اباذر باقی
عضوگروه بین الملل
حملات دولت ترکیه به مواضع داعش در سوریه و کردها در شمال عراق بحث‌های فراوانی را در محافل سیاسی به راه انداخته است. برخی علت آن را حادثه سوروچ می‌دانند؛ اما حقیقت این است که ترک‌ها از حادثه سوروچ نهایت بهره‌داری را کردند. گویی دنبال فرصت بودند تا فرصت‌های از کف رفته را بار دیگر بازیابند. آنکارا پس از انفعال در تحولات کوبانی عملا کارت خود را در بازی با آمریکا سوزاند.

کردها به متحدان آمریکا در سوریه تبدیل شدند؛ اما ترکیه باز از قافله عقب ماند. با این حال، اعلام توافق هسته‌ای ایران با غرب گویی وارثان آتاتورک را به وحشت افکند. برخی کارشناسان معتقدند ترک‌ها بوی تغییر و جابه‌جایی در ساختار کلان قدرت در خاورمیانه را استشمام کرده اند. این تحلیل وجود دارد که پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب، محتمل است توافقی هم میان ایران و آمریکا بر سر سوریه شکل گیرد.

آنکارا برای عقب نماندن از قافله تغییر فرصت را در حمله به سوریه مناسب دید تا هم در فردای سقوط احتمالی اسد از خوان نعمت بهره‌ای ببرد و هم تیشه به ریشه این باور بزند که کردها به متحد آمریکا در سوریه تبدیل شده‌اند. در عین حال، دیدگاه دیگری هم هست که می‌گوید کردها مترصد فرصت بودند تا دولتی خودمختار به سان کردستان عراق در شامات شکل دهند. مقام‌های ترک با واکنش نظامی خود نشان دادند هیچ گونه دولت کرد جدیدی را در همسایگی خود تحمل نخواهند کرد. دلیل ترک‌ها هر چه باشد حقیقت این است که تغییراتی در راه است. ترک‌ها برای عقب نماندن از قافله تغییرات دیرهنگام وارد بازی شده‌اند