گروه بورس، حدیث موسوی: بازار سهام سرانجام روز گذشته با رشد ۲۴۰ واحدی معادل ۳۶/ ۰ درصد، وارد کانال ۶۶ هزار واحدی شد. انتظار برای انتشار اخباری مثبت از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در ضرب‌الاجل نهایی چهارشنبه شب یا بامداد پنج‌شنبه موجب شده تا اغلب سهم‌ها به خصوص سهام شرکت‌هایی که از توافق و رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند روند رو به رشدی را در شاخص و بازدهی تجربه کنند. بر این اساس روز گذشته در میان صنایع بورسی، ۲۵ گروه با بازدهی مثبت شاخص روبه‌رو شدند، این در حالی است که سایر صنایع روند نزولی قیمت‌‌ و سوددهی را طی این روز تجربه کردند.

روزهای بی‌رمق سنگ‌آهنی‌ها

دوشنبه گروه استخراج کانه‌های فلزی زیان روز ۰۸/ ۰ درصدی را تجربه کرد. این گروه که در ۷ روز کاری گذشته نیز ریزش ۹/ ۰ درصدی را تجربه کرده، از ابتدای سال زیان سهامداران خود را به ۱/ ۱۴ درصد رسانده است.

از میان ۹ نماد فعال این گروه روز گذشته ۴‌نماد رشد قیمت‌ها را تجربه کردند، این در حالی است که نمادهای کنور، کاما و کگل به ترتیب با کاهش ۲۶/ ۰، ۲۸/ ۰ و ۳/ ۰ درصدی در قیمت‌ها همراه شدند. دوشنبه حجم و ارزش معاملات «کروی» که بیشترین رشد قیمت را نیز در این گروه به خود اختصاص داد از باقی نمادهای دیگر این صنعت بیشتر بود، به‌طوری که در این روز ارزش معاملات کروی به ۲ میلیارد و ۴۲۸ میلیون ریال رسید.

در حال حاضر مشکلات معدنی‌ها به خصوص شرکت‌های سنگ‌آهنی متاثر از افت قیمت‌های جهانی و رکود بازار داخل منجر به روند نزولی بازدهی این گروه بورسی، به خصوص ریزش قیمت سهام نمادهای کگل و کچاد در طول مدت اخیر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص شرایط حال حاضر معادن کشور گفت: هم‌اکنون نه فقط معادن سنگ‌آهن بلکه کلیه معادن فلزی کشور در شرایط بحرانی و بسیار بدی به‌سر می‌برند؛ چرا که هزینه تمام شده یک تن ماده معدنی برای معدن‌دار به اندازه‌ای زیاد تمام می‌شود که برای مصرف داخلی و صادرات هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد. مهرداد اکبریان افزود: در حالی که با مساعدت دولت حقوق دولتی سال ۹۴ شامل تخفیف شده، اما هیچ اقدامی درخصوص استمهال حقوق دولتی معادن برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ نشده است.

وی درخصوص وضعیت فعلی شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر نیز گفت: این شرکت‌ها از پرداخت حقوق دولتی معافند، اما با توجه به اینکه بدهی‌های سنگینی در مورد پرداخت حق انتفاع و بهره مالکانه سال‌های گذشته و امسال دارند، با نظر مساعد دولت بدهی آنها برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ مشمول استمهال تا سال ۹۵ شده است. به گفته اکبریان با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت چادرملو باید منتظر ماند و دید که آیا استمهال بدهی کمکی به این شرکت برای خروج از بحران فعلی می‌کند یا خیر، چرا که انجمن سنگ‌آهن پیشنهاد کرد به جای موضوع استمهال، بدهی این شرکت‌ها به دولت در مقابل طلب آنها از شرکت‌های فولادی تهاتری با محوریت دولت صورت گیرد که به اعتقاد ما اقدام مناسب‌تر و راهگشاتری برای حل مشکلات این شرکت‌ها بود.

