دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: برای تامین نیاز آبی حیات وحش به جزایر اسپیر و آرزو در پارک ملی دریاچه ارومیه آب منتقل شد. بهزاد شیرپنجه با اعلام این خبر افزود: با گرم‌تر شدن هوا در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه و افزایش نیاز آبی حیات وحش تحت حفاظت در این منطقه، ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی دریاچه ارومیه درصدد انتقال آب به دو جزیره اسپیر و آرزو برآمدند.

وی بیان کرد: علاوه‌بر عملیات انتقال دستی آب و پر کردن تانکرهای پلاستیکی، آب‌انبارهای استقرار یافته در جزایر نیز به‌منظور تامین آب شرب دو گونه با ارزش گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه در جزیره اسپیر چشمه‌هایی وجود دارد، گفت: این چشمه‌ها دبی بسیار اندکی دارند به همین علت در جزیره اسپیر یک آب انبار با ظرفیت ۹۰ هزار لیتر ذخیره آب ساخته شده است.

وی ادامه داد: در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه و جزیره اشک نیز پنج آب انبار ساخته شده که سه آب انبار بتنی و دو آب‌انبار پلاستیکی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۴۰ هزار لیتر آب هستند که آب این آب انبارها از جوشش آب از چشمه زیر جزیره اشک تامین می‌شود. شیر پنجه با بیان اینکه در جزیره کبودان نیز قنات کهریز با یک آب انبار با ظرفیت ۸۶ هزار لیتر وجود دارد، گفت: علوفه نیز به مقدار کافی برای تامین نیازهای غذایی حیات وحش در نظر گرفته شده است. پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه مهمی برای گوزن زرد و قوچ و میش ارمنی است.

هم‌اکنون ۲۵۰ راس گوزن زرد ایرانی و ۱۴۰۰ راس قوچ و میش ارمنی در جزایر ۹گانه دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند.