گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که بعد از توافق هسته‌ای، دور جدید دیپلماسی منطقه‌ای را از روز یکشنبه با سفر به کویت آغاز کرده بود، روز گذشته پس از سفر به قطر و عراق به ایران بازگشت. ظریف در سفر دو روزه‌اش پس از دیدار با مقامات کویتی راهی قطر شد و با امیر قطر و وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کرد سپس به عراق رفت.


او در عراق با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و دیگر مقامات عراقی دیدار کرد. محمد جوادظریف در دیدار با فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، توافق هسته‌ای را محصول نگاه متفاوت جدید ایران دانست که این نگاه می‌تواند برای حل مشکلات منطقه‌ای نیز به‌کار گرفته شود. او افزود: «برای همین من اولین سفر خودم را پس از توافق به کشورهای منطقه و همسایه انتخاب کردم و پیام من این است که ما و کشورهای منطقه می‌توانیم منادی گفت‌وگو و همکاری برای رفع سوءتفاهم‌ها باشیم.»


فواد معصوم نیز در این دیدار ضمن تبریک نهایی شدن پرونده هسته‌ای آن را موجب ثبات و آرامش در منطقه خواند که نفع آن نه تنها به ایران، بلکه به تمام کشورهای منطقه می‌رسد. رئیس‌جمهوری عراق همکاری کشورهای ایران، عراق، ترکیه و کشورهای خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان را برای صلح و ثبات منطقه بسیار مهم توصیف کرد.


دیدار با نخست‌وزیر عراق

ظریف همچنین در ادامه دیدار‌های خود با مقامات بلند پایه عراقی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دیدار و درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. دراین دیدار العبادی توافق هسته‌ای را موجب خوشحالی در منطقه دانست و گفت: «این موضوع ثابت کرد اتهامات درباره جمهوری اسلامی ایران بی‌اساس است و بهانه را از دست بدخواهان گرفت.» او افزود: در هر صورت داشتن فناوری هسته‌ای حق ایران است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.