گروه دیپلماسی: پس از آنکه وزارت امور خارجه بریتانیا، هشدار قبلی خود درباره سفر شهروندان این کشور به ایران را لغو کرد، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا روز گذشته گفت بریتانیایی‌ها برای بازگشایی سفارت در ایران منتظر توافق نهایی هستند. عباسعلی منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «پیش‌بینی بنده این است که بعد از نهایی شدن توافق شاهد بازگشایی سفارت بریتانیا در کشورمان و همچنین سفارت ایران در بریتانیا باشیم.» این در شرایطی است که پیش‌تر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود تصمیم به لغو هشدار درباره سفر شهروندانشان به ایران، به دلیل رویکرد سازنده و موفق دولت حسن روحانی نسبت به بریتانیا اتخاذ شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت امور خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای که روز شنبه (۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد) منتشر شد تنها نسبت به سفر به مناطق مرزی ایران با عراق، افغانستان و پاکستان هشدار داده شده است. این تصمیم دولت بریتانیا پس از توافق 6 کشور قدرتمند جهان با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور اتخاذ شده که در روز ۱۴ ژوئیه حاصل شد. با وجود این تغییر رویکرد بریتانیا نسبت به ایران، سفارت این کشور در تهران همچنان تعطیل است. منصوری‌آرانی یک روز پس از این اظهارات و همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا با رئیس‌جمهوری و اظهار امیدواری دیوید کامرون برای بازگشایی سفارت بریتانیا گفت: «به نظر بنده بریتانیایی‌ها برای بازگشایی سفارت منتظر توافق بودند به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنم بعد از نهایی شدن توافق و ورود آن به فاز اجرایی شاهد بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور باشیم.»این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه بریتانیا با بستن سفارتش در ایران آسیب بسیاری دید‌، گفت: « آنها از سوی فعالان اقتصادی‌شان برای بازگشایی سفارت در ایران تحت فشار شدیدی هستند‌ چون بریتانیایی‌ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر متضرر شده‌اند و به همین دلیل برای بازگشایی سفارت تلاش‌هایی را انجام می‌دهند.»


زمان‌بندی برای بازگشایی سفارت وجود ندارد

از سوی دیگر همزمان با این اظهارات، معاون کنسولی وزارت امور خارجه تاکید کرد که هیچ زمان‌بندی برای بازگشایی سفارت بریتانیا در ایران وجود ندارد و همه اظهارنظرها در رسانه‌های داخلی و بریتانیایی تنها گمانه‌زنی است. حسن قشقاوی تاکید کرد که در حال حاضر هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی سفارت بریتانیا تعیین نشده اما این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین دو طرف در این‌باره انجام شده که البته در روزهای اخیر این گفت‌وگوها سرعت بیشتری پیدا کرده است اما هنوز در سطح مذاکره است و تاریخ اجرای مشخصی هم ندارد. او افزود: «در مورد سایر سفارتخانه‌ها نظیر کانادا نیز هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده و تنها موضوع سفارت بریتانیا در حال بررسی و رایزنی است.»