سیدامیر تقی‌آبادی
اولین افرادی که در توسعه‌ برند شخصی مورد هدف قرار می‌گیرند افرادی هستند که به شما پرداخت می‌کنند.
این پرداخت می‌تواند مالی یا غیر‌مالی باشد و می‌تواند شامل کارفرما، سرمایه‌گذار، مشتری و... باشد. هر چند این تنها جامعه هدف نیست. دومین گروه افرادی هستند که روی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند، تاثیر‌گذارند. آنها شامل تمامی افرادی می‌شوند که به هر نحوی توجه جامعه هدف اصلی شما را جلب می‌کنند. ممکن است یک شریک تجاری باشد. ممکن است نویسنده یا سخنگوی صنف یا صنعت باشد. ممکن است یک منتور، مشتری یا فروشنده باشد. این افراد روی تصمیم و انتخاب مخاطبان شماره یک شما تاثیر‌گذارند و به این دلیل است که شما باید به آنها توجه کنید. اگر بتوانید اعتماد و توجه آنها را کسب کنید می‌توانید راه رسیدن به موفقیت را هموارتر کنید. در ادامه با مراحلی پیش خواهیم رفت که شما را در شناسایی و جلب توجه افراد موثر روی مخاطبان کمک می‌کند.

مرحله اول: افراد تاثیرگذار را شناسایی کنید
pic۱
نخست نگاهی داشته باشید به شبکه‌های اجتماعی مخاطبان خود؛ اگر آنها شامل افراد واقعی هستند شبکه‌های اجتماعی آنها و اگر افراد واقعی نیستند افرادی را بیابید که با توصیفات شما از مخاطبانتان همخوانی داشته باشند و شبکه‌های اجتماعی آنها را بررسی کنید. سپس به بررسی نشریات آنلاین و چاپی مورد علاقه مخاطبان هدف خود بپردازید. آنها معمولا مجلات و وب‌سایت‌های تخصصی صنعت خود را دنبال می‌کنند. نویسندگان مقالات این نشریات تاثیر عمیقی روی مخاطبان هدف شما دارند. معمولا این نشریات حاوی نقل‌قول، مصاحبه و معرفی بزرگان این صنعت مثل بنیان‌گذاران، مدیران، مشاوران و منتورهای شرکت‌های بزرگ است. این افراد نیز در گروه افرادی که روی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند تاثیرگذارند دسته‌بندی می‌شوند.

مرحله دوم: آنها را توصیف کنید
pic۲
افراد تاثیرگذار بر مخاطبان خود را بیشتر بشناسید. مانند آنچه برای مخاطبان اصلی گفتیم را برای افراد تاثیرگذار که در مرحله‌ قبل شناسایی کردید، تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند متوجه شوید آنها چه ویژگی‌ها و رفتاری دارند و چطور می‌توان توجه و اعتماد آنها را جلب کرد تا زمانی که با مخاطبان هدف صحبت می‌کنند به شما نیز اشاره کنند. برای رسیدن به این نتیجه‌گیری شما منبع عظیمی از نوشته‌ها، مقالات، خاطرات و حالات روحی روزانه آنها را می‌توانید با رجوع به شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های شخصی آنها بیابید.

مرحله سوم: برای تماس با آنها برنامه‌ریزی کنید
pic۳
وقتی که متوجه شدید آنها چه کسانی هستند نوبت این می‌رسد که راه‌های دسترسی به آنها را بیابید و برای برقراری تماس با آنها طرح برنامه کنید. این نه تنها شامل یافتن شماره تلفن، سایت، وبلاگ، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی آنهاست؛ بلکه شامل یافتن راه‌های کمک به آنها برای رسیدن به انگیزه و اهدافشان است. نظرهای مثبت و سازنده دادن به نوشته‌های این افراد می‌تواند یکی از راه‌های انگیزه دادن به این افراد باشد. حال آنکه این انگیزه برای افراد مختلف متفاوت است. می‌تواند برای یک فروشنده، کمک به افزایش فروش؛ برای یک مجری کمک به محبوب شدن بیشتر و برای یک مدیر افزایش مشتریان شرکت باشد.
و در نهایت حامیان شمادر نهایت نوبت حامیان شماست. آنها افرادی هستند که برای تلاش شما ارزش قائلند و شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری می‌رسانند. احتمالا اولین افراد این گروه شامل خانواده و دوستان نزدیک می‌شوند و می‌تواند همکاران، هم‌دانشگاهیان، منتورها و هر کس دیگری که شما را در این مسیر یاری می‌رساند را شامل شود. حتی می‌تواند مخاطبان هدف شما باشند که به شما باور دارند که می‌توانید مشکلات و نیازهای آنها را مرتفع سازید.

