‌های بیشتری مخابره شد که البته متاثر از قیمت‌های جهانی این محصولات بود. با توجه به قرابت ذاتی بیشتر بین محصولات پالایشی و همچنین شیمیایی با نوسان قیمت نفت، شاهد آن بودیم که در کنار روند آرام ولی افزایشی بهای نفت خام، نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمیایی افزایش بیشتری را به خود اختصاص داد. این موارد رخدادهایی است که در گذشته نیز به آنها اشاره کرده بودیم که هم‌اکنون در حال خودنمایی است. از سویی قیمت دلار مورد محاسبه در قیمت‌های پایه جدید ۳۲۷۱۰ریال در نظر گرفته شده که به نسبت نرخ‌های پیشین و قیمت ۳۳۰۲۰ ریال از کاهش نزدیک به یک درصدی آن حکایت می‌کند.


به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، بیشترین کاهش نرخ مربوط به استایرن مقاوم است که از قیمت 50426 به قیمت 48476 ریال کاهش یافته است (1700 ریال افت). در این بین کمترین کاهش نرخ، متعلق به گرید سنگین اکستروژن با کاهشی معادل 41تومان (9/ 0 درصد افت) بود.


به نظر می‌رسد قیمت‌های اعلام شده در مورد برخی از گریدها چون PVC،PET، پلی‌پروپیلن نساجی و شیمیایی، سبک فیلم، سنگین اکستروژن و PET گرید نساجی با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ دلار فعلی به کف قیمتی خود نزدیک شده‌اند و سایر گریدها هنوز جای ریزش بیشتر قیمت دارند، گرید‌های SBR هم بیشترین افزایش و معادل ۱۲۷ تومان در گرید ۱۷۱۲ و ۱۱۵ تومان در مورد گرید ۱۵۰۲ را تجربه کردند. در این بین گرید‌های استایرن انبساطی نیز افزایشی معادل ۱۹ تومان را تجربه کردند.


در آینده دورنمای این وضعیت مورد بررسی بیشتری قرار خواهد گرفت ولی باید در نظر داشت که هم نرخ دلار هم اکنون افزایش محسوسی پیدا کرده و هم قیمت‌های جهانی اصطلاحا به هسته سخت خود رسیده و انتظار کاهش بیشتر و فراگیر قیمت‌ها تقریبا کمرنگ شده است. با توجه به این شرایط و کاهش قیمت‌ها در بورس و بازار، شاید زمان مناسبی برای خرید فراهم آمده باشد زیرا احتمال رشد نرخ‌های پایه، تقویت قیمت‌های بورس و بازار، احتمال ورود واحدهای پتروشیمی به فاز اورهال در روزهای گرم سال مخصوصا پس از شب‌های احیا وجود دارد.


تاثیر قیمت‌های جدید در بازار

اولین خروجی افت نرخ‌ها را می‌توان انتظار برای افزایش حجم معاملات دانست که هم برای تولیدکننده یعنی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و هم برای مصرف‌کننده یعنی صنایع پایین دستی مفید خواهد بود. در شرایط رکودی فعلی کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا که می‌تواند به سرعت به بازار داخلی سرایت کند، قطعا داده مهمی برای افزایش حجم خرید مواد اولیه و بهبود حجم تولید در صنایع تکمیلی خواهد بود که این وضعیت می‌تواند نه تنها برای صنایع پلاستیک و سایر صنایع مشابه، بلکه برای کل اقتصاد و اشتغال در جامعه مفید واقع شود.


از طرف دیگر کاهش قیمت‌های پایه می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ پتروشیمی نیز مفید واقع شود زیرا هم‌اکنون موجودی انبارهای تولیدکنندگان اصلی به نسبت بالاست و کاهش قیمت‌ها قطعا می‌تواند فاکتور مهمی برای افزایش حجم فروش باشد، این در حالی است که جذابیت عرضه‌های صادراتی نیز کاهش یافته که می‌تواند حجم صادرات این شرکت‌ها را محدود کند. در هر حال قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاهش یافته هرچند شتاب افت آن به شدت تقلیل یافته است ولی باز هم بهای محصولات پلیمری در وضعیت جذابی قرار ندارد. از سویی کاهش قیمت دلار در هفته‌های پیش و شکسته شدن کف روانی 3300 تومان و باز هم رشد این نرخ، پتانسیل این قبیل معاملات را کاهش داده است. در هر حال در وضعیت رکودی فعلی که شاهد کاهش هفتگی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا آن هم در سال جاری هستیم، شاید کاهش قیمت‌های پایه داده‌ای برای بهبود حجم معامله در بورس و بازار به شمار بیاید که در وضعیت جدید شاید نیازی به عرضه مستقیم در بازار نخواهد بود.


از سویی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که حجم تولید در برخی از شرکت‌های پتروشیمی به‌صورت چراغ خاموش کاهش یافته که کاهش قیمت‌ها و عقب نشینی خریداران داخلی و بین‌المللی را می‌توان در کنار برخی ویژگی‌های فنی از دلایل اصلی آن برشمرد. در هر حال روزهای گرم سال و مخصوصا در ابتدای هر سال، زمان ورود به فاز تعمیر و نگهداری به شمار می‌آید که می‌توان این وضعیت را نیز در کنار کاهش نسبی حجم تولید برخی از شرکت‌های خاص لحاظ کرد.


پس از کاهش قیمت‌های پایه، شاهد آن بودیم که در بازار داخلی نیز بهای اغلب گریدهای پلیمری در مسیر کاهش قرار گرفت. البته ذهنیت کاهشی در بازار که با اعلام نرخ‌های جدید حالت رسمی به خود گرفته نیز باعث شد تا ترس و تردید موجود نسبت به دورنمای بازار عمیق‌تر شده و بسیاری از فعالان بازار فعالیت خود را برای فروش گسترده‌تر کنند. این مطلب باعث شد تا یک چندگانگی محدود در بازار حاکم شده که از یک رقابت معکوس برای فروش حکایت داشت. این مطلب می‌تواند با ثبت عرضه‌های جدید در بورس کالا و همچنین تحویل بسیاری از کالاهای مورد معامله باز هم ادامه یابد ولی نمی‌توان از ادامه قدرتمند آن خبر داد زیرا داده‌های متفاوتی در آینده بازار تشکیل شده و مؤثر خواهد بود.

انتظار برای تحریک تقاضای پلیمرها