دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت خبر ارسال نامه‌ای از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به مقامات کشور را تکذیب کرد. محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در حالی به این خبر واکنش نشان داد که روز دوشنبه مهرداد بذرپاش یکی از نمایندگان مجلس از پیام هسته‌ای اوباما در روزهای اخیر به مقامات کشورمان خبر داده بود. درهمین ارتباط نوبخت روز گذشته در این باره گفت: اینکه هر نماینده مجلس حق اظهارنظر راجع به هر موضوعی دارد، یک بحث دیگر است، اما راجع به یکسری مسائل ملی و بین‌المللی که اطلاع‌رسانی نشد، اطلاع رسانی شدن جای تامل و تفکر بیشتری دارد.

به گزارش «ایرنا» نوبخت درباره نامه اوباما به مقامات ایرانی نیز گفت: بنده هیچ اطلاعی از این نامه ندارم و ارسال چنین نامه‌ای را تایید نمی‌کنم.


سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گفت: همچون سال گذشته، دولت بنا دارد در راستای احترام به قانون، لایحه بودجه سال 95 را تا 15 آذر ماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. او همچنین از شروع فعالیت‌های مربوط به تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 95 خبر داد.


از آنجا که ایران و اعضای گروه ۱+۵ در مرحله نهایی گفت‌وگوها برای توافق هسته‌ای در وین هستند، بیشترین سوال‌های روز گذشته از سخنگوی دولت نیز در مورد مذاکرات هسته‌ای بود. سوال‌هایی که نوبخت درپاسخ به آنها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات بسیار روشن است و اگر ابهامی وجود داشته باشد مقام معظم رهبری در جایگاه قانونی که در این کشور دارند بسیار شفاف و روشن مطالبی را مطرح می‌فرمایند. ضمن اینکه ایشان حمایت بی‌نظیری را از تیم مذاکره‌کننده کردند و این افراد را شجاع، مورد اعتماد، غیور و متدین دانسته‌اند. در ادامه نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که علت بازگشت ظریف به تهران را پرسیده بود، گفت: این سفر یک سفر برنامه‌ریزی شده بود و همچنین برای اینکه تیم ما هماهنگ‌تر عمل کند، دکتر صالحی و آقای فریدون جناب آقای ظریف را همراهی کردند.


تمدید بلندمدت در دستور کار نیست

وی درباره اینکه با تمدید مذاکرات موافق هستیم یا خیر گفت: ما به دنبال توافق خوب هستیم، اگر فردا حاصل نشد پس فردا یا چهار روز دیگر توافق انجام شود. اما اینکه در مورد دوره بلند مدت دیگری برای مذاکرات توافق کنیم در سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست. به گزارش «ایسنا» نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت نسبت به نتیجه مذاکرات خوش‌بین است یا خیر گفت: با توجه به اینکه مقامات رسمی ایران اعلام کرده‌اند که به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند درخصوص نتیجه مذاکرات درصدی بدبینی داریم و احتمال می‌دهیم که با موفقیتی که مورد نظر ماست و مصالح ملی ما تامین می‌شود،به فرجام نرسد. به همین جهت خودمان را آماده کرده‌ایم که با توجه به شدت تحریمی که صورت می‌گیرد کشور به چه سمت اداره خواهد شد. در همین راستا دیروز جلسه ویژه‌ای در سازمان مدیریت تشکیل شد. وی در عین حال تاکید کرد: از آنجا که منطق ما قانون و با عرف بین‌الملل هماهنگ است و ما غیر از عرف بین‌الملل را از طرف مقابل انتظار نداریم، احتمال می‌دهیم مذاکرات به نتیجه برسد.


پرونده در شورای‌عالی امنیت ملی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مذاکرات به وزارت امور خارجه سپرده شده است، گفت: قرار شد که مسوول مذاکره‌کننده به جای دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه باشد؛ ولی پرونده همچنان در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح است که مصوبات آن نیز باید به تایید مقام معظم رهبری هم برسد و این پرونده،‌ پرونده‌ای است که ما آن را نمی‌توانیم در سطح وزارت امور خارجه و دولت محدود کنیم.


نوبخت همچنین با تشکر و قدردانی از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت بی‌نظیر از تیم مذاکره‌کننده و دولت گفت: دولت همواره پشت‌گرم به راهنمایی‌های ایشان بوده است و امیدواریم سازندگی و پیشرفت کشور نیز در آن زمان با راهنمایی‌های ایشان انجام شود.


واکنش به لغو کنسرت‌ها

موضوع مذکرات هسته‌ای تنها محور سوال‌های دیروز خبرنگاران از سخنگوی دولت نبود. سخنگوی دولت در مورد موضوع لغو کنسرت‌ها نیز گفت: وزارت کشور یا وزارت ارشاد مقام رسمی در این‌باره هستند تا اگر یک متقاضی برگزاری کنسرت شرایطش را داشته باشد، موافقت خود را اعلام کنند؛ اما تا زمان برگزاری کنسرت نمی‌توان فهمید که منطبق با تعهد عمل شده است یا خیر؟ با این حال ما حتی یک مورد از لغو کنسرت‌ها را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم. ضمن اینکه تاکید داریم دستگاه‌های مسوول صدور مجوز موارد را رعایت کنند و سایر دستگاه‌ها به قانون احترام بگذارند تا امنیت و آرامش در کشور وجود داشته باشد.


مرکز آمار تنها مرکز رسمی تولید آمار

در ادامه خبرنگاری درباره اختلاف بین آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی سوال کرد و نوبخت در این‌باره توضیح داد: باید به این موضوع بپردازیم که چه کنیم تا شائبه آمارسازی در دولت یازدهم که به دولت راستگویان اشتهار دارد، مدنظر قرار نگیرد. وی با بیان اینکه تنها مرکز تولید آمار رسمی کشور، مرکز آمار کشور است و آمار سایر دستگاه‌های اجرایی آمار رسمی نیست، گفت: در جلسه شورای آمار که با مسوولیت خود بنده تشکیل شد این موضوع مورد توجه قرار گرفت که بانک مرکزی و مرکز ‌آمار ایران مبانی مباحثاتی خود را یکسان کنند و ترجیحا یک عدد از سوی آنان بیان شود.


فروش فرودگاه قشم

نوبخت در مورد موضوعات مربوط به فروش فرودگاه قشم و اراضی در آن منطقه نیز، گفت: مسوولان محترم منطقه آزاد قشم این مطلب را بیان کردند که در دولت گذشته با یک رقم نازل و شرایطی که اعلام شد یک کار خلاف قانون صورت گرفت که البته احراز آن با قوه قضائیه است و امیدواریم هرچه سریع‌تر در برای مبارزه با مفاسد اقتصادی این امر در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد و حکم متناسب آن انجام شود.


نرخ بیکاری

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعداد شاغلان کشور از 21میلیون و 107 هزار و 245 نفر به 21میلیون و 861 هزار و 836 نفر رسید و در 11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی شد؛ اما نرخ بیکاری از 7/ 10 درصد به 8/ 10 درصد رسید. به گزارش «ایلنا» نوبخت به مزاح گفت: رسانه‌های منتقد دولت می‌توانند افزایش نرخ بیکاری را تیتر کنند؛ در صورتی که بیش از 700 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.


دکل نفتی گم شده

به گزارش «ایسنا» نوبخت در مورد گم شدن یک دکل نفتی که این روزها مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت در این‌باره اظهاراتی داشته‌اند؛ اما از روابط‌عمومی وزارت نفت می‌خواهیم تا نظر وزارت را در این مورد به‌صورت مکتوب در سایت خود قرار دهند.