گـروه خودرو: بلاتکلیفی بـازار خودرو نمایشگاه‌داران پایتخت را کلافه کرده است؛ کلافگی از رکودی که سه ماهی است آغاز شده و دست از سر بازار خودرو بر نمی دارد.

رکود بازار خودرو درحالی روز به روز عمیق‌تر می‌شود که تغییرات صورت گرفته در مسائل اقتصادی (مانند وام ۱۵ میلیونی خودرو) نیز کمکی به خروج این بازار از رکود نکرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار خودرو چشم انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب است و چون مشتریان گمان به ارزانی خودرو پس از توافق احتمالی برده‌اند، فعلا دست شان به خرید نمی رود.در این شرایط، نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت نیز امیدشان به مذاکرات هسته ای است وآنها هم منتظرند تا ایران و غرب به توافق برسند و راه برای شکستن رکود بازار باز شود.

هر چه هست، فعالان بازار بلاتکلیفی مشتریان را عامل اساسی مشکلات به وجود آمده می‌دانند و تاکید می‌کنند که قیمت خودروها طی چند ماه گذشته روندی نزولی داشته است. طی هفته جاری نیز خودروهای داخلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، به نحوی که فاصله قیمت بازار و کارخانه خودروها کم شده است.


کاهش قیمت داخلی‌ها

آن‌طور که نمایشگاه داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش 100 هزار تومانی قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز با کاهش 100 هزار تومانی هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پر تیراژ ایران‌خودرو در هفته جاری کاهش قیمت100 هزار تومانی داشته است به‌طوری‌که هم‌اکنون با قیمت 29 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

فعالان بازار اما از ثبات قیمتی رانا خبر می‌دهند و اینکه در حال حاضر این خودرو با قیمت 32 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند ال‌ایکس نیز بدون تغییر قیمت در حال حاضر به قیمت 30 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند EF7 نیز همانند هفته‌های گذشته ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون 30 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما از بازار خودروهای سایپا خبر می‌رسد که به جز تیبا، باقی خودروهای داخلی با تغییرات قیمتی خاصی روبه‌رو نشده‌اند. براساس گفته فعالان بازار، تیبا با کاهش 200 هزار تومانی در حال حاضر 24 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما بازار پراید که در هفته‌های گذشته با کاهش قیمت مواجه بود، در هفته جاری روزهای با ثباتی را دنبال می‌کند. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پراید در مدل 131 خود بدون تغییر قیمتی خاصی در حال حاضر 20 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پراید 111 نیز قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومانی خود را حفظ کرده است.

اما نگاهی نیز به بازار تندر-90 بیندازیم، خودرویی که در روزهای با ثبات خود قرار دارد و تغییر قیمتی را در هفته جاری تجربه نکرده است. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 خود قیمتی برابر با 44 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این به آن معناست که این خودرو روزهای باثباتی را دنبال می‌کند. پارس‌تندر نیز بدون تغییر قیمتی خاصی در حال حاضر 44 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. نمایشگاه داران خودرو پایتخت در مورد تندر-90 اتومات نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر با قیمت 53 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو در بازار است.