مرحله اول: حامیان خود را بیابید
pic4
مثل همیشه اولین قدم شناختن این حامیان است. ما تنها به بعضی از حامیان بالقوه اشاره کردیم. تعدادی از آنها را که بیشتر مورد اعتماد هستند را جدا کنید. این افراد دو مسوولیت خواهند داشت. هم قرار است در نقش حامی باشند و هم با شما صادق باشند. مطمئنا شما تنها نیز به یک گروه نیاز ندارید که همیشه با اقدامات شما موافق باشند و طرز تفکر شما را در هیچ شرایطی نقد نکنند. شما به گروهی نیاز دارید که تفکرات و اعمال شما را به چالش بکشند و شما را به مسیر درست بازگردانند.

مرحله دوم: اجازه دهید آنها اهداف شما را درک کنند
pic5
وقتی که مطمئن شدید گروهی از حامیان را در سمت خود دارید نوبت آن می‌رسد اهداف خود را برای آنها روشن کنید. این شامل چشم‌اندازی است که در فصل یک به آنها دست یافتید. مسیر طراحی شده برای رسیدن به آن را با حامیان خود طرح کنید و نظر آنها را جویا شوید. این افراد قرار است مسیر شما را به چالش بکشند و کمک کنند شما بتوانید از زوایای مختلف به آن بنگرید. ممکن است بتوانند مسیر بهتری به شما پیشنهاد دهند یا اشکالات مسیر فعلی را گوشزد کنند. در هر صورت تفکر جمعی بهتر است.

مرحله سوم: حامیان خود را به روز نگه دارید
pic6
گفت‌وگو با حامیان خود را در بازه‌های زمانی منظم برنامه‌ریزی کنید. این بازه‌ها برای دوستان نزدیک بهتر است هفتگی یا ماهانه باشد و برای سایرین مثل منتورها و استادان فصلی یا شش ماهی باشد. هر چقدر که در مسیر خود برای رسیدن به اهداف به جلو می‌روید اطلاعات و مسیر شما دچار تغییرات و نیازمند به‌روزرسانی خواهد بود. نیاز است این به‌روزرسانی‌ها را با حامیان خود مطرح کنید.

مرحله چهارم: از حامیان خود حمایت کنید
pic7
این یک خیابان یک طرفه نیست. حامیان تمایل دارند به شما کمک کنند؛ اما برای پایداری رابطه شما نیز باید تلاش‌های آنها را جبران کنید. آنها نیز اهدافی برای زندگی حرفه‌ای خود دارند که می‌توانید به هم کمک کنید به اهداف خود برسید. شما می‌توانید در نقش حامی یکدیگر عمل کنید و به هم پیشنهاد دهید، انتقاد کنید و دیگری را به چالش بکشید. یکی دیگر از چیزهای معمول بین افراد حرفه‌ای، شرکت و عضویت در گروه‌ها و گردهمایی‌های تخصصی است. فعال بودن در یک گروه ویژه کارآفرینان که به صورت فصلی برگزار می‌شود می‌تواند بسیار مفید باشد حتی اگر جلسات به صورت آنلاین برگزار شود. آنها وضعیت یکدیگر را جویا می‌شوند و نظریات دیگران را در مورد استراتژی شغلی و کسب‌وکاری خود پذیرا هستند. این مدل گروه‌ها برای افراد بسیار موثر است زیرا شما در کنار افراد موفق و تاثیرگذار قرار می‌گیرید و این به شما انگیزه می‌دهد چون می‌خواهید در گروه خوب به نظر برسید.