زلزله در لیگ برتر

گروه ورزش: عده‌ای از آن به‌عنوان شجاعانه‌ترین حکم دوران مدیریت علی کفاشیان یاد می‌کنند؛ حکمی که مشابهش را پیش از این در فوتبال ایران کمتر دیده بودیم. بعد از شکایت پیکان از راه‌آهن در مورد استفاده این تیم از یک بازیکن غیرقانونی به نام موتومبا، کمیته انضباطی طی حکمی تنها به محروم کردن بازیکن بسنده کرد و نتایج را تغییر نداد. پیکان که از این رای قانع نشده بود پرونده را به استیناف فرستاد که این کمیته در نهایت حکمی استثنایی صادر کرد. بر اساس این رای، پنج بازی راه‌آهن که در آنها این تیم از موتومبا استفاده کرده و امتیاز گرفته بود، سه بر صفر به سود رقبا اعلام شد. راه‌آهن این پنج بازی را مقابل پرسپولیس، نفت مسجد سلیمان، پیکان، استقلال خوزستان و سایپا انجام داده بود. به این ترتیب راه‌آهن شمار زیادی از امتیازاتش را از دست داد و به لیگ یک سقوط کرد تا به جای این تیم، پیکان لیگ برتری باقی بماند. از آنجا که این رای توسط کمیته استیناف صادر شده، قطعی و لازم‌الاجرا است. همین مساله واکنش‌های فراوانی را به خصوص از طرف راه‌آهنی‌ها به دنبال آورده است.

به فیفا و قوه قضائیه شکایت می‌کنیم!

از همان دقایق ابتدایی صدور رای، راه‌آهنی‌ها عکس‌العمل‌های تندی به آن نشان دادند. علیرضا رحیمی که اواخر فصل به‌عنوان مدیرعامل راه‌آهن فعالیت می‌کرد در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «با اعلام این رای سوالاتی برای من مطرح می‌شود که معتقدم کمیته استیناف به خصوص صالحی باید به آنها پاسخ بدهد. اول اینکه این کمیته باید بگوید که تخلف کمیته انضباطی در اعلام رای اولیه چه بوده و کجا را اشتباه کرده است؟ دوم اینکه آیا باید اعلام این رای یک ماه طول بکشد؟ مساله بعد این است که آی‌تی‌سی موتومبا را فدراسیون صادر کرده است. وقتی این کارت بازی صادر می‌شود هر کجا هم که تخلف شده باشد به ما چه ارتباطی دارد؟ حتی حاضرم با صالحی مناظره کنم تا ثابت کنم چه قانون‌شکنی‌هایی در این کمیته انجام می‌شود. من با اجازه‌ای که از هیات مدیره راه‌آهن گرفته‌ام در حالی که مسوولیتی در این باشگاه ندارم رسیدگی به این پرونده را در دست گرفتم و به هر راه قانونی حتی فیفا و قوه قضائیه قدم می‌گذارم تا این مساله پیگیری شود.»

مس مدعی می‌شود!

همه چیز اما به همین سادگی نیست که جای پیکان و راه‌آهن عوض شود و بعد ماجرا به پایان برسد. در حقیقت تغییر نتایج پنج بازی لیگ برتر، حالا باعث شده تیم چهاردهم جدول تغییر کند و پیکان به جای استقلال صنعتی بایستد. این یعنی آنکه مس کرمان هم در بازی پلی‌آف صعود به لیگ برتر باید با پیکان بازی می‌کرده، اما آنها به مصاف استقلال صنعتی اهواز رفته‌اند و بعد از باخت، از صعود به لیگ برتر بازمانده‌اند. حالا طبیعی است که کرمانی‌ها مدعی باشند و بخواهند که بازی پلی‌آف تکرار شود.

سایت رسمی باشگاه مس بلافاصله بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد و در آن نوشت: «باشگاه صنعت مس کرمان منتظر رفتار عادلانه و حکم قانونی و مقتضی برای انجام دوباره بازی پلی‌آف است. این باشگاه امیدوار است که در این زمینه مقامات مسوول، قانونی و عادلانه برخورد و اظهارنظر کنند.»

اوج بلاتکلیفی

گذشته از اینکه اعتراضات بعدی راه‌آهن در مراجع قضایی و بین‌المللی به جایی می‌رسد یا نه، در حال حاضر سردرگمی اصلی مربوط به برگزاری یا عدم برگزاری بازی پلی‌آف است. فقط کافی است این نکته را به یاد بیاورید که دروازه‌بان اصلی پیکان یعنی مهدی رحمتی به استقلال پیوسته و برگزاری مجدد بازی پلی‌آف می‌تواند این مساله را هم تحت‌تاثیر قرار بدهد! غلامرضا بهروان، رئیس کمیته‌ برگزاری مسابقات لیگ در این مورد به «ایسنا» می‌گوید: «همان موقع که پرونده در جریان بود با ارکان قضایی تماس گرفتیم و عنوان کردیم که باید درباره بازی پلی‌آف چه تصمیمی اتخاذ کنیم که آنها نیز گفتند شما برنامه‌تان را اجرا کنید و ما نیز طبق دستور آن برنامه را اجرا کردیم.

باید رای انشا شده به کمیته‌ مسابقات سازمان لیگ ارسال شود و ما کیفیت آن را ملاحظه کنیم. آنچه مسلم است پس از بررسی‌های انجام شده و برگزاری جلسات، برابر قانون در مورد اینکه آیا بازی پلی‌آف مجددا برگزار شود یا خیر تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

نگاه کارشناس

یک وکیل ورزشی می‌گوید رای صادر شده کمیته استیناف درباره راه‌آهن و پیکان کاملا درست است، اما از لحاظ منطقی باید بازی پلی‌آف میان پیکان و مس برگزار شود. احمدرضا براتی در این مورد به «ایسنا» توضیح می‌دهد: «کوتاهی اصلی را کمیته‌ انضباطی انجام داده است. این کمیته‌ حتی می‌توانست از انجام بازی پلی‌آف تا تعیین تکلیف این بازیکن جلوگیری کند. رای صادر شده توسط کمیته‌ انضباطی اشتباه بود، چرا که بحث اصلی انجام بازی توسط این بازیکن غیرمجاز بود نه اینکه جعل مدرکی صورت گرفته باشد. باشگاهی که از این بازیکن در هر بازی استفاده کرده باشد، نتیجه‌ بازی را سه بر صفر واگذار می‌کند. همان موقع هم اکثر کارشناسان به این رای نقد داشتند.»