گروه بورس- همایون دارابی: سلسله کاهش‌های بورس تهران دیروز به پایان رسید و شاخص کل توانست با رشد اندک ۴۸واحدی زنجیره افت ۷ روز کاری گذشته را قطع کند.

در بازار دیروز شاخص کل به مدد رشد قیمتی در نمادهای کشتیرانی و دو بانک تجارت و صادرات توانست به رقم ۶۶هزار و ۴۸۹واحد برسد.

در بازار دیروز بحث در مورد وضعیت اقتصادی کشور پس از تحریم‌ها و وضعیت نامناسب بازارهای جهانی توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. دیروز در بازار جهانی نفت، بهای نفت وست تگزاس به ۴۷دلار رسید برنت نیز در محدوده ۷۴/ ۵۲ دلار باقی ماند. بهای فلزات نیز همچنان در حال کاهش است به‌طوری که بهای آلومینیوم به ۱۶۰۰دلار و بهای مس به ۵۱۹۰ دلار رسیده است.

سرب و روی نیز به ترتیب ۱۶۹۰ دلار و یک هزار و ۹۳۳دلار در بازار جهانی قیمت خورده است. کاهش شدید بهای مواد خام و دورنمای نه چندان روشن اقتصاد چین موجب نگرانی بنگاه‌های وابسته به اقتصاد جهانی شده است.

در صحنه اقتصاد داخلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری می‌گوید: براساس خوشبینانه‌ترین سناریو، اگر روند اجرایی تعهدات بدون ایجاد هرگونه خللی به پیش رود، ما در فصل پایانی سال شاهد آغاز لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود نیلی دیروز علاوه بر برشمردن مشکلات مزمن اقتصاد ایران، بر ضرورت ایجاد وفاق در سطح سیاست‌گذاری و مدیریت انتظارات در سطح اجتماعی و عمومی کشور تاکید و عنوان کرد: برای استفاده بهینه از بزنگاه تاریخی روی داده در کشور، لازم است با اصلاح ساختاری اقتصاد به انتخاب سیاست درون‌زا و برون‌گرا دست زد؛ انتخابی که اگرچه در ابتدای راه نیازمند تلاش مضاعف مسوولان و بردباری از سوی عموم جامعه است اما می‌تواند به رونق و بهبود مستمر و رشد اقتصادی پایدار برای حل مشکلات اساسی کشور از جمله اشتغال منجر شود.

در بازار دیروز در گروه خودرویی تعادل نسبی در اکثر نمادها حاکم بود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، هاشم یکه‌زارع، مدیر‌عامل ایران خودرو دیروز در نشست خبری که به منظور اعلام جزئیات همکاری ایران خودرو با شرکای خارجی برگزار شده بود، در مورد جزئیات همکاری این شرکت با شرکت رنو اظهار کرد: شرکت رنو یکی از شرکای اصلی ما در همکاری‌های بین‌المللی به شمار می‌آید البته این شرکت هم‌اکنون در قالب شرکت رنو پارس با ایران خودرو و سایپا همکاری می‌کند.

یکه‌زارع در ادامه صحبت‌های خود افزود: در شرایط فعلی همکاری خود را با شرکت رنو در قالب شرکت رنو پارس قطع و در حال حاضر به‌صورت مستقیم با این شرکت مذاکره شده است.

درگروه تجهیزات دیروز نماد تراکتور‌سازی با ۳ درصد رشد قیمت بازگشایی شد.

تراکتورسازی ایران پیش از بازگشایی در نامه‌ای وضعیت این شرکت را تشریح کرد که حکایت از حاکمیت وضعیت گزارش شده در طلاعیه سه ماهه شرکت و تداوم آن است.

در گروه معدنی بهای سنگ‌آهن در چین اندکی افزایش یافته است. آخرین متوسط شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد موسسه پلاتس ۵۱ دلار و ۲۵ سنت و شاخص قیمت استیل ایندکس ۵۰ دلار و ۷۰ سنت هر تن سی اف آر شمال چین ثبت شده که نسبت به هفته قبل به ترتیب ۲۵/ ۱ و ۴/ ۱ دلار هر تن رشد داشته است این در حالی است که سه شنبه هفته قبل قیمت به ۵۲ دلار و ۱۰ سنت هم رسیده بود.

از پنج‌شنبه گذشته قیمت بیلت در بازار داخلی چین که شاخصی برای بررسی روند بازار فولاد است تا ۸ دلار بهبود داشته و به هر تن، ۲۹۱ دلار رسید. ظاهرا علت رشد قیمت فولاد اخبار جدید در مورد قوانین زیست محیطی برای کاهش آلایندگی هوا بوده که انتظار می‌رود برخی کارخانه‌ها مجبور شوند خطوط تولید را تعطیل کنند. نگرانی از کاهش تولید فولاد در بازار چین قیمت بیلت را بالا کشید.به گزارش «ایفنا»، در هر حال تقاضا ناچیز است و ماندگاری این بهبود قیمت بعید به نظر می‌رسد. فعالیت ساخت و ساز در تابستان کم است و در جنوب و شرق چین باران‌های موسمی در راه است که تقاضای فولاد ساختمانی را کمتر خواهد کرد.از طرفی غول‌های بزرگ معدنی دنیا همچنان از افزایش تولید صحبت می‌کنند از این رو بازار سنگ آهن همچنان تحت فشار باقی می‌ماند.در گروه پتروشیمی دیروز صف فروش نماد پتروشیمی شازند جمع‌آوری و این نماد به تعادل رسید.