اولین ماموریت پژوهشکده مسکن و حمل‌ونقل
گروه مسکن، نورا حسینی: «پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل‌ و نقل» به ریاست حسین عبده‌تبریزی در مراحل اولیه راه‌اندازی قرار گرفت.

این پژوهشکده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاسیس می‌شود و ماموریت دارد تحقیق و پژوهش‌ کلان و ملی در سه بخش «مالی و اقتصاد حمل‌ونقل»، «مالی و اقتصاد مسکن» و «مطالعات اجتماعی و توسعه پایدار» برای وزارت راه‌وشهرسازی انجام دهد به گونه‌ای که طرح‌ها و پیشنهادهایی که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این سه بخش به شکل ایده اولیه مد نظر دارند، ابتدا در پژوهشکده مورد مطالعه قرار بگیرد و بعد از جمع‌بندی درباره مبانی نظری و مدل‌های اقتصادی مباحث، موضوعات خام در قالب بسته فکری با محتوای تحلیلی-کارشناسی، برای هر نوع تصمیم‌گیری بعدی، تحویل وزارتخانه شود. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور در مرکز تحقیقات و بازدید از اقدامات مقدماتی برای راه‌اندازی این پژوهشکده، در جمع مدیران و کارشناسان حاضر، اولین ماموریت پژوهشی اولویت‌دار را اعلام کرد.


عباس آخوندی در این باره گفت: ارزش پروژه‌های عمرانی و زیرساختی راه و شهرسازی در حال حاضر و پروژه‌هایی که باید در سال‌‌های آینده کلید بخورد، به قدری است که اگر میزان درآمدهای نفتی کشور به ۳ میلیون بشکه در روز نیز برسد، با بودجه سالانه دولت قابل تامین مالی نخواهد بود. بنابراین یک ماموریت پژوهشکده می‌تواند تحقیق درباره مدل‌ها و تجربه‌های موفق جهانی برای تامین مالی پروژه‌های مختلف زیرساختی همچون ساخت آزادراه‌ها و بنادر باشد.


آخوندی با تاکید بر اینکه مدیریت ساخت، توسعه و نگهداری زیربناهای حمل و نقلی باید به سمت بازرگانی و تجاری کردن پروژه‌ها و مراکز این حوزه متمرکز شود، گفت: فرضیه‌ای که به غلط در این باره وجود دارد، اجاره زمین یا غرفه مثلا در یک فرودگاه برای تامین بخشی از هزینه‌های آن فرودگاه است حال اینکه هدف از این بحث، رقابت‌پذیر کردن خدمات و فعالیت فرودگاه و سایر حوزه‌های زیرساختی است.


وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم پژوهش‌ درباره نحوه تامین مالی برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل باری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲۷ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور فعال است در حالی که سن بالای ۱۰ سال برای این وسایل نقلیه، فرسوده حساب می‌شود.


وی پژوهش درباره حل «تعارض منافع» در بخش‌های مختلف حوزه مسکن از جمله نظام مهندسی و همچنین نحوه کاهش مصرف 60 درصدی انرژی در حمل و نقل و مسکن را از جمله اولویت‌های بعدی پژوهشکده در شرف تاسیس عنوان کرد و در عین حال هشدار داد که فعالیت‌ پژوهشکده به مرور زمان حالت شرکت‌‌ مهندس مشاور پیدا نکند بلکه در سطح ملی، تحقیقات هدفمند و مرتبط انجام دهد.


حسین عبده‌تبریزی نیز در این مراسم گفت: باید معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان پژوهشکده را در مسیر تحقیق و مطالعه همراهی کنند.