گروه خبر: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه عرب‌زبان الوفاق به سوالاتی درخصوص وضعیت منطقه، رابطه ایران با کشورهای عربی، مذاکرات هسته‌ای و رابطه خود با رهبری پاسخ دادند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی، وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: من معتقدم که در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی به این آسانی ندارند و ایشان الان محور اساسی هم برای حیات انقلاب و هم امنیت کشور هستند و ایشان مرکز مدیریت کشور است و ماهم باید به ایشان کمک کنیم. وی همچنین در مورد رابطه ایران و عراق گفت: ما در عراق هیچ طمعی نداریم و از عراق هیچ خطری در شرایط فعلی برای خودمان حس نمی‌کنیم و حفظ عراق و امنیت عراق را امنیت خودمان می‌دانیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد روابطش با مقام معظم رهبری اظهار کرد: ‌ما از جوانی با هم دوست بودیم. من 5 سال از آقای خامنه‌ای بزرگ‌ترم. اولین ملاقات ما در درس خارج آیت‌الله داماد بود که باهم آشنا شدیم؛ ایشان از من کوچک‌تر بود؛ بعد هم رفاقت‌ها عمیق و در دوران مبارزه خیلی عمیق‌تر شد و بعد از انقلاب دیگر زیادتر شد؛ در همه کارها با هم همکاری می‌کردیم؛ ‌در جنگ و در هر جا که شما فکر می‌کنید تا امروز ما همین ارتباطمان هست؛ اکنون من و جمعی که ایشان در مجمع منصوب کرده‌اند سیاست‌های کلی نظام را که در قانون اساسی از وظایف رهبری است، ‌آماده می‌کنیم و به ایشان می‌دهیم ‌و ایشان هم اگر تایید کردند، ابلاغ می‌کنند. عمده کار ما این است و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نیز با ما است که با واگذاری ایشان، باید نظارت کنیم که اجرا شود. درباره دیگر مسائل معمولی هم در ملاقات‌هایی که داریم، بحث می‌کنیم.


هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: ‌ما خیلی صمیمی هستیم؛ من و ایشان، همدیگر را خیلی دوست داریم؛ یک منظره کوچک آن در بیمارستان بود وقتی که ایشان جراحی کرده بودند عیادت من با ایشان در آنجا بسیار صمیمی بود و همان منظره‌ای شد که دیدید. من معتقدم که در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی به این آسانی ندارند و ایشان الان محور اساسی هم برای حیات انقلاب و هم امنیت کشور هستند و ایشان مرکز مدیریت کشور است و ما هم باید به ایشان کمک کنیم.


حمایت ایران از عر اق جدی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حمایت ایران از عراق نیز گفت: ما الان عراق را مثل خودمان مهم می‌دانیم؛ ‌مثل کشور خودمان. ارتباط ایران با عراق هم جدید نیست؛‌ در رژیم قبل هم ایرانی‌های زیادی آنجا بودند و عراقی‌های زیادی هم اینجا بودند.


هاشمی همچنین کمک‌های ایران به عراق را جدی توصیف کرد و گفت: کمک‌های ما جدی است و به هیچ چیز هم محدود نیست؛ هر چیزی که عراقی‌ها نیاز داشته باشند و ما امکانش را داشته باشیم به آنها می‌دهیم ‌و البته روابطمان هم با دولت عراق همیشه خوب بوده است.


حمله عربستان به یمن اشتباه بود

هاشمی رفسنجانی همچنین در این گفت‌وگو در مورد روابط ایران و عربستان و حمله این کشور به یمن گفت: با گروه جدیدی که در عربستان آمده‌اند فقط سلمان را در یک میهمانی که در ریاض بود چون ما را دعوت کرده بود یک بار با هم نشستیم و خیلی حرف زدیم که همین قدر می‌شناسم‌ و با بقیه‌شان آشنایی هم ندارم ووقتی هم که می‌رفتم آنجا با آن نزدیکان بیشتر ملک عبدالله بود و اگر مسوولی هم داشتند، می‌آمدند. درست نمی‌دانم چرا این اشتباه را کردند؛ ‌گفتم که اشتباه است؛ البته ظاهرا اینها برای این است که فکر می‌کنند این حوثی‌ها شیعه هستند.


نگران همکاری با عربستان نیستیم

هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به مسائل افغانستان و حمایت عربستان از طالبان گفت: آنها از طالبان حمایت می‌کردند ما موافق نبودیم و خودم با ملک عبدالله زیاد حرف زدم که دارید اشتباه می‌کنید؛ در پاکستان باز یک نوع از این چیزها هست، در بحرین ما به حضور نظامی شان معترضیم و مجموعه اینها به اضافه آن نگرانی‌های بی‌ربطی که دارند. ما از همکاری با عربستان نگرانی نداریم با همین حکام جدیدشان می‌توانیم با هم کار کنیم و رفت و آمدکنیم.


عربستان می‌داند ایران تهدید نیست

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا حمله عربستان به یمن به دلیل ترس این کشور از توافق ایران است نیز گفت: اگر هم می‌ترسند راهش همان است که باید از راه صداقت در بیایند. البته عربستان و احتمالا دیگر کشورهای منطقه اشتباه می‌کنند چون ‌ما که ترس نداریم؛ ما که بمب هسته‌ای را تحریم کردیم؛ چرا از ما بترسند. از اسرائیل باید بترسند. هاشمی با بیان اینکه ‌عربستان اصلا می‌داند که ایران تهدید نیست، افزود: ‌ما اگر واقعا به فکر قطع کردن روابطمان با عربستان بودیم آن 400 ، 500 نفری که در آن فاجعه مکه شهید دادیم به آسانی نمی‌گذشتیم؛ ولی بعد برای اینکه روابط دو کشور عادی باشد آن طور رفتار کردیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد چشم‌انداز روابط آینده ایران و عربستان گفت: در همه دنیای اسلام می‌توانیم اختلاف بین شیعه و سنی را کم کنیم. چون سوریه یک کشور مستقل است نه ما و نه عربستان حق نداریم برویم و سرنوشت آنها را رقم بزنیم. ما باید مواظب باشیم که آنجا اختلافات شیعه و سنی و این مسائل نباشد. خودشان و مردم خودشان مسائل شان را حل کنند و به حل مشکلات کمک کنیم. من فکر می‌کنم همین حالا هم بعد از گذشت ۶-۵ سال می‌توانیم این موضوع را دوباره احیا کنیم البته متناسب با اوضاع امروز منطقه.