سایه روشن عرضه‌های شیمیایی‌ها

محمدحسین بابالو: پس از تغییر زمان عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران شاهد آن بودیم که بسیاری از گریدهای پرطرفدار با عقب‌نشینی خریداران رو‌به‌رو شدند تا جایی که بسیاری از کالاهای جذاب در گذشته، هم‌اکنون از جذابیت پیشین برخوردار نیستند. کاهش قیمت‌های نهایی مونومر وینیل استات، الکیل بنزن خطی، جوش شیرین، بنزن و اسید استیک در کنار رشد قیمت دی اتیلن گلایکول را می‌توان از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های معاملات در روز گذشته برشمرد. شاید در نگاه اول این کاهش قیمت‌ها چندان مهم به شمار نیاید و یا حتی یک داده مثبت برای کاهش قیمت تمام‌شده تلقی شود ولی کاهش شدید حجم تقاضا در کنار افت فراگیر جذابیت خرید مواردی است که در روز گذشته در معاملات محصولات شیمیایی مشاهده شد. به‌عنوان مثال کاهش جذابیت خرید جوش شیرین و یا اسید استیک با کاربرد خاص آن می‌تواند موارد مهمی را در ذات خود نهفته داشته باشد.

با توجه به ویژگی‌های فنی تولیدات محصولات شیمیایی و یا استفاده از عرضه‌های روز گذشته برای تولید سایر کالاها، می‌توان به این نتیجه رسید که کاهش حجم تولید بیش از گذشته در این بازار فراگیر شده که البته افزایش قیمت محدود برخی گریدهای شیمیایی نیز شاید در این بین موثر باشد. از سویی دیگر برخی مواد اولیه شیمیایی برای تولید سایر محصولات پتروشیمی یا شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاهش حجم معامله این قبیل کالاها نشانه‌ای از افت تولید در صنایع پایین دستی این گروه از محصولات است. این وضعیت در آینده می‌تواند خطرناک جلوه کند زیرا پس از پایان ماه مبارک رمضان به‌صورت فصلی و انتظاری حجم معاملات افزایش خواهد یافت که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی محصولات شیمیایی می‌تواند قیمت تمام شده برخی تولیدات را افزایش دهد. تمامی موارد فوق در حالی است که یکی از دلایل عقب‌نشینی خریداران، اتخاذ استراتژی صبر و نظاره است به این معنی که برای روشن شدن دورنمای مذاکرات و همچنین احتمال کاهش قیمت‌ها، از خرید خودداری می‌کنند. در نگاه اول اتخاذ این استراتژی صحیح به نظر می‌رسد ولی برای کاهش قیمت‌ها باید محصولات جدیدی با قیمت تمام شده کمتر به بازار تزریق شود یا با کاهش قیمت دلار به‌صورت جدی در کنار عدم رشد قیمت‌های جهانی، قیمت‌های پایه وارد یک فاز نزولی شود. تمامی این موارد محتمل است ولی به زمان زیادی نیاز دارد تا در بازار، خروجی‌های خود را تصویر کند. با توجه به تمامی این موارد شاید خرید محصولات شیمیایی به دلیل برخی محدودیت‌های آن هم‌اکنون مطلوب به نظر برسد زیرا فرآیند زمان مورد نیاز در کنار سودآوری تولید می‌تواند ریسک خرید را کاهش دهد.

با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ به نظر می‌رسد نتایج آن به سرعت اعلام شود بنابراین هفته آینده قیمت‌های پایه جدید اعلام خواهد شد و خریداران باید با قیمت‌های پایه جدید کالاهای خود را خریداری کنند.