نفت زیر کف حمایتی 4 ماهه

گروه نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: کاهش قیمت نفت به سریالی دنباله دار تبدیل شده که گویا سر پایان ندارد. روز گذشته در پی افت شاخص سهام چین، نگرانی از افزایش عرضه و افزایش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا، قیمت نفت برنت به کمتر از کف ۴ ماه خود رسید.

در واقع بعد از آنکه نفت خام آمریکا کف چهار ماهه خود را شکست، در حال حاضر نفت برنت و سبد نفتی اوپک نیز در کمترین مقدار طی ۴ ماه اخیر قرار دارند. در عین حال مورگان استنلی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده میزان تولید نفت آمریکا باوجود کاهش قیمت نفت تغییر محسوسی نخواهد داشت و در پایان سال جاری میلادی همچنان نزدیک به رکورد سی ساله خود خواهد بود. بر این اساس مازاد عرضه در سطح بالای کنونی باقی خواهد ماند و این بازار در مسیر بهبود قیمت‌ها قرار نخواهد گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۴ به وقت تهران) ۲۸ سنت کاهش یافت و به ۱۱/ ۴۷ دلار در بشکه رسید.

نفت برنت نیز با افت ۶۳ سنتی قیمت‌های زیر ۵۳ دلار را تجربه کرد و ۸۵/ ۵۲ دلار در بشکه معامله شد. در عین حال بر اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه در اولین روز معاملاتی هفته میلادی جاری روند کاهشی داشته و ۷۹ سنت افت کرد و به ۲۹/ ۵۱ دلار در بشکه رسید.

در حالی که قیمت نفت بعد از اینکه در ۱۷ مارس به ۴۳ دلار در هر بشکه رسید و کف ۶ ساله خود را شکست، تا ماه پیش روند رو به رشدی داشت و به قیمت‌های بالای ۶۰ دلار افزایش یافت. اما از بیش از یک ماه پیش روند نزولی قیمت‌ها آغاز شده است.

در حالی که به دلیل قرار داشتن در فصل افزایش تقاضای نفت خام به دلیل افزایش مصرف بنزین و افزایش تقاضای نیروگاه‌ها برای تولید برق بیشتر انتظار می‌رفت در این موقع از سال روند افزایشی داشته باشد، این هفته بازار سهام چین همه بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار داد. شاخص سهام این کشور روز دوشنبه ۵/ ۸ درصد کاهش یافت که بیشترین افت روزانه طی ۸ سال اخیر در بازار سهام این کشور بود، این اتفاق که سیگنال کاهش تقاضای نفت بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده انرژی جهان و دومین مصرف‌کننده نفت خام را به دنبال داشت، افت قیمت نفت با کاهش مواجه شد. اقتصاد چین در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته و نوسانات اقتصادی این کشور روند نزولی دارد. پیش بینی می‌شود شاخص PMI (خرید مدیران) این کشور در ماه جولای نه تنها همچنان زیر ۵۰ ) باقی بماند بلکه کمتر از ماه پیش نیز شود.

از سویی صادرات نفت عراق نیز روند رو به رشدی داشت. برآورد شده صادرات این کشور از پالایشگاه‌های جنوبی عراق در ۲۳ روز نخست ماه جاری میلادی به‌طور میانگین به ۳ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز رسیده باشد. این در حالی است که در ماه گذشته میلادی این رقم ۳ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز گزارش شده بود. برخی کارشناسان به رویترز اعلام کردند که افزایش صادرات عراق در راستای استراتژی این کشور برای حفظ سهم خود از بازار نفت است.

بر اساس آخرین آمار شرکت بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ جولای ۲۱ دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که در بیش از یک ماه اخیر نفت بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و افزایش این تعداد دکل غیر‌منتظره بود.

بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در هفته منتهی به ۱۷ جولای به‌طور متوسط ۵۶/ ۹ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته است. پیش‌بینی می‌شود میانگین سالانه تولید روزانه نفت این کشور در سال جاری میلادی به ۵۴/ ۸ میلیون بشکه برسد. بیشترین میزان تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۵ ژوئن رخ داد که به ۶۱/ ۹ میلیون بشکه در روز رسید، این رقم بیشترین میزان تولید از سال ۱۹۸۳ تا کنون بوده است. برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در آخرین ماه سال ۲۰۱۵ به ۱۲/ ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که همچنان نزدیک به رکورد ۳۰ ساله تولید این کشور قرار دارد. این در حالی است که تولید کشورهای اوپکی نیز همچنان در حال رشد است.

بر اساس آخرین آمار عراق در ماه جولای به رکورد تازه‌ای در میزان صادرات نفت دست یافته است. در عین حال عربستان سعودی نیز در حال تولید حداکثری نفت است و چند ماهی است که بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. مورگان استنلی اعلام کرده برای تغییر مسیر قیمت نفت و افزایش آن به تحولی بزرگ در مسیر شاخص دلار(افت شدید آن) و یا کاهش شدید در عرضه نفت به دلیل مسائل ژئوپلیتیک نیاز است در غیر این صورت نفت در مسیر رشد قرار نخواهد گرفت.