گروه مسکن- نورا حسینی: پیش‌بینی‌ها از نرخ اجاره بهای سال 94، افزایشی 10 تا 15 درصد است، اما در برخی از مناطق تهران بیش از تورم سالانه نرخ اجاره بهای مسکن افزایش پیدا کرده است. برخی از فعالان بازار اجاره پیش‌بینی می‌کنند با گذر از ماه رمضان معاملات بازار اجاره رونق پیدا می‌کند.

کارشناسان مسکن معتقدند به دلیل کاهش قیمت نباید نرخ اجاره بها بالاتر از تورم باشد و احتمال افزایش قیمت وجود ندارد. برخی از فعالان بازار هم نقش مشاوران املاک در مناطق پرمخاطب را در افزایش نرخ اجاره‌بها بی‌تاثیر نمی‌دانند. به اعتقاد آنها در حال حاضر مشاوران املاک مرجع تعیین نرخ‌ها شده‌اند که این چندان به صلاح مستاجران نیست.


به گفته یکی از فعالان بازاراجاره در شرق پایتخت، نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است و تنها فایل‌هایی که نرخ اجاره بهای بالاتری دارند برای مالکانی است که تمایل به رهن کامل آپارتمان خود را دارند.


این مشاور املاک معتقد است که گرانی و افزایش هزینه‌ها در سال‌های گذشته موجب شده که مردم به فکر درآمدزایی بیشتر باشند که یکی از راه‌های کسب درآمد برای آنها، افزایش اجاره بها است، زیرا هرماه بدون دغدغه مبلغی به حساب آنها واریز می‌شود، البته در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مستاجران بدحسابی‌هایی را برای پرداخت اجاره داشته‌اند که همین موضوع موجب شده تعدادی از مالکان همچنان به فکر رهن کامل برای اجاره باشند.

بازار اجاره بعد از رمضان