تنفسی که تبدیل به سکته شد!

گروه ورزش: بعد از به نتیجه نرسیدن مزایده چهارم واگذاری پرسپولیس و استقلال، سازمان خصوصی‌سازی رسما اعلام کرد فعلا مزایده دیگری برگزار نخواهد شد. این سازمان البته از پیگیری این روش برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها خبر داد، اما گفت دو ماه تنفس اعلام خواهد شد تا تیم‌ها برای حضور در لیگ پانزدهم یارگیری کنند و به رونده آماده‌سازی آنها آسیبی وارد نشود.

تاریخ اعلام این تنفس دوماهه، پنج خرداد بود و حالا تا پنج مرداد، یعنی زمان پایان این مهلت تنها ۴۸ ساعت دیگر فرصت باقی است. با این وجود مطلقا هیچ نشانه‌ای از آماده شدن سازمان خصوصی‌سازی برای برگزاری یک مزایده دیگر به چشم نمی‌خورد.

کشف غلط از دیکته‌ای که نوشته شد

در حال حاضر اینطور به نظر می‌رسد که تعیین یک دوره تنفس دو ماهه بعد از ناکامی مزایده چهارم، نوعی خریدن زمان از سوی مسوولان مربوطه بوده است تا آنها مجالی برای ارزیابی دوباره این شکل از واگذاری به‌دست بیاورند. واقعیت آن است که در مراحل قبلی به وضوح روشن شد این سیستم برای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال با معایب زیادی همراه است. برای آبی‌ها که عملا مشتری پیدا نشد و در مورد قرمزها هم هر که پیش آمد، با مشکل عدم اهلیت مواجه شد. خود این «اهلیت» از آن داستان‌هایی است که هزار جور تعبیر می‌توان از آن داشت.

به‌عنوان نمونه در طول ماه‌های گذشته بسیاری از هواداران فوتبال از خودشان پرسیده‌اند؛ اگر یکی مثل حسین هدایتی اهلیت لازم برای تصاحب باشگاه پرسپولیس را ندارد، پس چطور در لیگ برتر با استیل‌آذین تیمداری کرده، چطور بارها منابع مالی‌اش را در اختیار سرخپوشان قرار داده و حتی در مقطعی به عضویت هیات‌مدیره این باشگاه درآمده است و یا چگونه به وی اجازه داده‌اند به تیم‌های ملی فوتبال، والیبال یا کشتی کمک کند؟ می‌گویند دیکته نانوشته غلط ندارد. سازمان خصوصی‌سازی هم پیش از اینکه دیکته واگذاری سرخابی‌ها را بنویسد، احتمالا تصور این همه غلط ریز و درشت را نداشته، اما وقتی برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال ایران کار به اجرای ایده واگذاری پرسپولیس و استقلال رسید، تازه مشخص شد این پروسه تا چه حد می‌تواند سخت و پیچیده باشد.

قانون، مانع از پذیرش شکست

حالا که به پایان تنفس دو ماهه رسیده‌ایم و البته خبری هم از چیدن مقدمات مزایده پنجم نیست، شاید بشود نتیجه گرفت دولت یا سازمان خصوصی‌سازی تا حدودی انگیزه‌های‌شان را برای واگذاری پرسپولیس و استقلال حداقل در فرم فعلی از دست داده‌اند. با این حال حتی اگر حقیقتا چنین اتفاقی رخ داده باشد، دست آنها برای متوقف کردن این فرآیند بسته است، چراکه مجلس شورای اسلامی خصوصی‌سازی این دو باشگاه را تصویب کرده و این در حال حاضر یک «قانون» است. در این شرایط اگر قرار باشد هر تغییر دیگری در این پروژه رخ بدهد، باز نیازمند لایحه‌ای دیگر و مصوبه‌ای دیگر خواهد بود. جان کلام اینکه به احتمال فراوان با آغاز مسابقات لیگ برتر و گرم شدن کورس رقابت، بار دیگر سروصداهای مربوط به خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال بلند خواهد شد؛ آنچه ممکن است به این دو تیم آسیب جدی وارد کند و لازم است که مسوولان مربوطه از همین حالا در موردش به فکر باشند.

گره‌های کور جدید

در کنار همه گیر و گرفتاری‌هایی که خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را دشوار کرده، اخیرا اتفاقاتی رخ داده که گره‌های جدیدی بر این ماجرا انداخته است. به‌عنوان نمونه داستان کهنه حق پخش تلویزیونی این روزها از هر زمانی عجیب‌تر شده؛ چه اینکه اگر در دوران ضرغامی صداوسیما متقاعد شده بود مبلغ اندکی به این منظور بپردازد، گفته می‌شود مدیران جدید اساسا پرداخت این پول را قبول ندارند! مسلما یکی از مهم‌ترین امیدهای مالکان خصوصی باشگاه‌ها به کسب درآمد از حق پخش تلویزیونی است.

در این صورت اگر صداوسیما قصد پرداخت پول برای روی آنتن بردن مسابقات را نداشته باشد، کار برای مالکان جدید بسیار دشوار خواهد شد؛ به‌ویژه که دوره مدیران جدید جام‌جم به تازگی آغاز شده و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت. به علاوه مشکلات اقتصادی و مصائب ناشی از دیون و قروض گذشته نیز همچنان پابرجاست. یادمان باشد همین چند روز پیش هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به خاطر بدهی‌های معوقه از ثبت رسمی قراردادهای بازیکنان‌شان محروم شدند. آیا قرار است سرخابی‌ها با چنین عیوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ارث برسند؟

آسیب‌شناسی واگذاری با حضور همه مدیران تاریخ سرخابی‌ها

امروز قرار است دومین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی در ورزش کشور و همچنین واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شود. در این جلسه قرار است تمامی مدیران‌عامل دو باشگاه پس از انقلاب اسلامی حاضر شوند و نظرات خود را اعلام کنند. امیر عابدینی، محمدحسن و عباس انصاری‌فرد، علی پروین، علیرضا رحیمی، داریوش مصطفوی، علی‌اکبر طاهری، محمد رویانیان، اکبر غمخوار و علی میرزایی از باشگاه پرسپولیس و همچنین امیررضا واعظی آشتیانی، محمدحسین قریب، علی فتح‌الله‌زاده، عباس کردنوری و بهرام افشارزاده هم مدیران باشگاه استقلال هستند که به نشست امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دعوت شده‌اند.

همچنین قرار است مسوولان عالی‌رتبه وزارت ورزش هم در این جلسه حاضر شوند. گفتنی است چندی‌پیش نشستی با حضور سردبیران رسانه‌های ورزشی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این جلسه پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، خادم و احمدی از معاونان وزیر ورزش و انتظامی، معاون وزیر ارشاد هم شرکت داشتند و طرفین نظرات کارشناسی خود را در این جلسه مطرح کردند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قصد دارد با کسب نظرات از اهالی رسانه و ورزش چکیده این اظهارنظرهای کارشناسی را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد.