صلح نامه پاره شده
زمانی فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در آمریکا مستقر است، صلح ترکیه با کردها را با موضوع «صلح حدیبیه» در صدر اسلام مقایسه کرده بود و گفته بود مردم باید از صلح با کردها حمایت کنند. آن زمان هنوز میان اردوغان و فتح الله گولن اختلافات علنی نشده بود و هر دو در مدح یکدیگر سخنرانی می‌کردند. حالا نه این دو با هم سر سازگاری دارند و نه اینکه دولت ترکیه به آتش بس وفادار مانده است. صلح بین ترکیه ای‌ها و کردها از بین رفته است و با حمله جنگنده‌های اف 16 ترکیه به مواضع پ.ک.ک در داخل کردستان عراق، این گروه نیز مرگ صلح را اعلام و خود را آماده جنگ با ارتش ترکیه کرده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به‌طور یک‌جانبه مذاکرات صلحی را که بیش از یک سال است با دولت آنکارا آغاز کرده، ملغی اعلام کرد و به این ترتیب آتش‌بس میان دو طرف پایان یافته محسوب می‌شود. به گزارش اسکای نیوز، این اقدام پ.ک.ک در واکنش به حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع این حزب در کوهستان‌های مرزی عراق و ترکیه انجام شده و در صورت نهایی شدن آن بار دیگر درگیری و خشونت به این کشور باز خواهد گشت. جنگنده‌های ارتش ترکیه شنبه مواضع شبه‌نظامیان پ.ک.ک را بمباران کردند و عملیات امنیتی گسترده‌ای را نیز در داخل کشور آغاز کردند که در آن نزدیک به 300 تن که اکثر آنها از اعضای پ.ک.ک هستند، بازداشت شدند.

در این راستا حزب ممنوع الفعالیت پ.ک.ک روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پس از حمله شبانه هواپیماهای ترکیه به کمپ‌های آنها در شمال عراق آتش‌بس با آنکارا دیگر معنایی ندارد. در متن این بیانیه آمده است: «به دنبال تشدید حملات هوایی از سوی ارتش اشغالگر ترکیه، آتش‌بس دیگر بی‌معناست.» با اعلام این خبر شبه‌نظامیان پ.ک.ک در کوهستان‌های قندیل عراق و در دیگر مناطق هم‌مرز با ترکیه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.با وجود اینکه احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرده بود که به مذاکرات صلح با پ.ک.ک پایبند است، اما خروج یک‌جانبه این حزب از مذاکرات به معنای بازگشت درگیری‌ها میان دو طرف است که بیش از چهار دهه است ادامه دارد. رسانه‌های ترکیه لحظاتی پس از انتشار این خبر اعلام کردند که 15 کارگر یک نیروگاه برق در استان مرزی شرناق توسط پ.ک.ک ربوده شدند. دولت ترکیه در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرد تا کردها را بر سر میز مذاکره بنشاند و در این راستا امتیازاتی به آنها داد و توافق‌هایی میان دو طرف به امضا رسید که براساس آن کردها تحرکات نظامی خود را کنار گذاشتند و شاخه نظامی پ.ک.ک از ترکیه خارج شد.

آمریکا میانجی می‌شود
اصطلاحی بین سیاسیون انگلیسی رایج است که اعتقاد دارند در جنگ باید ابتدا هیتلر را از بین برد و سپس به جنگ با کمونیسم رفت. این ضرب المثل انگلیسی چندی پیش نیز از سوی مقامات آمریکایی به کار گرفته شد و آنها به ترکیه به طور تلویحی اعلام کردند هدف آمریکا سقوط اسد نیست و آنها باید هیتلر زمان یعنی داعش را از بین ببرند.

در جنگ با داعش، کردها هم پیمان مهمی محسوب می‌شوند. این گروه که سابقه جنگ چریکی خوبی دارد یکی از مهم‌ترین‌ پیاده نظام‌های آمریکا در جنگ با داعش به حساب می‌آید که اعضای آن توانسته‌اند در میادین نبرد شکست سنگینی به داعش وارد کنند. حالا با حمله ترکیه به مواضع کردها، این احتمال می‌رود که کارآیی آنها در جنگ با داعش کاسته شود و آنها در دو جبهه درگیر جنگ شوند. این موضوع می‌تواند در نهایت به سود داعش تمام شود و این گروه افراطی بتواند سرزمین‌های از دست رفته اش را دوباره به دست بیاورد. برخی اعتقاد دارند آمریکا ممکن است در این زمینه میانجی کردها و ترکیه ای‌ها شود و دوباره این دو را به سر میز مذاکره بازگرداند.

در حال حاضر، اوضاع به سمت وخیم تر شدن روابط دو طرف پیش می‌رود. موضوعی که در نهایت داعش از آن منتفع خواهد شد. با این حال بسیاری از رهبران ترکیه معتقدند حزب اتحاد دموکراتیک خلق عامل ناامنی بوده و قصد واگرایی و جدایی دارد. در این میان ترکیه ای‌ها معتقدند با توجه به اینکه منطقه کردنشین سوریه تحت حمایت حزب دموکراتیک و هم مرز با ترکیه است، استقلال و تمامیت ارضی ترکیه ضربه می‌بیند بنابراین به شدت مخالف شکل‌گیری اقلیم کردستان سوریه به مانند عراق هستند. در همین راستا ترکیه درمقابل هر فعالیت قومی اقلیتی که تمامیت ارضی سوریه را به خطر بیندازد منفعل نیست و تلاش می‌کند در هر گونه طرحی برای آینده ترکیه این امر را مد نظر قرار دهد. چنانچه اردوغان اعلام کرده است؛ «من به جامعه بین‌المللی می‌گویم که به هر قیمتی شده باشد ما هیچگاه اجازه ایجاد یک دولت جدید را در مرزهای جنوبی خود و در شمال سوریه نخواهیم داد.»

پیش از آن نیز رئیس‌جمهوری ترکیه، یک روز قبل از آزادسازی تل ابیض ضمن ابراز نگرانی اعلام کرده بود جهان باید حساسیت‌های ترکیه را درک کند. برخی می‌گویند از نگاه ترکیه هر چه بر میزان قدرت حزب اتحاد دموکراتیک در کردستان سوریه و مناطق هم مرز با ترکیه افزوده شود جدا از افزایش تنش با این حزب عملا این رویکرد می‌تواند حامیان سوری آنکارا را با ضعف مضاعفی روبه‌رو‌ کند و حتی در داخل ترکیه و مناطق کردنشین ترکیه نیز تاثیر بگذارد. در این بین امنیت ملی ترکیه مهم‌ترین‌ مساله برای این کشور است.