دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: سد چراغ ویس (شهیدصالحیان) سقز از سدهای در حال ساخت استان کردستان است که با ظرفیت ۷۸ میلیون مترمکعب آب، عملیات عمرانی آن از سال ۸۴ آغاز شده و با پیشرفت مناسبی در حال اتمام است.

فرماندار ویژه سقز در بازدید از مراحل اجرای این طرح با بیان اینکه برای اجرای این سد تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: برای اتمام آن، مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۱۵۰ میلیارد ریال آن طلب پیمانکار است و بقیه صرف آماده‌سازی جاده جایگزین و سایر موارد سد خواهد شد.

علی اکبر ورمقانی با اعلام اینکه عملیات عمرانی ساخت بدنه سد به اتمام رسیده است، افزود: کار بتن ریزی ۱۵ هزار متر مکعب برج آبگیر، سر ریز و پل دسترسی به برج آب گیر در حال انجام است. وی با بیان اینکه با آبگیری این سد بخشی از جاده سقز - بانه در محدوده سد زیر آب خواهد رفت، اظهار کرد: جاده ۱۰ کیلومتری جایگزین، با پیشرفت ۶۷ درصد در حال اجرا است که سه کیلومتر آن آماده آسفالت است.

وی با بیان اینکه روستای «بله جر» پس از اتمام سد زیر آب خواهد رفت، بیان کرد:۴۰ درصد خسارت به ساکنان این روستا پرداخت شده و مکان جدید برای اسکان روستاییان در نزدیکی سد آماده شده است. فرماندار سقز با بیان اینکه بخشی از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی شهر سقز است، عنوان کرد: خط انتقال آب نیز به طول ۱۷ کیلومتر و پیشرفت ۹۵ درصد از محل سد به تصفیه خانه فعلی در حال اتمام است.