پاندورای آنکارا
جنگنده‌هایی از شمال سوریه وارد خاک این کشور می‌شوند و مواضع داعش را به آتش می‌کشند. ساعاتی بعد خبر می‌رسد اتفاق مشابه برای کردهای شمال عراق که در آنجا نیروهای پ.ک.ک پناه گرفته‌اند رخ داده است. ارتش ترکیه در یک روز دو کشور را مورد حمله هوایی قرار می‌دهد. ابتدا سوریه و سپس عراق. دکترین به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای که واضع آن داووداوغلو بود جای خود را به تهاجم علیه کشورهای همسایه داده است. زمانی داووداوغلو وزیر امور خارجه این کشور بود و نظریه به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای را برای این کشور بسته‌بندی کرده بود اما این‌بار از جعبه پاندورای ترکیه بمب خارج شده است.ترکیه در نهایت وارد جنگ با داعش شده است اما ارتش این کشور دو هدف را در این جنگ پیگیری می‌کند، ابتدا جنگ با داعش و سپس جنگ با کردهایی که طی دو سال گذشته از آن خبری نبوده است.در روزی که رسانه‌های ترکیه از عملیات ارتش ترکیه در داخل خاک سوریه خبر می‌دهند، روزنامه ملیت می نویسد: در پی ورود کماندوهای ویژه به داخل خاک سوریه، نیروهای این کشور توانستند ضربات سختی را به پیکره داعش وارد کنند. در این گزارش آمده است: در پی تیراندازی نیروهای داعش که قصد داشتند یکی از مجروحان خود را به خاک ترکیه آورده و در آنجا معالجه کنند، نیروهای مرزی این کشور به زد و خورد با داعش پرداختند که در نتیجه این حملات یک پلیس مرزی کشته و سه تن نیز زخمی شدند. اما روایت این گزارش به این درگیری ختم نمی‌شود: ترکیه پس از این درگیری مرزی، نیروهای ویژه خود را به داخل خاک سوریه می‌فرستد و این نیروها به تعقیب داعشی‌ها پرداخته و آنها را از یک روستای مرزی بیرون می‌کنند.

روزنامه حریت نیز تیتر نخست خود را به همین موضوع اختصاص داده است. این روزنامه می‌نویسد: در پی حملات جنگنده‌های ترکیه به مواضع داعش در داخل خاک سوریه، ارتش ترکیه مدعی است 35 داعشی را به هلاکت رسانده است. اما مهم‌ترین بخش خبرهای روز جمعه ترکیه به عملیات وسیع نیروهای امنیتی و پلیس این کشور باز می‌گردد که بر اساس یک دستورالعمل صادر شده از سوی دادستانی این کشور 251 نفر به اتهام همکاری با گروه تروریستی داعش بازداشت شده‌اند. نسخه انگلیسی زبان روزنامه تودیز زمان، می‌نویسد: در یک عملیات غافلگیرانه نیروهای امنیتی کشور، در راستای عملیات‌ ضدتروریستی 251 تن بازداشت می‌شوند. در این میان 13 تن از بازداشت شدگان از اعضای پ.ک.ک بوده‌اند. به نوشته این روزنامه، عملیات‌ صورت گرفته پس از کشته شدن یک نیروی پلیس در مرز ترکیه اتفاق افتاده است.تاکنون 4 تن از نیروهای پلیس این کشور طی یک هفته گذشته با نیروهای داعش کشته شده‌اند. اما روزنامه دیلی صباح نزدیک به حزب عدالت و توسعه هم می‌نویسد: دولت ترکیه تصمیم گرفته است در ائتلاف علیه داعش مشارکت بیشتری داشته باشد. به نوشته این روزنامه در هفتم ژوئیه ماه جاری، پس از رایزنی‌های طولانی ژنرال جان آله، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده و کریستین ورتموث از وزارت دفاع آمریکا با مقامات ترکیه‌ای قرار شده است ترکیه پایگاه اینجرلیک این کشور را در اختیار نیروهای ائتلاف قرار دهد تا گروه ائتلاف به سرکردگی آمریکا از دو سو به نیروهای داعش حمله کنند.

