ایرنا: روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی با اشاره به پیام ویدئویی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نوشت: «حصول توافق هسته‌ای سبب می‌شود که غرب و ایران بتوانند بر سر چالش مشترک افراط‌گرایی با یکدیگر همکاری کنند.» گاردین نوشت: «ظریف، این پیام را در حساس‌ترین لحظات مذاکرات در وین منتشر کرد که انتظار می‌رود توافقی جامع و پایدار بر سر برنامه هسته‌ای ایران قابل دستیابی باشد.» گاردین همچنین افزود: «پنج‌شنبه گذشته، یک مقام ارشد ایرانی به خبرنگاران گفت که من می‌توانم به شما بگویم که اگر توافق هسته‌ای حاصل شود در آن صورت فرصت‌هایی پیش روی آمریکا و ایران خواهد بود.»


چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای مثبت است

همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با سفرای کشورهای اسلامی در تهران، با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای پیچیده است، گفت: «این مذاکرات نسبتا پیچیده است و دارای ابعاد مختلفی است که تلاش می‌کنیم در نهایت مذاکراتی موفق داشته باشیم که در این مسیر در کشور همه قوا و مسوولان با یکدیگر همدل و هم‌نظر هستند تا مذاکرات رو به جلو باشد و توسعه پیدا کند.» لاریجانی با بیان اینکه ایران همواره در مذاکرات تلاش کرده است به نتیجه‌ای مثبت دست پیدا کند، افزود: «چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای مثبت است و گام‌های خوبی برای حل اختلاف‌ها برداشته شده و مسیر، مسیر مثبتی است.» او با رد برخی اظهارنظرها در آمریکا مبنی بر روی میز بودن همه گزینه‌ها در مقابل ملت ایران این اظهار نظرها را دارای جنبه تبلیغی و دارای کارکردی داخلی در این کشور دانست و اضافه کرد: «این رفتارها را سازنده نمی‌دانیم و آمریکایی‌ها با این اظهارات خود خسارت‌های زیادی به خودشان و منطقه وارد کرده‌اند و این حرف‌ها نسنجیده است و امیدواریم این مذاکرات نتیجه‌ای مثبت برای منطقه داشته باشد و زمینه را برای حل‌وفصل اختلافات فراهم کند، چرا که در صورت تحقق این موضوع امنیت پایدار را در منطقه تضمین می‌کند.»


در صورت توافق هم نباید به آمریکا خوش‌بین شویم

از سوی دیگر فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت شاید آمریکا در 1+5 با ما توافقاتی بکند اما به این دشمن نباید خوش‌بین باشیم. چون دشمنی آنها با ما ریشه‌ای است. امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم محفل انس با قرآن کریم در کوی سازمانی شهید رنجبر آموزشگاه نظامی جوادالائمه نزاجا با بیان اینکه وقتی که دشمن خواستار صلح است از او بیشتر باید بترسیم، گفت: «شاید آمریکا در 1+5 با ما توافقاتی بکند اما به این دشمن نباید خوش‌بین باشیم. او افزود: مقام معظم رهبری فرمودند من به آمریکا خوش‌بین نیستم. چرا خوش‌بین نیستند؟ چون دشمنی آنها با ما ریشه‌ای است. چون ما دنبال حق هستیم ما دنبال آزادی ملت‌ها هستیم ولی آنها دنبال استثمار و به بند کشیدن ملت‌ها هستند.»