گروه بورس: جذب سرمایه‌گذاری خارجی همواره یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف به شمار می‌رود؛ چرا‌که ورود سرمایه‌های خارجی می‌تواند باعث رشد و شکوفایی مزیت‌های نسبی کشور شود، به خصوص در شرایطی که بنگاه‌های تولیدی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود با کمبود منابع مالی و نقدینگی روبه‌رو هستند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گردهمایی بررسی موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه و راهکارهای رفع آن گفت: با گشایش بازارهای مالی استفاده از فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، تخصیص بهینه منابع و در نتیجه حداکثر‌سازی سود، تنوع بخشیدن به ریسک و کمک به بهبود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به دست می‌آید.

حامد سلطانی‌نژاد ادامه داد: ایران در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۷۱ رسید در حالی که در سال ۲۰۱۳ این رتبه ۵۷ بوده است. این مقام مسوول بازار سرمایه درباره راهکارهای گشایش بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: گشایش بازار سرمایه با فراهم کردن امکان خرید سهام یا اوراق قرضه در بازار سرمایه یک کشور برای افراد مقیم کشورهای خارجی حاصل می‌شود. وی با بیان اینکه گشایش بازار سهام در میان ۱۶ اقتصاد نوظهور باعث افزایش اندازه بازار و نقدشوندگی شده است، درباره آثار و پیامدهای مثبت غیر مستقیم آن به رشد اقتصادی، بهبود کیفیت حکمرانی، نهادهاو وضعیت اقتصاد کلان، افزایش اندازه بازار و بهبود کیفیت حاکمیت شرکتی اشاره کرد. این مقام مسوول درباره عوامل شکست گشایش بازارهای مالی گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب قانونی، کوچک بودن اندازه اقتصاد، فقدان استانداردهای بین‌المللی در زمینه حسابداری، ضعف‌های سیاستی، توسعه نیافتن بازارهای مالی، عدم ثبات در متغیرهای اقتصادی، مسائل مرتبط با نوسانات نرخ ارز و مدیریت ریسک نرخ ارز، فقدان سیاست‌های مناسب پولی و مالی و فقدان نهادهای مناسب از جمله عوامل شکست در گشایش بازارهای مالی است. وی درباره سیاست‌های اقتصاد کلان در راستای گشایش بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست‌های کلان پیش از جذب سرمایه‌های خارجی از چند راه ممکن است. به‌عنوان مثال ‌می‌توان به طراحی سیاست‌های کلان پولی، مالی و ارزی در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مدیریت نرخ بهره و نرخ ارز جهت حفظ و ماندگاری سرمایه‌های خارجی و حفظ ثبات اقتصادی و جلوگیری از سیاست‌های مخل بازار سرمایه اشاره داشت.

سلطانی‌نژاد درباره سیاست‌های اقتصاد کلان در شرایط بحرانی مانند شرایط تحریم گفت: اقدام در جهت کاهش آثار شوک‌ها بر اقتصاد با مدیریت ذخایر ارزی و نرخ بهره ‌می‌تواند به عبور از شرایط بحرانی کمک کند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه مقررات سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه مصوب ۲۹ فروردین ۸۹ است درباره دلایل عدم موفقیت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: قانون جذب سرمایه‌گذار خارجی عمری ۵ ساله دارد، اما به دلیل نبود بسترها و استانداردهای متعارف در نهادهای بازار سرمایه، نوسانات شدید نرخ ارز و وجود ارز دو نرخی و تورم بالا به همراه تحریم‌های بانکی اجازه نداد از ظرفیت‌های این قانون برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بهره گرفته شود.