پیش از این ترکیه با این درخواست مخالفت کرده بود و حملات از خلیج‌فارس تدارک دیده می‌شد. حملات از پایگاه آمریکا در دبی هزینه بیشتر و کارآیی کمتری داشته است. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: حمله انتحاری اعضای داعش در اجتماع کردهای چپگرا در شهر مرزی سوروچ، موجب شده است تا ترکیه عملا وارد گود شود و جزئی از گروه ائتلاف شود. حملات ارتش ترکیه به خاک سوریه در این راستا ارزیابی می‌شود. روزنامه حریت دیلی، ونسخه انگلیسی زبان روزنامه حریت اما از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند. این روزنامه می‌نویسد: با شروع حملات ترکیه به شمال سوریه عملا منطقه پرواز ممنوع کلید خورده است. ترکیه از مدت‌ها پیش از ایالات‌متحده خواسته بود تا در شمال سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند تا از این طریق بتواند از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه حمایت کند. اینک با آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه، عملا منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ایجاد شده و آمریکا نیز تلویحی با آن موافقت کرده است. به نوشته این روزنامه در عمل در شمال سوریه یک منطقه پرواز ممنوع تا 90 کیلومتری خط مرزی «ماره» سوریه و «چرابلوس» ایجاد شده است.

منابع حریت‌دیلی گفته‌اند، بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر این موضوع را در جلسه کابینه دولت در 22 ژوئیه مطرح کرده است. این منابع خبری که حریت دیلی نامی از آنها نبرده است گفته، در آینده نزدیک ممکن است این منطقه پرواز ممنوع گسترش یابد. در این بخشنامه محرمانه که حریت‌دیلی آن را فاش کرده، آمده است: جت‌های جنگی آمریکا «هر زمان که لازم باشد» عملیات جنگی یا شناسایی را در این منطقه رقم خواهند زد. جت‌های جنگی ترکیه در این عملیات شناسایی یا جنگی حضوری موثر خواهند داشت. در این خصوص نیز آمده است:

به‌رغم اینکه ترکیه جزئی از ائتلاف آمریکایی علیه داعش نیست اما «هر زمان که لازم باشد»، جت‌های جنگی ترکیه در عملیات‌های شناسایی یا جنگی حضور خواهند داشت. بر این اساس اگر هواپیما‌های سوری قصد داشته باشند در این منطقه عملیات نظامی داشته باشند با واکنش آمریکا یا ترکیه مواجه خواهند شد. در مجموع در این بخشنامه از عبارت «پشتیبانی ارتش ترکیه در صورت نیاز» استفاده شده و ترکیه در عمل وارد گروه ائتلاف شده است. در پایان این موافقنامه گفته شده است: در صورت ورود جنگنده‌های ارتش سوریه به این منطقه آمریکا سریعا واکنش نشان خواهد داد و ارتش سوریه حق ورود به این منطقه را ندارد. روزنامه حریت در ادامه می‌نویسد: این پیمان‌نامه جدید، به‌طور غیرمستقیم اتحادیه کردهای سوریه را نشانه گرفته است و ممکن است ترکیه با این پیمان‌نامه محدودیت‌هایی را در شمال سوریه علیه کردهای این کشور درنظر بگیرد.
در این موافقت‌نامه همچنین اشاره شده است در صورت نیاز و عملیات فوری، جت‌های آمریکایی و گروه ائتلاف عربی می‌توانند از پایگاه هوایی دیاربکر استفاده کنند.

روزنامه جمهوریت، نزدیک به اپوزیسیون ترکیه هم در راستای مبارزه ترکیه با گروه داعش می‌نویسد: ترکیه قصد دارد برای جلوگیری از ورود و خروج نیروهای داعش به داخل مرزهای این کشور، دیوار کشی کند. پیش از این از ترکیه خواسته شده بود تا اقدامات امنیتی شدیدتری در مرزهای خود ایجاد کند. این در خواست تا پیش از این چندان از سوی دولت ترکیه جدی گرفته نمی‌شد، اما با کشته شدن پلیس‌های ترکیه در مرز و انجام عملیات انتحاری در خاک این کشور، آنکارا قصد دارد تا تدابیر امنیتی بیشتری را در مرزهایش با سوریه ایجاد کند.