مجمع عمومی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد

مجمع عمومی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران روز دوشنبه ۲۹ تیرماه با حضور صاحبان بیش از ۹۱ درصد سهام برگزار شد.در این جلسه که با حضور سهامداران و مدیران شرکت تشکیل شد صورت‌های مالی شرکت شامل صورت سود و زیان ترازنامه و گردش وجوه نقد تصویب شد.

برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت،تعیین حسابرس و بازرس قانونی و تعیین روزنامه کثیرالانتشار از دیگر اقدامات این مجمع بود. بر این اساس حسابرس قبلی در جایگاه خود ماند و روزنامه‌های اطلاعات،دنیای اقتصاد وگسترش صنعت به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار برگزیده شدند. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری «سهام عدالت» استان سیستان و بلوچستان، شرکت سرمایه‌گذاری «سهام عدالت» استان هرمزگان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌عنوان اعضای جدید هیات مدیره انتخاب شدند.در ابتدای جلسه آقای مهندس احمد مراد علیزاده، مدیرعامل شرکت ملی مس گزارش عملکرد هیات مدیره را برای شرکت‌کنندگان در مجمع ارائه کرد.

پاسخ به پرسش‌های سهامداران یکی دیگر از بخش‌های مجمع امسال بود. در این جلسه با وجود اعلام قبلی برنامه‌های مجمع برخی اعضا خواستار اعلام و تقسیم سود سالانه شدند که نماینده سازمان بورس توضیح داد به دلیل اینکه افزایش سرمایه قبلی شرکت هنوز به ثبت نرسیده است، نمی‌توان سود سالانه را تقسیم کرد؛ چرا‌که هنوز حق تقدم‌ها به سهام تبدیل نشده و در صورت محاسبه سود سالانه پیش از ثبت سرمایه این مورد از قلم خواهد افتاد. قرار شد در اولین فرصت پس از افزایش سرمایه جلسه دیگری برای تقسیم سود سالانه تشکیل شود.

با اعتماد دوجانبه از شرکت حمایت کنید

مجمع عمومی امسال به ریاست دکتر سلطانی نماینده صندوق بازنشستگی شرکت مس برگزار شد. پس از حضور مدیرعامل شرکت ملی مس، رئیس مجمع، ناظرها، معاون مالی، دبیر مجمع، نماینده سازمان بورس و همچنین نماینده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، جلسه رسمیت یافت.

در ابتدای جلسه مهندس مرادعلیزاده صحبت‌های خود را در دو بخش اعلام استراتژی سازمانی و گزارش عملکرد هیات‌مدیره، برای حاضران در جلسه بیان کرد.

در بخش استراتژی سازمانی، مراد علیزاده با بیان اینکه ما قصد داریم در شرکت ملی مس فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم، گفت: براین اساس باید روحیه همدلی و اعتماد متقابل بین مدیران و سهامداران تقویت شود تا این امر موجب توانمندی بیشتر شرکت شود.

مراد علیزاده همچنین گفت: ما هیچ گاه به دنبال برگزاری مجمع به شکل صوری نبوده‌ایم و قصد داریم با این کار تاثیری همه‌جانبه بر شرکت بگذاریم.

مدیرعامل شرکت ملی مس افزود: ما با تغییر عملکرد ذهنی خود می‌توانیم عملکرد فیزیکی مان را تغییر دهیم. وی تصریح کرد: شرکت مس در دهه پنجم خود به سر می‌برد و اگر روی فرهنگ سازمانی کار نکنیم اتفاقات چند سال گذشته تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت مس تاکنون برای بیش از هزار نفر از مدیران و پرسنل خود از سطوح مدیریتی بالا تا سطوح سرپرستی دوره برگزار کرده خطاب به حاضران گفت: با تقویت اعتماد دوجانبه از شرکت خود حمایت کنید.

مدیرعامل شرکت ملی مس در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه اکنون ۳۷درصد سهام شرکت به سهام عدالت و ۱۲درصد به ایمیدور اختصاص دارد، اظهار کرد: مجموع سهام افراد حقیقی یا حقوقی که زیر یک درصد از سهام شرکت را دارند ۱۶ درصد است.

وی در توضیح دستاوردهای شرکت، مهم‌ترین فعالیت مدیریتی خود را توقف پروژه‌هایی اعلام کرد که اجرا کردنشان سودی برای شرکت نداشته و با این کار هزینه‌های اجرای این پروژه‌ها از دوش شرکت برداشته شده است.

