حال و هوای بازار مسکن پس از توافق هسته‌ای
با توافق نهایی ایران و گروه 1+5، بر سر مسائل هسته‌ای، بازار مسکن از انتظاری که پیش از این در پی نامشخص بودن نتایج این مذاکرات ایجاد شده بود، خارج شد تا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو حجم معاملات و قیمت آپارتمان‌های مسکونی در مسیر تعیین شده‌ای قرار بگیرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که تعیین مسیر نهایی سه شاخه اصلی بازار مسکن شامل قیمت، حجم معاملات و میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی، به‌رغم پایان گرفتن دوران طبیعی رکود پس از حدود دو سال، طی ماه‌های اخیر به تعویق افتاده بود، اغلب کارشناسان و فعالان بازار مسکن علت این تاخیر را انتظاری می‌دانستند که از ناحیه خریداران و فروشندگان ملک برای آگاهی از سرنوشت نهایی مذاکرات، در بازار خرید و فروش آپارتمان‌ها، حاکم شده بود. هر چند به نظر می‌رسید تاثیر توافق نهایی هسته‌ای با ایجاد مسیر تازه تری نسبت به آنچه پیش از توافق روبه روی معاملات مسکن قرار گرفته بود، بازار مسکن را به سمت و سویی متفاوت هدایت کند، اما، با تعیین تکلیف نهایی مذاکرات طی حدود 10 روز گذشته، مسیر بازار مسکن حداقل تا پایان سال 94، تا حد زیادی ابهام زدایی شد.
بررسی‌های دنیای اقتصاد از شواهد موجود در بازار معاملات مسکن طی دو هفته اخیر و همچنین استناد به اظهارنظرهای کارشناسی در این زمینه حاکی است: با تعیین تکلیف نهایی مذاکرات هسته ای، انتظار می‌رود روند رونق در بازار معاملات مسکن تسهیل شده وبی آنکه اتفاق به‌خصوصی در زمینه کاهش یا افزایش قیمت آپارتمان‌ها ایجاد شود، بازار مسکن هم‌اکنون با سرعت بیشتری روی ریل رونق قرار بگیرد. این در حالی است که طی چند ماه گذشته، با پایان گرفتن دوران طبیعی رکود در بازار مسکن، معاملات مسکن با افزایش نسبی حجم خرید و فروش‌ها، در مسیر خروج از رکود به سمت رونق قرار گرفته بود که هم‌اکنون با مشخص شدن چشم‌انداز آتی سیاسی، به‌طور قطع این مسیر تسهیل و تسریع خواهد شد.
ادامه شرایط مناسب در بازار مسکن
کارشناسان اقتصاد مسکن و فعالان بازار مسکن با توجه به قطعی شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، هم‌اکنون جو آتی بازار مسکن را جوی آرام به لحاظ قیمتی پیش‌بینی می‌کنند.
به اعتقاد آنان، هر چند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی همچون قدرت خرید خانوارها، بهبود سطح استغال، افزایش رشد اقتصادی و... تاثیرات مثبتی مبنی بر افزایش حجم معاملات مسکن در این بازار نیز به همراه خواهد داشت، اما خریداران و فروشندگان مسکن و همچنین مشاوران املاک اطمینان داشته باشند که این رونق به معنای افزایش قیمت مسکن نخواهد بود. هر چند افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر تورم عمومی جامعه، افزایش هزینه‌های ساخت وساز و رونق معاملات در طول زمان موضوعی کاملا طبیعی است، اما این افزایش قیمت طی ماه‌های آتی حداکثر تا حد تورم عمومی پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که قیمت مسکن هم‌اکنون تحت تاثیر یک متغیر بسیار مهم داخلی یعنی قیمت زمین قرار دارد که در حال حاضر در کلان‌شهرها نزدیک به 70 درصد قیمت یک آپارتمان مسکونی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین و با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار زمین، و سهم قابل توجه آن در تعیین قیمت آپارتمان‌های مسکونی نمی‌توان انتظار داشت نتایج نهایی مذاکرات روند قیمتی در بازار مسکن را دستخوش تحول محسوسی کند. به این ترتیب، همان‌گونه که کارشناسان مسکن طی ماه‌های اخیر با اشاره به قرار گرفتن قیمت مسکن در سطح حداقلی، به متقاضیان مصرفی پیشنهاد می‌کردند بدون تاخیر و تعلل، آپارتمان مورد نیاز خود را خریداری کنند، هم‌اکنون نیز شرایط بازار مسکن را برای انجام معامله‌ای مناسب، مهیا می‌دانند.
تنفس سه ساله بازار مسکن؟
پایان گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در بانک‌های خارجی، افزایش رشد اقتصادی مثبت و رونق معاملات مسکن به عنوان مهم‌ترین نتایج توافق هسته‌ای، به اعتقاد کارشناسان زمان مناسبی را برای متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان ایجاد خواهد کرد. به عقیده کارشناسان، تا زمان رفع کامل تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و تزریق آنها به اقتصاد، حداقل یک تا سه سال زمان لازم است. این در حالی است که از هم‌اکنون با ایجاد انگیزه رونق در بازار مسکن حجم معاملات مسکن و همچنین حجم ساخت و سازهای جدید شتاب بیشتری خواهد گرفت در عین حال که قیمت همچنان در مسیر ثبات و افزایش حداقلی خود پیش خواهد رفت. بنابراین همزمان با رونق ساخت وساز و افزایش حجم معاملات مسکن طی ماه‌های پیش رو، ایجاد فرصت تنفس یک تا سه ساله، شرایط نسبتا مناسبی را برای خریداران مسکن به‌خصوص متقاضیان آپارتمان‌های مصرفی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، موجودی انبوه واحدهای مسکونی که طی دو سال اخیر در پی رکود معاملات خرید و فروش، به فروش نرفته و هم‌اکنون آماده عرضه به بازار مسکن است، رونق معاملات در این فاصله زمانی را تسهیل خواهد کرد.
افزایش متقاضیان خرید وفروش آپارتمان
هم‌اکنون فعالان بازار مسکن با گذشت حدود دو هفته از توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای از افزایش حضور متقاضیان خرید و فروش در بازار مسکن خبر می‌دهند. آن‌طور که از میزان آگهی‌های فروش آپارتمان‌های مسکونی و همچنین اظهارات مشاوران املاک فعال در پایتخت نمایان است، هم‌اکنون تحت تاثیر امیدواری‌های ایجاد شده و روشن شدن مسیر آتی معاملات و قیمت مسکن، حجم بیشتری از فایل‌های آپارتمان‌های فروشی در بنگاه‌های مسکن فعال شده است؛ همزمان با این اتفاق متقاضیان خرید که عمدتا در ردیف خریداران مصرفی به شمار می‌روند، این روزها حضور جدی‌تر و پررنگ‌تری نسبت به ماه‌های گذشته در بازار مسکن دارند. کارشناسان و فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند با افزایش سقف وام خرید مسکن به‌طور قطع طی یک سال آینده تعداد این متقاضیان نیز افزایش خواهد یافت.