گروه بنگاه‌ها: کارشناسان بیمه غرب و خاورمیانه، در پی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان، این کشور را به‌عنوان یک بازار جذاب ۸ میلیارد دلاری قلمداد می‌کنند هر چند که بلاتکلیفی بر سر زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران باعث می‌شود که آنها با احتیاط، با این کشور برخورد کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، از ۱۱ کارشناس بیمه و بیمه اتکایی که به پرسش‌های این هفته رویترز پاسخ دادند، هشت نفر اعلام کردند ایران یک بازار جذاب یا بسیار جذاب به‌ویژه در بخش‌های انرژی و کشتیرانی است. به علت حساسیت مساله، پاسخ‌ها به صورت ناشناس ارائه شد.

به‌رغم اینکه چندین تن از آنها گفتند پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال ۲۰۱۶ وارد بازار ایران شوند، ولی دیگران اعلام کردند به علت ادامه نگرانی‌ها درباره چگونگی و زمان لغو احتمالی تحریم‌ها، پیش‌بینی، دشوار است. براساس توافق به دست آمده در چهاردهم ماه ژوئیه در وین، ایران در ازای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا، با محدودیت‌های بلندمدت‌تر علیه برنامه هسته‌ای خود مواجه خواهد بود. این، یک بازار حق بیمه ۸ میلیارد دلاری را به روی شرکت‌های جهانی می‌گشاید. این توافق باید همچنان به تایید کنگره آمریکا برسد جایی که دشمنان جمهوری‌خواه تندرو باراک اوباما رئیس‌جمهوری این کشور مخالف آن هستند.

این توافق همچنین با مخالفت‌های تندروهای محافظه کار در ایران مواجه است. با این حال، ایران، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که برخوردار از یک بخش نفتی و گازی بزرگ و یک جمعیت تحصیلکرده جوان است، در حال جلب توجهات است. لودوویچ سوبران، اقتصاددان ارشد در شرکت بیمه‏گر اعتباری «اویلر هرمس» اعلام کرد: «کمک اقتصادی اصلی برای ایران در سال ۲۰۱۶ خواهد آمد هر چند که اعتماد داخلی سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان، یک انگیزه کوتاه‌مدت دریافت خواهد کرد.»

روند لغو تحریم‌ها احتمالا حول و حوش پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. ایران بزرگ‌ترین اقتصادی خواهد بود که از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، مجددا به نظام مالی و تجاری جهان خواهد پیوست. سرمایه‌گذاران قصد دارند منابع مالی برای ایران اختصاص دهند که با برخورداری از یک جمعیت ۷۸ میلیون نفری، از سوی بانک جهانی به‌عنوان یک کشور با درآمد متوسط رو به بالا طبقه‌بندی شده است. هم برای پاسخ‌دهندگان ناشناس به پرسش‌های رویترز هم برای دیگر کارشناسان صنعت، انرژی و کشتیرانی در صدر فهرست بخش‌های بیمه قرار می‌گیرد.

بن آبراهام، رئیس بخش کشتیرانی شرکت کارگزار بیمه «ویلیس» اعلام کرد: «از لحاظ تاریخی، ما با ایران ارتباط داشته‌ایم؛ دیدن اینکه چه اتفاقی آنجا می‌افتد، جالب است.» وی افزود این شرکت به رژیم تحریم‌ها پایبند خواهد بود ولی هرگونه تغییری را رصد خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: «از نظر کشتیرانی، برخی از مالکان کشتی‌های بزرگ در ایران هستند. پایانه‌های بندری، باری زیادی وجود دارد.»

در جهان، داد و ستدهای بزرگ همچون نفت و کشتیرانی معمولا در داخل بیمه می‌شود و شرکت‌های بیمه اتکایی در اروپا یا «لویدز لندن»در ازای دریافت بخشی از حق بیمه در بر دوش گرفتن بار هرگونه درخواست غرامت، سهیم می‌شوند. ماهش میستری، مدیر بخش تحلیل آژانس رتبه‌بندی بیمه «ای ام بست» اعلام کرد از زمان اعمال تحریم ها، هم بیمه هم بیمه اتکایی تا حد زیادی توسط بازیگران داخلی در بازار بیمه هشت میلیارد دلاری ایران انجام شده است. میستری خاطرنشان کرد: «لویدز در گذشته (از شرکت‌های ایرانی) پشتیبانی کرده است- برخی از آنها بی‌تاب خواهند بود مجددا وارد شوند.» با این حال، چندین شرکت بیمه اعلام کردند هنوز شروع به تحقیق در بازار نکرده‌اند. اندرو هورتون مدیرعامل شرکت بیمه «بیزلی» اعلام کرد: «این (ایران) کشوری بوده است که ما به علت تحریم‌ها نمی‌توانستیم با آن ارتباط داشته باشیم، بنابراین ما به شفافیت بیشتری نیاز داریم». یک بیمه‏گر اعلام کرد شرکت‌های بیمه غربی همچنین با رقابت از طرف همتایان خود از هند، روسیه و جنوب شرقی آسیا که در ایران تجارت کرده اند، مواجه خواهند شد. با این حال، برای آنهایی که علاقه مند هستند، در یک بازار جدید، نفوذ به بخش‌های انرژی و کشتیرانی در مقایسه با بخش‌های مصرفی همچون خودرو، ساده‌تر قلمداد می‌شود، زیرا این بخش‌ها نیازمند حضور داخلی نیست.