گروه بورس - مهرنوش سلوکی: بازار سهام که در روزهای اخیر بیش از پیش به دنبال اخبار مثبت در شرایط بیم و امید در حرکت بود، روز شنبه با رشدی در حدود هزار واحد، جان تازه‌ای گرفت و سبزپوشی بسیاری از صنایع را به همراه داشت. بر همین اساس روز گذشته از میان ۳۷ صنعت بورسی، ۲۹ گروه مثبت و تنها ۷ گروه روند منفی داشتند. در این بین عملکرد قابل قبول بسیاری از صنایع بزرگ بورسی حاکی از آن است که خبرهای مثبت درخصوص توافق احتمالی توانسته تاثیر قابل توجهی بر بازار سهام و همچنین صنایع تولیدی داشته باشد. با این حال، روز گذشته سه صنعت ابزار پزشکی، وسایل ارتباطی و حمل و نقل بیشترین رشد روزانه را به همراه داشتند و در مقابل صنایع محصولات چوبی،کاشی و سرامیک و کانه‌های فلزی از روندی منفی برخوردار بودند. به‌طور کلی بررسی عملکرد صنایع مختلف در روزهای اخیر حاکی از آن است که هیجانات روانی بیش از گذشته توانسته سکان بازار سهام را در دست داشته باشد.

ردپای توافق در سیستم بانکی

گروه بانکی که به‌عنوان یکی از تاثیر پذیرترین صنایع در پساتحریم محسوب می‌شود در روزهای گذشته و تحت تاثیر خبرهای مثبت درخصوص حصول توافق هسته‌ای توانسته با رشدهای قابل توجهی همراه باشد. بررسی‌های روز گذشته حاکی از آن است که این گروه با رشد ۹/ ۲ درصدی، صعود از ابتدای سال خود را به ۵/ ۱۰ درصد رسانده است همچنین نماد «وبصادر» با جابه جایی ۵۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و «وبملت» و «وتجارت» در رده‌های بعدی آن قرار دارند.

بیشترین رشد قیمتی گروه‌های بانکی در روز گذشته مربوط به نماد «وسینا» و رشد ۵ درصدی آن است. در بررسی تغییر سهام سهامداران فعال این گروه نیز در روز گذشته کارت اعتباری ایران کیش حدود ۵۸ هزار و ۴۱۰ سهم بانک تجارت را خریداری کرده است.

برخی از کارشناسان براین باورند نوسان قیمت سهام بانک‌ها در دو سال اخیر تا حد زیادی به اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند مشکلات سیستم بانکی از جمله معوقات سنگین، هزینه پول بالا و بدهی دولت موجب شرایط دشواری برای این صنعت شده که حتی دستیابی به توافق هسته‌ای هم نمی‌تواند آن را در کوتاه‌مدت بهبود بخشد. با این حال به نظر می‌رسد بانک‌ها می‌توانند در بلند مدت و با تغییر در زیرساخت‌های بانکداری چشم انداز مثبتی را در بازار پول کشور داشته باشند.

شاتل؛ داوطلب معامله بزرگ

اما عملکرد گروه مخابرات در یک ماه اخیر و تحت تاثیر نماد «همراه » چندان مطلوب نبوده است؛ به گونه‌ای که منفی ترین تاثیر بر شاخص را در یک ماه گذشته این نماد به ثبت رسانده است. روز گذشته شرایط کلی گروه مخابرات مانند بسیاری از گروه‌های دیگر بورسی مثبت بود. طبق آمار جدول صنایع، مخابرات با ۵۷/ ۰ درصد رشد روزانه، افت سالانه خود را به رقم ۳/ ۴ درصد تقلیل داد. مخابرات که با دو نماد در بازار سهام فعال است روز گذشته بیشترین حجم معامله را در نماد «اخابر» داشت. این نماد با جابه جایی ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار سهم در حالی بیشترین حجم معامله را داشت که ۷۴/ ۱ درصد رشد قیمتی روزانه را نیز به ثبت رساند. سهام مخابرات که از ماه‌های گذشته حواشی بسیار زیادی را به همراه داشته است همچنان نتوانسته شرایط با ثباتی را تجربه کند. در این بین شرکت توسعه اعتماد مبین مالک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات، از روزهای گذشته آگهی فروش سهام خود را منتشر کرده است. بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این عقیده‌اند که اعتماد مبین سهام خود را با قیمتی دو برابر قیمت معمولی در بازار عرضه کرده است و به همین دلیل هیچ شرکتی توانایی خرید آن را ندارد.