مرادعلیزاده با بیان اینکه نمی‌خواهد همه اشتباهات را به گردن مدیران قبلی بیندازد، گفت: ما هر جا اشتباه کرده‌ایم به آن اعتراف کرده‌ایم و سعی می‌کنیم برای حل آن راهکار پیدا کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از این پروژه‌ها در دوره درآمدزایی بالای شرکت مس تصویب شده و برای لغو آن جلسات بسیاری با نمایندگان مجلس و گروه‌های مرتبط برگزار شده است.

دستاوردهای سال 93

«شروع راه‌اندازی کارخانه تغلیظ ۲ فاز ۲ مس سرچشمه» و هم‌چنین «سونگون»، «دستیابی به بالاترین رکورد تولید در مجتمع مس شهربابک از سال ۸۳ تاکنون»، «دستیابی به رکورد بهترین رتبه کیفیت افشا و اطلاع رسانی»، «دستیابی به فروش داخلی به میزان ۳۰۶۷۱ میلیارد ریال»، «دستیابی به بالاترین مجموع میزان صادرات ۱۵۰ هزار تنی کنسانتره در شرایطی که تحریم‌ها مس را به شدت دربر‌گرفته بود»، «فروش ۵۰ هزارتن کاتد به کشورهای جهان طی ۴ سال اخیر» و «انعقاد قرارداد فروش به مصرف‌کننده نهایی در چین» دستاوردهایی بود که مهندس مرادعلیزاده در گزارش هیات مدیره به سهامداران ارائه کرد.

مرادعلیزاده در ادامه به عوامل موثر بر عملکرد شرکت در سال ۹۳ اشاره کرد و آنها را مواردی چون ادامه تحریم‌ها و محدودیت در امر صادرات و فروش مس، انتقال و جابه‌جایی قطعات و تجهیزات خواند.

وی عملکرد شرکت در حوزه تولید را فراتر از برنامه پیش‌بینی شده گزارش کرد و گفت: در حالی که ۶۴ درصد فروش سال ۹۲ داخلی و۳۶ درصد آن صادرات بوده است، در سال ۹۳ فروش داخلی۴۰ درصد و صادرات۶۰ درصد بوده است.

وی همچنین پروژه‌های قابل اصلاحی چون پالایشگاه خاتون‌آباد، احداث کارخانجات مواد ناریه و طرح جامع آب مس سونگون را نیز معرفی کرد.

پس از صحبت‌های مدیرعامل شرکت مس سهامداران سوالات خود را مطرح کردند و مرادعلیزاده به این سوالات پاسخ داد.

همچنین قرار شد در اولین فرصت پس از افزایش سرمایه جلسه دیگری برای تقسیم سود سالانه تشکیل شود.

تاریخچه شرکت

با اعلام ملی شدن معادن در سال ۱۳۵۱شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان تاسیس شد. درسال ۱۳۵۲ بنای مجتمع مس سرچشمه با مشارکت شرکت آناکاندا شروع شد. در سال ۱۳۵۵ شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان به نام شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور بود، تغییر نام یافت. این شرکت طبق اساسنامه وظیفه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن و فلزات داخل و خارج کشور را بر عهده دارد. مجتمع مس سرچشمه در جنوب غرب کرمان قرار دارد. خط تولید این مجتمع شامل معدن و کارخانه‌های تغلیظ، مولیبدن، ذوب، پالایشگاه و لیچینگ است. مجتمع مس شهر بابک در شمال شرق شهربابک و ۱۳۲ کیلومتری معدن مس سرچشمه، در استان کرمان واقع شده است. خط تولید این مجتمع شامل معدن و کارخانه‌های تغلیظ، ذوب و لیچینگ است. این مجتمع در استان آذربایجان شرقی در ۱۳۰ کیلومتری شمال تبریز و ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان در یک ناحیه کوهستانی واقع شده است. خط تولید این مجتمع شامل معدن و کارخانه‌های تغلیظ و مولیبدن است.

- موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه:

الف): موضوعات اصلی

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:

۱- اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن و فلزات داخل و خارج کشور.

۲- تولید محصولات پرعیار شده سنگ‌های معدنی و فلزات و تصفیه آنها و محصولات فرعی و وابسته به آنها.

۳- سرمایه‌گذاری در کلیه موارد مربوط به صنایع، معادن و فلزات در خارج از کشور.

۴- توزیع و فروش محصولات اعم از داخلی و خارجی.

۵- مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تعهد سهام شرکت‌های جدید و موجود یا خرید و تعهد سهام شرکت‌های موجود در بورس‌های داخل و خارج از کشور.