ادامه روند مثبت بازدهی پالایشی‌ها

برخلاف گروه استخراج کانه‌های فلزی، گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای کماکان به روند مثبت بازدهی خود در عملکرد ماهانه، هفتگی و روزانه ادامه می‌دهد. این گروه روز گذشته پنجمین صنعتی بود که بیشترین سوددهی روزانه را به میزان ۶۷/ ۱ درصد برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

ضمن اینکه در هفت روز کاری گذشته نیز تغییرات شاخص این گروه مثبت ۸/ ۷ درصد بوده است. دیروز نمادهای شبندر، شپنا و شستا بیشترین رشد شاخص را تجربه کردند، ضمن اینکه ۳۱/ ۴۶ و ۹۸/ ۲۵ درصد از رشد مثبت شاخص کل در این روز مربوط به افزایش قیمت نمادهای شبندر و شپنا بود.

به‌رغم آنکه ابهامات این گروه مهم از صنایع بورسی مانند عدم شفافیت در نرخ خوراک دریافتی از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و میزان پرداخت یارانه‌ به آنها، نحوه قیمت‌گذاری دستوری محصولات تولیدی و همچنین بحث سهم صندوق توسعه ملی از درآمد پالایشی‌ها در کنار موضوع کیفی‌سازی تولیدات پالایشگاه‌ها، کماکان برقرار بوده و به‌عنوان چالش‌های این صنعت شناخته می‌شوند اما روند سودآوری نمادهای فعال این گروه گویای اقبال خوب سهامداران نسبت به این صنعت است.

انبوه‌سازی، ششمین گروه سودده بورسی

به موازات رشد بازدهی کل بازار سهام، گروه انبوه‌سازی از جمله صنایع بورسی است که با روند صعودی و مثبتی در بازدهی روزانه و هفتگی همراه است. این گروه ششمین گروه سودده بورسی در روز گذشته با افزایش شاخصی به میزان ۶۲/ ۱ درصد بود. علاوه بر این در هفت روز کاری گذشته هم تغییرات شاخص این گروه به مثبت ۷ درصد رسیده است.روز دوشنبه نماد ثشرق در میان سایر نمادهای این گروه، بیشترین افزایش قیمت را به میزان ۵۳/ ۶ درصد به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز به ثاژن با حدود ۱۱ میلیارد ریال اختصاص داشت. در این نماد حقوقی‌ها ۰۴۹/ ۱ میلیون سهم عرضه کردند و در مقابل ۹۹۴/ ۱ میلیون سهم خریدند. حقیقی‌ها نیز با ارائه ۱۰۶/ ۱ میلیون سهم، اقدام به خرید حدود ۱۶۰ هزار سهم کردند.

رشد 4/ 9 درصدی قیمت لخزر

روز گذشته اما در گروه ماشین آلات و تجهیزات، بیشترین رشد قیمت به لخزر با افزایش ۴/ ۹ درصدی شاخص اختصاص داشت. این گروه که هفتمین صنعت بورسی با بیشترین رشد شاخص (۵۳/ ۱ درصد) در روز گذشته شناخته می‌شود، در خلال هفت روز کاری گذشته هم بازدهی مثبت ۹/ ۱ درصدی را تجربه کرده است. از ۱۰ نماد فعال این گروه ۸ نماد با افزایش شاخصی تا کف ۳۲/ ۰ درصد روبه‌رو شدند، ضمن اینکه تنها نماد قرمز این گروه هم لبوتان با کاهش ۲۵/ ۱ درصدی شاخص بود.در این میان، بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز گروه ماشین‌آلات و تجهیزات به «تکمبا» به ترتیب با معامله ۹۵۷/ ۷ میلیون سهم و ۹۶۷/ ۶ میلیارد ریال اختصاص داشت.

خدمات فنی و مهندسی سبزپوش شد

روز قبل قیمت پایانی سهام رتکو در گروه خدمات فنی و مهندسی ۴۲/ ۳ درصد افزایش یافت و بیشترین رشد قیمت روزانه را در میان سایر نمادهای این صنعت از آن خود کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به گروه مپنا با دادوستد ۵۳/ ۲ میلیون سهم و ارزش مبادلات ۳۳۲/ ۱۹ میلیارد ریال اختصاص داشت. این گروه روز گذشته بازدهی ۹۴/ ۰ درصد را تجربه کرده، کمااینکه در هفت روز کاری گذشته هم ۷/ ۶ درصد سود را برای سهامداران به همراه داشته است.

دوقلوهای سنگ‌آهنی بر سر دوراهی

دوقلوهای سنگ‌آهنی بر سر دوراهی