شوخی سه- هیچ!

گروه ورزش: طی این سال‌ها همیشه عادت داشته‌ایم در نزدیکی‌های شروع یک فصل جدید فوتبالی، شاهد برخی تصمیم‌گیری‌های آنی درخصوص مقابله با تیم‌های بدهکار باشیم. همیشه در این مورد مسائلی مطرح شده و البته در تمام موارد نیز همه چیز به فراموشی سپرده شده تا همه تیم‌ها و بازیکنان با قدرت در لیگ جدید به میدان بروند! این‌بار هم فدراسیون فوتبال در همین مسیر گام برداشته است.

در اولین قدم اسدی، دبیرکل فدراسیون طی نامه‌ای اعلام کرد ۱۱ باشگاه لیگ برتری بدهکار هستند و پیش از تسویه بدهی‌ها نمی‌توانند از مجموعه مدیریتی فوتبال کشور خدمات دریافت کنند. ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که این باشگاه‌ها در زمینه ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان هم مشکل داشته باشند، اما این مساله مرتفع شد تا تیم‌های بدهکار رسما بازیکن بگیرند. حالا اما در شرایطی که تنها ۲۴ ساعت به آغاز لیگ پانزدهم زمان باقی مانده، فرضیه جدیدی در مورد تیم‌های بدهکار مطرح شده؛ اینکه آنها حق حضور در میدان را نخواهند داشت و بنابراین سه بر صفر بازنده خواهند شد!

لغو هفت بازی از هفته نخست؟

حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی دیروز طی مصاحبه‌ای با سایت رسمی فدراسیون فوتبال در مورد سرنوشت باشگاه‌های بدهکار گفت: «ضمانت اجرایی این تصمیم این است که به دستور رئیس سازمان لیگ برتر، تیمی که بدهکار است، اگر نامه بلامانع بودن فعالیتش را از کمیته انضباطی دریافت و ارائه نکند، اجازه حضور در اولین مسابقه را نخواهد داشت و مسلم است تیمی که در مقابل حریفش حاضر نشود، نتیجه دیدار توسط داور سه بر صفر اعلام خواهد شد.

ما یقین داریم این بار با حمایت دبیر کل و رئیس سازمان لیگ برتر، حکم کمیته انضباطی درخصوص باشگاه‌های بدهکار که چند سالی است خاک می‌خورد، اجرا می‌شود.» البته حسن‌زاده می‌گوید برخی تیم‌ها در زمینه تسویه بدهی‌هایشان اقداماتی انجام داده‌اند، اما از آنجا که نامی از آنها نمی‌برد، باید همچنان مبنا را بر محرومیت ۱۱ باشگاه پرسپولیس، استقلال تهران، ملوان، نفت تهران، سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال اهواز، تراکتورسازی تبریز، گسترش فولاد، پدیده خراسان و پیکان بگذاریم.

این آخری که سقوط کرده و کاری به آن نداریم، اما در هفته اول مسابقات لیگ پانزدهم در هفت مسابقه قرار است ۱۰ تیم بدهکار به مصاف هم یا دیگر رقبا بروند. بر این اساس تنها یک بازی امکان برگزاری دارد که آن هم بین فولاد اهواز و راه‌آهن خواهد بود که تازه خود راه‌آهن هم همین چند روز پیش در لیگ برتر ماندنی شد! آیا واقعا ممکن است فدراسیون دست به چنین کاری بزند؟ راستی اگر یک بازی به دلیل بدهکار بودن هر دو طرف لغو شود نتیجه آن چه خواهد شد؟!

واکنش تند بدهکارها

یکی از باشگاه‌های بدهکار لیگ برتری که حسن‌زاده دیروز صراحتا از آن نام برده بود ذوب‌آهن است. این مساله باعث خشم سعید آذری شده است. مدیرعامل باشگاه اصفهانی در این خصوص به سایت کاپ گفت: «ما از این حرف‌ها سرمان پر است. من نمی‌دانم در سازمان لیگ و فدراسیون چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ وقتی یک نامه اداری گردش کارش ۲ ماه طول می‌کشد، همین مسائل پیش می‌آید دیگر. الان هم یا علی! بروید بازی‌ها را ۳ بر صفر کنید.

دو روز به لیگ برتر مانده، هرکسی می‌آید اظهارنظر می‌کند. آقای کفاشیان! شما در فدراسیون چه کار می‌کنی؟ اگر قرار است باشگاه ذوب‌آهن با ۲ میلیارد تومان بدهی نتواند بازی کند، دو باشگاه دیگر که هرکدام ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند، باید چه کنند؟ حتما آنها را باید از لیگ کنار بگذارند، ۹۰ امتیاز هم به رقبایشان بدهند!» سعید عباسی، مدیرعامل تراکتورسازی هم در این مورد به «ایسنا» می‌گوید: «اگر این‌طور باشد باید لیگ را تعطیل کنند، چرا که همه بدهکارند. ۱۰ تیم لیگ برتری بدهی دارند. واقعا می‌شود مانع از بازی کردن آنها شد؟ به نظر من بدهی در فوتبال ایران مثل اشتباهات داوری است که جزئی از فوتبال شمرده می‌شود.»

اعتراضات بحق

در این میان بسیاری از مدیران باشگاه‌ها بر این باورند که بخشی از گرفتاری آنها به خاطر مسدود بودن راه‌های درآمدزایی در فوتبال ایران است. حتی همان معدود مسیرهای کسب ثروت هم در فوتبال کشور معیوب هستند و مدام به مشکل می‌خورند. خیلی از این مدیران سوال می‌کنند وقتی فدراسیون فوتبال نمی‌تواند حق پخش تلویزیونی یا تبلیغات محیطی را بگیرد و به شکل مطلوب به باشگاه‌ها برساند، تیم‌ها چطور می‌توانند با بازیکنان‌شان تسویه حساب کنند؟ اگر قرار به محرومیت باشگاه‌های بدهکار باشد، خود فدراسیون را که هم به تیم‌ها بدهکار است و هم به داوران چه کسی محروم می‌کند؟ آیا وقت آن نرسیده که بپذیریم مشکل باشگاهداری در ایران، ریشه‌ای‌تر از این حرف‌ها است؟