۶- واردات مواد اولیه، محصولات واسطه، محصولات اصلی، قطعات و لوازم یدکی.

۷- اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور.

۸- واردات، صادرات، خرید و فروش فلزات به‌صورت قراضه و شمش.

ب ): موضوعات فرعی

۱- انجام کلیه عملیات و معاملات مالی، تجاری، صنعتی، معدنی و خدماتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به تمام یا هریک از موضوعات مشروحه فوق، اعم از داخلی یا خارجی مربوط باشد.

۲- انجام امور مربوط به بازرگانی، سرمایه‌گذاری اقتصادی، احداث ساختمان، تاسیسات و سایر موارد در داخل و خارج از کشور.

۳- مشارکت در امر تولید، توزیع، خرید و فروش و سایر موارد به‌صورت حق‌العمل‌کاری در ارتباط با محصولات اصلی و جانبی در داخل و خارج از کشور.

۴- ایجاد موسسات مالی و اعتباری و بیمه‌ای با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۵- تحقیق، مطالعه و آموزش در ارتباط با امور تولیدی، صنایع و معادن، امور بازرگانی و سایر موارد مرتبط با موضوع اساسنامه در داخل و خارج از کشور.

۶- طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی کارخانه‌های مربوط به بخش صنایع و معادن در داخل و خارج از کشور.

۷- ارائه و انجام کلیه خدمات مشاوره‌ای مربوط به بخش صنایع و معادن در داخل و خارج از کشور.

۸- شرکت در کلیه مناقصه‌ها و مزایده‌های مربوط به موضوعات اصلی و فرعی شرکت در داخل و خارج از کشور.

۹- انجام هرگونه فعالیت فرهنگی و ورزشی و سایر موارد از این قبیل با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

- تغییرات در اساسنامه شرکت:

ماده ۵ اساسنامه شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ ۱۸/ ۰۳/ ۱۳۹۲ به شرح ذیل تغییر کرد و مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

ماده ۵: سرمایه شرکت مبلغ ۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۳۵هزار میلیارد ریال) است که به ۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم عادی یک هزارریالی با نام تقسیم شده و تماما پرداخت شده است.

تاریخ آخرین تغییرات در اساسنامه: ۱۴/ ۱۱/ ۱۳۹۲

سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال ) بوده که طی چند مرحله، به مبلغ ۳۵۰۰۰ میلیارد ریال (شامل ۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۲ افزایش یافته است. شایان ذکر است افزایش سرمایه ۲۴ درصدی شرکت ( موضوع مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۰۹/ ۰۹/ ۱۳۹۳ ) در حال ثبت است.

ترکیب سهامداران

کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با ۹۳/ ۳۶ درصد مالکیت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با ۰۵/ ۱۲ درصد مالکیت، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران با ۰۲/ ۶ درصد مالکیت، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۸۵/ ۵ درصد مالکیت و بانک ملت با ۷۴/ ۵ درصد مالکیت، سهامداران بالای پنج درصد شرکت هستند. شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، بانک تجارت، صندوق بازنشستگی کشوری، بانک رفاه کارگران و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس شرکت‌هایی هستند که کمتر از پنج درصد و بالای یک درصد سهام شرکت را دارند.مجموع سهام شرکت‌ها و افرادی که زیر یک درصد سهام دارند نیز ۴۳/ ۱۶ درصد است.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت در تاریخ ۱۹/ ۰۷/ ۱۳۸۵ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی با نماد فملی درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۵/ ۱۱/ ۱۳۸۵ مورد معامله قرار گرفته است.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۳ موفق به دستیابی به رکورد فروش داخلی بالغ بر ۳۰۷۶۱ میلیارد ریال شد. مجموع فروش شرکت در سال مالی مورد نظر بیش از۴۷۷۷۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که متوسط قیمت مس در سال یادشده نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد افت داشته و از آن مهم‌تر تشدید تحریم‌های آمریکا از ابتدای جولای ۲۰۱۳ با وضع قانون جدیدی توسط کنگره این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران که برخی از کالاها و خدمات ایرانی را نشانه گرفته باعث فشار بیش از حد بر صادرات محصولات این شرکت شده است.

