نخستین «منو» برای خارجی‌ها
دنیای اقتصاد: اولین فهرست از فرصت‌های اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی، توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شد. در این لیست جزئیات کامل 107 پروژه و ابرپروژه در بخش‌های مختلف راه و شهرسازی همچون «احداث آزادراه، ایجاد یا توسعه خطوط راه‌آهن، گسترش خدمات فرودگاه‌های بین‌المللی، افزایش مسیرهای جاده‌ای و برون‌شهری، ساخت هتل‌های 4 ستاره و ساختمان‌های اداری و همچنین تاسیس شهرهای جدید» معرفی و تشریح شده است. به گفته مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، از چند روز پیش مراجعه حداقل 15 شرکت‌ خارجی از جمله شرکای قدیمی اروپایی و آسیایی آغاز شده است.




«دنیای‌اقتصاد» فهرست ۱۰۷ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌وشهرسازی را منتشر می‌کند
آغاز مذاکره با شرکای قدیمی اروپایی و آمادگی اولیه کره و ترکیه برای ورود به ایران

گروه مسکن:
اولین فهرست از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصــادی ایـران در دوره «پساتوافق» منتشر شد.

دفتر مشارکت‌ها و جذب ســرمایه‌گــذاری وزارت راه‌و‌شهــرسازی در این فهرست، اسامی، مشخصات و ریز جزئیات 107 پروژه آماده اجرا توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در زمینه‌‌های شهری، ساختمانی، راه‌سازی و حمل‌و‌نقل را اعلام کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای شروع مذاکره با شرکت‌های متقاضی ورود به بازار پروژه‌های عمرانی ایران خبر داد.


گزارش «دنیای‌اقتصاد» از لیست طراحی شده در حوزه راه‌و‌شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حاکی است: پروژه‌های این بخش به لحاظ میزان سرمایه مورد نیاز برای ساخت و اجرا، کاملا متفاوت از طرح‌های صنعتی و تولیدی سایر وزارتخانه‌ها است به این معنی که در اولین فهرست قابل تصمیم‌ و مطالعه سرمایه‌گذاران، انواع پروژه‌های بزرگ‌مقیاس لیست شده که به دو لحاظ «میزان سرمایه‌گذاری ریالی یا ارزی» و همچنین «طول زمانی اجرای پروژه»، حکم «ابرپروژه» را دارند.


وزارت راه‌و‌شهرسازی در حال حاضر بیش از 120 هزار میلیارد تومان انواع پروژه عمرانی در قسمت‌های مختلف راه‌و‌شهرسازی توسط پیمانکاران ایرانی و معدود شرکت‌های خارجی در دست اجرا دارد اما در تامین مالی این پروژه‌ها با توجه به بودجه اندک دولت که سهم سالانه وزارت راه‌و‌شهرسازی از آن حدود 6 هزار میلیارد تومان است، مشکل جدید «تامین مالی» وجود دارد.


این چالش اما در صورت ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور، از طرق مختلف همچون فاینانس یا سرمایه‌گذاری مشترک، تا حدودی قابل رفع خواهد بود. جزئیات فهرست ۱۰۷پروژه آماده جذب سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی در حوزه راه‌و‌شهرسازی نشان می‌دهد ساخت ۲ شهر جدید در جنوب کشور، احداث یا تکمیل ۵ آزادراه در حداقل ۶ استان، ایجاد یا توسعه ۱۲ خط راه‌آهن، ساخت ۱۲ هتل، اجرای ۸ پروژه راه‌سازی برون شهری، انجام عملیات توسعه تخصصی در ۴ فرودگاه بزرگ بین‌المللی و همچنین احداث باغ‌شهر و انواع ساختمان اداری از جمله طرح‌ها و پروژه‌های در نظر گرفته شده است.


استارت مذاکره با ۱۵ شرکت بزرگ خارجی

روز گذشته مقداد رحیمیان، مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه‌و‌شهرسازی به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این دفتر با نهایی کردن فهرست طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری خارجی، کاملا آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران متقاضی کار است و به محض توافق در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، امکان شروع فعالیت‌ برای شرکت‌ها وجود دارد.


رحیمیان با اشاره به اینکه از چند روز قبل به واسطه تمایل یکسری از شرکای خارجی قدیمی ایران در حوزه راه‌و‌شهرسازی، استارت مذاکره اقتصادی با حداقل ۱۵ شرکت بزرگ آغاز شد، افزود: شرکت‌های بزرگ معمولا از طریق دولت‌هایشان مراجعه می‌کنند طوری که چند شرکت بزرگ کره‌ای حتی از چند روز مانده به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای، با چراغ سبزی که از وضعیت بین‌المللی دریافت کرده‌ بودند، رایزنی برای سرمایه‌گذاری در ایران را عملا شروع کردند.


مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه نحوه سرمایه‌گذاری خارجی در این 107 پروژه کاملا مطابق ضوابط و مقررات بالادست خواهد بود، تصریح کرد: مسلما شرکت‌های خارجی بخشی از کار خود همچون تامین مواد اولیه یا اجرای قسمتی از پروژه‌ها را توسط تولیدکننده‌ها و پیمانکاران ایرانی انجام خواهند داد و برای بخش‌های دیگری که قیمت تمام شده پروژه را کاهش می‌‌دهد، از فناوری‌های بومی خودشان بهره می‌برند.


این مقام دولتی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: در روند مذاکره با شــرکت‌های متقـاضی سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های راه‌و‌شهرسازی ایران، قطعا شرکای قدیمی و شرکت‌هایی که سابقه فعالیت در ایران را دارند، سریع‌تر جذب خواهند شد چون که این گروه از سرمایه‌گذاران به ضوابط، شکل کار و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کشور به اندازه کافی واقف هستند و با سطح گارانتی‌هایی که ما می‌توانیم به سرمایه‌گذاران بدهیم نیز آشنایی دارند. در این مسیر هزینه ریسک‌های احتمالی، یکی از شاخص‌های مدنظر خارجی‌ها برای محاسبه صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی است که شرکت‌ها قبل از تصمیم نهایی، آن را ملاک عمل خود قرار می‌دهند.


مدیرکل دفتــر مشــارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه‌و‌شهرسازی، عمده شرکای خارجی ایران در پروژه‌های راه‌و‌شهرسازی قبل از دوره تحریم را شرکت‌های اروپایی از کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه عنوان کرد و گفت: ترکیه اخیرا آماده سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل است و کره‌ای‌ها نیز تمایل زیادی از خود نشان داده‌اند.

نخستین «منو» برای خارجی‌ها