دورخیز نفت پارس برای افزایش سهم بازار روانکار
مدیرعامل شرکت نفت پارس، «توسعه بازار با عرضه محصولات جدید»، «افزایش ظرفیت به منظور افزایش سهم بازار» و «توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات نهایی» را از جمله برنامه‌های پیشتازانه شرکت نفت پارس دانست که نشان از دورخیز این شرکت برای افزایش سهم بازار محصولات خود دارد. مجمع عادی سالانه نفت پارس به ریاست پرویز راحت و با تصویب صورت‌های سال مالی منتهی به اسفند 93، با تقسیم سود 130 تومانی به ازای هر سهم برگزار شد.
همچنین بلافاصله پس‌از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت جهت تصویب تغییر موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه برگزار گردید. حسن وفایی در این مجمع با اعلام اینکه سال ۱۳۹۳ از لحاظ اقتصادی سالی پرفراز و فرود بود به گونه‌ای که نوسانات شدید نرخ نفت و کاهش کشش تقاضای بازار شرکت را با چالش‌های بسیار جدی مواجه کرد، افزود: خوشبختانه با کمک خداوند متعال و خرد جمعی مدیران و پرسنل شرکت و حمایت‌های سهامداران گرامی توانستیم بر یکایک مشکلات فائق آمده و سیر رشد و تعالی شرکت کماکان ادامه یابد. حسن وفایی اظهار کرد: در سال ۹۳ این شرکت موفق به تولید بیش از ۴۰ میلیون لیتر روغن پایه و بیش از ۸۸ میلیون لیتر انواع محصولات نهایی روغن و تحقق صادرات بیش از ۱۳ میلیون دلار شده است. وی ادامه داد: علاوه بر تحقق اهداف بودجه در سال ۹۳، فروش انواع محصولات (اصلی و جانبی) به مبلغ ۷ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۳۴۵ میلیون ریال به دست آمد که نسبت به سال مالی قبل ۴/ ۱۴ درصد افزایش داشته است. وی در این جلسه افزایش حداقل ۲۰ درصد تولید و فروش نسبت به سال قبل، سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت‌های جدید، سرمایه‌گذاری در بخش روانکارهای بنزینی و دیزلی با سطح کیفیت بالا، توسعه بازار با عرضه محصولات جدید و افزایش ظرفیت به منظور افزایش سهم بازار و توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات نهایی را از جمله برنامه‌های این شرکت اعلام کرد.

برنامه‌های آتی تولید

برنامه‌های زیر برای سال 94 در دستور کار واحدهای تولیدی قرار دارد:


۱- کاهش هزینه‌های بسته‌بندی با به‌کارگیری روش‌های نوین

۲- افزایش بهره‌وری

۳- کاهش ضایعات

۴- بهبود مراحل ساخت روغن و گریس

۵- تولید محصولات گرید ۲ و ۳

۶- افزایش ظرفیت پالایشگاه با انجام پروژه Revamp۲


تجزیه و تحلیل ریسک «شنفت»

ریسک‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای شرکت وجود دارد:


1- ریسک نوسانات نرخ بهره

با توجه به بسته سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور برای سال ۹۴ و تعیین نرخ کارمزد عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، پیش‌بینی هزینه مربوطه برای سال مالی بعد براساس آخرین نرخ‌های مصوب بانک‌های دولتی و خصوصی انجام شده و در صورت عدم تغییر کلان در سیاست‌های پولی و بانکی کشور و با توجه به کاهش نرخ تورم و انتظار کاهش نرخ بهره‌های بانکی، در سال ۹۴ برای شرکت ریسک نوسانات نرخ بهره متصور نمی‌باشد و درآمد هر سهم متاثر از ریسک مزبور نخواهد بود.


۲- ریسک کیفیت محصولات

به منظور کاهش ریسک فوق، به‌طور مداوم کیفیت محصولات شرکت و محصولات رقبا از لحاظ تکنیکی، فنی، بسته‌بندی و خدمات پس از فروش، با هدف افزایش سهم بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این منظور بازبینی فرمولاسیون و ارتقای کیفیت محصولات به‌طور مداوم طی سال انجام می‌شود.

با توجه به وجود آزمایشگاه استاندارد 17025، نظارت کافی و مداوم بر کیفیت محصولات وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه شرکت دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت (iso 9001:2008) و گواهینامه استاندارد ISO TS/ 16949:2009 از شرکت IMQ است کیفیت محصولات خود را به‌طور مداوم اندازه‌گیری کرده که این مساله به کاهش ریسک فوق کمک می‌کند.


3- ریسک نوسانات نرخ ارز

با توجه به اینکه تعیین قیمت خوراک پالایشگاه و همچنین نرخ فروش محصولات صادراتی تابعی از نرخ دلار و قیمت جهانی نفت است نوسانات نرخ ارز و بهای نفت بر ریسک فوق اثرگذار است. به منظور کاهش ریسک فوق زمان‌بندی صحیح خرید، کاهش انبارش محصولات و مواد اولیه در دستور کار شرکت قرار دارد.


۴- ریسک قیمت نهاده‌های تولیدی

تغییر مداوم نرخ لوبکات به‌عنوان نهاده اصلی تولید محصولات این شرکت به دلیل وابستگی آن به قیمت جهانی نفت به‌عنوان یک عامل مهم مطرح است لذا به منظور کاهش ریسک فوق پیگیری مداوم قیمت جهانی نفت و مطالعه روند آن و عوامل اقتصادی موثر در آن به منظور پیش‌بینی و آمادگی برای افزایش یا کاهش نرخ لوبکات در دستور کار شرکت قرار دارد.


5- ریسک کاهش قیمت محصولات

با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات جانبی این شرکت رابطه مستقیمی با قیمت جهانی نفت دارد، نوسانات بازارهای جهانی روی درآمد و میزان فروش شرکت تاثیرگذار است.


برای کاهش ریسک مذکور مبانی قیمت‌گذاری کالاها براساس قیمت‌های جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود. از آنجا که قیمت خوراک اصلی تولید شرکت نیز براساس متوسط قیمت جهانی نفت در بازه زمانی یکماهه تعیین می‌شود، در بلندمدت نوسانات قیمت نفت تاثیری در سودآوری شرکت نداشته ولی قطعا بر درآمد تاثیرگذار خواهد بود.


6- ریسک عوامل بین‌المللی و مقررات دولتی

در این رابطه موارد ذیل قابل ذکر است:


الف- با توجه به چشم‌‌انداز لغو تحریم‌ها و تسهیل تجارت بین‌‌المللی احتمال واردات محصولات خارجی افزایش می‌ِیابد که به منظور مدیریت این ریسک رایزنی با سازمان‌های دولتی به منظور تعیین حقوق ورودی رقابتی برای محصولات وارداتی در دستور کار شرکت قرار دارد.

ب- بهبود کیفیت محصولات تولیدی قابل رقابت با برندهای مطرح بین‌‌المللی می‌تواند این ریسک را کاهش دهد.

ج- صادرات محصولات نهایی و توسعه بازار خارجی نیز در کاهش این ریسک بسیار موثر است.


7- اقبال مشتریان به محصولات جایگزین

به منظور مدیریت ریسک مذکور در دو حوزه بهبود کیفیت محصولات و تبلیغات و بازاریابی و به روز بودن سبد کالای محصولات با توجه به تقاضای بازار اقداماتی صورت خواهد پذیرفت و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا جهت ایجاد مشتریان وفادار، می‌تواند در کاهش این ریسک موثر باشد.


۸- ریسک نقدینگی

با توجه به نوسانات بهای تمام شده محصولات و افزایش حجم فروش ریسک نقدینگی شرکت افزایش یافته است که به منظور پوشش ریسک مذکور تاکنون از ابزارهای بدهی مانند انتشار اوراق صکوک و افزایش سرمایه استفاده شده است.


9- ریسک‌های فروش محصول

برای کاهش ریسک فوق در سال ۹۴، به منظور حفظ حاشیه سود شرکت از فروش محصولات، راهکارهای زیردر دستور کار شرکت قرار گرفته است:


الف- ایجاد روابط مناسب‌تر با سازمان حمایت جهت تعیین نرخ‌های مناسب

ب- افزایش تنوع روش‌های فروش و توزیع

ج- توسعه برنامه‌های بازاریابی و بازارسازی برای افزایش سهم بازار شرکت.


طرح‌های توسعه نفت پارس

مانده حساب دارایی‌های در جریان تکمیل شرکت (پروژه‌های در جریان) در پایان سال مالی مورد گزارش بالغ بر ۲۳.۲۱۶ میلیون ریال است که مشخصات کامل آنها شامل: مانده حساب، برآورد اولیه، صورت وضعیت‌ها، هزینه‌های خدماتی مربوطه و برآورد تجدیدنظر شده آنها به شرح یادداشت شماره ۴-۱۱ همراه صورت‌های مالی سال مالی مورد گزارش ارائه شده است.

علاوه بر موارد مذکور پروژه‌های زیر برای سال ۹۴ تعریف شده است:


الف- REWAMP۲ واحدهای فورفورال:

گلوگاه واحدهای فورفورال جهت افزایش ظرفیت در حال حاضر بخش ریکاوری اکستراکت است. با اجرای این پروژه ظرفیت واحد فورفورال به میزان 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. هزینه برآورد شده 129.500 میلیون ریال و زمان تقریبی اجرای پروژه حدود 5/ 1 سال برآورد شده است.


ب- احداث خط لوله6 اینچ تخلیه لوبکات تانکفارم:

احداث این خط جهت حل مشکلات و محدودیت‌های تخلیه لوبکات تعریف شده است. با بهره‌برداری از این خط علاوه بر افزایش ظرفیت تخلیه لوبکات، انعطاف‌پذیری سیستم جهت تخلیه انواع لوبکات به‌طور همزمان افزایش می‌یابد. امور فنی - مهندسی و طراحی این پروژه در سال ۱۳۹۳ انجام شده و در حال حاضر در دست اقدام واحد تعمیرات است و پیش بینی می‌شود تا تاریخ ۳۱/ ۲/ ۹۴ به اتمام برسد هزینه تقریبی پروژه برابر با ۶.۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد.


ج- جایگزینی ممبران‌های واحد RO:

با انجام جایگزینی ممبران‌ها از هدررفت آب که به دلیل افت کارآیی ممبران‌های فعلی حادث می‌گردد جلوگیری می‌شود. امور فنی - مهندسی این پروژه در سال 1393 انجام شده و ممبران‌ها در دست خرید می‌باشد. پیش‌بینی زمان انجام کار تا 31/ 3/ 94 و هزینه تقریبی آن حدود 3.500 میلیون ریال است.

دورخیز نفت پارس برای افزایش سهم بازار روانکار

دورخیز نفت پارس برای افزایش سهم بازار روانکار

دورخیز نفت پارس برای افزایش سهم بازار روانکار