پور خصالیان در همین رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به مطالبات وزارت ارتباطات و فناوری از شرکت مخابرات به نظر نمی‌رسد هیچ شرکت خصوصی توانایی خرید آن را داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: در آگهی فروش این شرکت آمده است متقاضی خرید این سهام باید توانایی پرداخت حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان یا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان (با احتساب ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌شده) را داشته باشد. با این حساب به نظر می‌رسد مخابرات قصد فروش سهم‌های خود را ندارد چون هیچ شرکت خصوصی توان پرداخت این پول را ندارد. این کارشناس همچنین درخصوص عملکرد منفی این شرکت در سال‌های گذشته گفت: برخی فروش مخابرات را به خاطر عدم سودآوری این مجموعه می‌دانند.

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی که امکان مکالمات رایگان، ارسال تصویر و ویدئو و... را به‌سادگی برای کاربران فراهم کرده، می‌تواند یک چالش جدی در مسیر تامین منابع موردنیاز و سودآوری مخابرات باشد. اما از سوی دیگر بررسی این گروه در بازار سهام نشان می‌دهد که این شرکت تحت تاثیر فقر در تکنولوژی‌های نوین و راهبردی نتوانسته سود‌دهی قابل قبولی داشته باشد و از سال ۸۸ تا‌کنون عملکردی ضرر‌ده داشته است. اما در خبرهای روز گذشته صنعت مخابرات آمده که گروه شرکت‌های شاتل برای خرید ۱۰۰ درصد سهام از مالک اصلی مخابرات اعلام آمادگی کرده است.

در این خبر آمده که شاتل آمادگی دارد با خرید سهام شرکت توسعه اعتماد مبین و در اختیار گرفتن بلوک مدیریتی سهام مخابرات به‌صورت کاملا خصوصی و با رویکرد مدیریت بخش خصوصی، ارتقای بهره‌وری، افزایش بهینه سطح خدمات و اقدامات توسعه‌ای را با ارائه طرح جامع در این شرکت نهادینه کند. پورخصالیان در این خصوص بیان کرد: شرکت شاتل بزرگ‌ترین‌ شرکت خصوصی اینترنت پر‌سرعت ایران به شمار می‌رود اما باید دید با توجه به زیان‌های هنگفت سال‌های گذشته شرکت مخابرات شاتل می‌تواند آنها را جبران کند و این گروه را به سود‌دهی برساند یا خیر. به نظر می‌رسد در وهله اول باید معوقات وزارت ارتباطات پرداخت شود تا این شرکت بتواند به سود‌دهی در بازار سرمایه برسد که این کار مستلزم پرداخت از سوی شرکت خریدار است.

چرخ لاستیک در جاده توافق

بررسی گروه لاستیک و پلاستیک در روز گذشته بیانگر این است که این گروه با رشد ۶۲/ ۰ درصدی همراه بوده است. همچنین این گروه طی مدت یک سال گذشته صعودی حدود ۱۲ درصد داشته که با افت ۱۶ درصدی این گروه از ابتدای سال به این نتیجه می‌رسیم که در سال ۹۴ این صنعت با اقبال خوبی همراه نبوده است. روز گذشته در این گروه بیشترین حجم معاملات مربوط به نماد «پلاسک» با جابه‌جایی ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار سهم بوده است. بررسی این نماد نشان می‌دهد عمده جابه‌جایی سهام در گروه‌های حقیقی صورت گرفته است به‌طوری‌که ۸۵ درصد از خرید و ۹۲ درصد از کل فروش سهم‌ها در اختیار این گروه بوده است.

تشدید حضور خریداران در صنایع بورسی

تشدید حضور خریداران در صنایع بورسی