افق همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه

گروه گردشگری: امیدهای ترکیه این روزها پس از توافق هسته‌ای، برای مشارکت اقتصادی با ایران پررنگ‌تر می‌شود؛ موضوعی که در تعاملات گردشگری نیز خود را نشان می‌دهد. گواه آن هم اینکه سفیر این کشور در ایران طی دیداری با استاندار زنجان خواستار آن شده که پروازهای ترکیه به ایران توسعه یابد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این خواسته او در راستای توسعه رابطه گردشگری دو کشور بوده است.

این درحالی است که ایرانی‌ها یکی از اصلی‌ترین مشتریان جاذبه‌های توریستی ترکیه هستند و به گفته سفیر ترکیه در ایران، ۶ میلیون ایرانی در سال گذشته به این کشور سفر کردند، این در حالی است که ایران تنها توانسته سهمی ۴۰۰ هزار نفری از گردشگران ترکیه‌ای را به خود اختصاص دهد.

هاکان تکین با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و اهمیتی که این دولت به بخش گردشگری می‌دهد، این صنعت را یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در توسعه رابطه بین ایران و ترکیه برشمرد و افزود: «ما از این مساله که حجم رو به رشدی از ایرانیان به ترکیه سفر می‌کنند، خوشحالیم و برای سفر شهروندان بیشتری از ترکیه به ایران تلاش خواهیم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه می‌تواند در حوزه گردشگری به ایران کمک جدی داشته باشد، اظهار کرد: «کشور ما در صنعت هتلداری، رستوران‌داری و سایر خدمات گردشگری توسعه یافته است و با اجرایی شدن توافق ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ و برداشته شدن تحریم‌ها، بخش هتلداری ما علاقه زیادی برای فعالیت در ایران خواهد داشت؛ چرا که از هم‌اکنون نشانه‌های آن را می‌بینیم و مطالباتی از طرف ترکیه در این خصوص وجود دارد.»

سفیر ترکیه در ایران خاطرنشان کرد: «ایران متاسفانه تاکنون به قدر کافی به این موضوع نپرداخته است و این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر در بخش گردشگری است.»

تکین یادآور شد: «ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و این امتیازی برای جمهوری اسلامی برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود اما فقط امنیت برای سرمایه‌گذاران کافی نیست.» این دیپلمات با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال ثبات بیشتری در اجرای قوانین هستند، خواهان کارآمدی بیشتر سیستم بوروکراسی و دیوان‌سالاری در ایران شد.

از ترکیه تجربه، از ایران پتانسیل

هاکان تکین درحالی از ابراز تمایل سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای حضور در بازار توریسم ایران خبر می‌دهد که به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گروهی از سرمایه‌گذاران این کشور با مقامات گردشگری ایران در این خصوص دیدار داشتند. مسعود سلطانی‌فر پیش از این از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در هتل‌های ایران به «دنیای اقتصاد» خبر داده و گفته بود که بسیاری از آنها در انتظار رفع تحریم‌ها هستند تا در بازار سرمایه ایران فعال شوند. همچنین در سال گذشته حین سفر هیات ترکیه‌ای به ایران، تفاهم‌نامه‌ای در راستای همکاری‌های گردشگری بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه شکل گرفت.

با این همه به گفته وزیر اقتصاد ترکیه، حتی در زمان تحریم ایران از سوی غرب، حدود ۱۰۰شرکت ترکیه‌ای در کشورمان مشغول به‌کار بوده و هستند و تنها ۳۸ مورد از این تعداد در منطقه آزاد ارس فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری ترند، یک خبرگزاری غیردولتی در آذربایجان، ترکیه به واسطه داشتن صنعت گردشگری توسعه‌یافته و ایران به‌خاطر داشتن پتانسیل بالا در شهرهایی همچون اصفهان، تبریز و شیراز، می‌توانند همکاری تنگاتنگی برای توسعه گردشگری داشته باشند. همچنین سواحل دریای خزر نیز می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را از ترکیه برای توسعه توریسم به خود جذب کند.

در حال حاضر نیز به گفته سفیر ترکیه در ایران شرکت خطوط هوایی این کشور فعال‌ترین شرکت هواپیمایی خارجی در ایران است و در این سال‌ها نقش تاثیرگذاری در جابه‌جایی بار و مسافر ایفا کرده است.

این دیپلمات همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون شرکت خطوط هوایی ترکیه به هفت شهر ایران پرواز دارد و هر هفته ۶۳ پرواز به ایران انجام می‌شود، از تصمیم این شرکت برای افزایش این تعداد پرواز به ۱۰۰ مورد در هفته خبر داد.

تکین خاطرنشان کرد: «این شرکت امروز آماده افزایش خطوط پرواز است، اما مدیریت هواپیمایی کشوری در این خصوص تعلل و سختگیری بیشتری دارد.» وی یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ها در بخش خصوصی کشورش را ایجاد خط پروازی از ترکیه به ایران بیان و تاکید کرد: «امیدواریم این موضوع در آینده محقق شود و برای اینکه روابط گردشگری به‌صورت دوجانبه گسترش پیدا کند، ایران زیرساخت‌های توسعه گردشگری را تقویت و استحکام بخشد.» حالا به نظر می‌رسد زمزمه رفع تحریم‌ها توانسته توجه‌ ۵۰درصدی برخی کشورها به سرمایه‌گذاری در ایران را ۱۰۰درصدی و همه نگاه‌ها را به این کشور جلب کند و ترکیه نیز این بازار جدید را کشف کرده. اما هنوز این سوال وجود دارد که آیا ایران می‌تواند بهره خود را در این میان بگیرد و سرمایه‌های مادی و معنوی را به سمت گردشگری کشور بکشاند یا همچنان کفه ترازوی گردشگری ایران و ترکیه به سمت ترکیه سنگینی خواهد کرد؟!