فعالیت‌های مهم انجام شده در سال 1393 امور فروش و بازاریابی

-قیمت‌گذاری مس کاتد و مفتول مسی در بورس کالای ایران بر اساس ارز آزاد

-تغییر نرخ ارز محاسباتی فروش سولفور مولیبدن از ۸۵درصد ارز مبادله ای به ۱۰۰درصد ارز مبادله‌ای

-قیمت‌گذاری فروش انواع سرباره و ریجکت در بورس کالای ایران براساس فرمول با مولفه‌های قیمت جهانی مس و مس محتوی

-ایجاد شرکت Trustee به منظور انجام عملیات فروش به‌صورت غیرمستقیم

-صادرات حدود ۱۵۰ هزار تن کنسانتره به کشور چین

-انعقاد قرارداد بلند‌مدت صادرات ۲۲۰ هزار تن کنسانتره به کشور چین (شرکت JXCC)

-صادرات حدود ۴۲ هزار تن مس کاتد به کشور ترکیه

-صادرات حدود ۸ هزار تن کاتد به کشور امارات متحده

-اعمال تخفیف ۳ درصدی قیمت مس برای محصولات عرضه شده در بازار داخل (بورس کالا) به منظور حمایت از تولیدکنندگان پایین‌دستی

- صادرات مستقیم مس کاتد به کشور هند

- مکاتبات و مذاکرات با مشتریان خارجی به منظور انعقاد قرارداد صادراتی

- برگزاری مزایده فروش برای کلیه محصولات شرکت و ارسال ایمیل برای حدود ۷۰۰ شرکت و همچنین درج آگهی دعوت به شرکت در مزایده در سایت Metal Bulletin

- مکاتبات و انجام مراحل اداری به منظور اخذ مجوز صادرات لجن آندی از بانک مرکزی

- ارسال فرم نظرسنجی برای مشتریان داخلی و خارجی و دریافت نظرات آنها.

اطلاعات مربوط به حسابرس و بازرس قانونی شرکت

الف: موسسه حسابرسی هوشیار ممیز مطابق تصمیم مجمع عمومی عادی مورخ ۲۲/ ۰۴/ ۱۳۹۳ به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی اصلی شرکت انتخاب شد.

ب: بازرس علی البدل، موسسه حسابرسی رهبین است.

اهم برنامه‌های شرکت در سال ۱۳۹۴

۱-تولید

-استخراج ۱۴۰ میلیون تن مجموع ماده معدنی و باطله

-۹۸۳ هزار تن کنسانتره مس مولیبدن

-۱۹۳ هزار تن مس تصفیه شده (کاتدی)

-۲۵۳ هزار تن مس محتوای معدنی

۲-توسعه

اهم پروژه‌های توسعه‌ای قابل راه‌اندازی:

- فاز اول کارخانه پالایشگاه خاتون آباد

-کارخانه‌های مواد ناریه

- ورزشگاه کرمان، رفسنجان و شهربابک

- طرح جامع آب (پروژه تهیه، ساخت و نصب، تست و راه‌اندازی دو دستگاه پانتون فاز۲ در مجتمع مس سونگون)

- طرح معدن چهل کوره زاهدان

- طرح جامع آب (پروژه طراحی، تامین و نصب تجهیزات سیستم آبگیری باطله معدن مس چهل کوره زاهدان)

۳-ساختار سازمانی

تبدیل شرکت ملی صنایع مس ایران به هلدینگ و ایجاد شرکت‌های تابعه «شرکت صنعتی معدنی مولیبدن مس آذربایجان» و «شرکت صنایع و معادن مس کرمان زمین» و ایجاد یا اصلاح ساختار سازمانی مبتنی بر این تغییر

۴- فروش

-توجه به بازارهای صادراتی در نواحی مختلف دنیا، به‌ویژه تمرکز بر بازارهای منطقه خاورمیانه و چین در دستور کار است.

- انعقاد قرارداد بلند مدت صادرات کاتد به‌صورت مستقیم با شرکت‌های خارجی

-عرضه مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالای ایران

-شروع مجدد صادرات لجن آندی

-اصلاح قیمت فروش محصولات در بازار داخل بر مبنای ارز آزاد متقاضی

۵- مشارکت و سرمایه‌گذاری‌ها

در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها نیز استراتژی شرکت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای خود (مس و فلزات همراه) و افزایش ظرفیت تولید خواهد بود به‌علاوه در اجرای پروژه های خود از حضور سرمایه‌گذاران نیز استقبال می‌کند.

۶- شیوه‌های تامین مالی

شرکت منابع مالی مورد نیاز اجرای برنامه توسعه خود را از محل منابع داخلی، افزایش سرمایه، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، صکوک و شیوه‌های قراردادی مختلف تامین خواهد کرد.

مجمع عمومی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد

مجمع عمومی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد