ریل‌گذاری فولاد برای صنعت خودرو

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: با توجه به پیشرفت صنایع اتومبیل‌سازی و افزایش تولیدات این کارخانه‌ها، تولید ورق مورد نیاز این شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت که شرکت‌های فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا تصمیم به تاسیس شرکتی برای احداث یک کارخانه تولید ورق خودرو گرفتند.

در همین راستا بود که مجتمع ورق گالوانیزه خودرو استان چهارمحال و بختیاری (بزرگ‌ترین‌ کارخانه تولید ورق خودرو در خاورمیانه) در ۲۴ آبان ماه سال ۸۹ به بهره‌‌برداری رسید.

زمانی که تولید خودرو در کشور از مرز یک میلیون دستگاه در سال می‏گذشت خودروسازان با مشارکت در احداث کارخانه‎‏ای در کشور در این فکر بودند که علاوه بر آن هم ورق خودرو را بومی‌‏سازی کرده و هم از این طریق زمینه را برای رقابتی شدن فراهم کنند. در این خصوص با اصغر اسماعیلی، مدیرعامل مجتمع ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درادامه می‌خوانید.

درخصوص اهداف تاسیس و فعالیت‌های ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توضیح دهید.

هدف از تاسیس این شرکت خودکفایی کامل کشور از واردات ورق گالوانیزه خودرو، کاهش هزینه‏ها و قیمت تمام شده صنایع خودرویی است.

طرح تولید ورق گالوانیزه ویژه مورد استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در منطقه سفید دشت از توابع شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری احداث شده است. برای اجرای طرح، زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در حاشیه جاده بروجن -شهرکرد اختصاص داده شده و درفاصله ۲۸ کیلومتری از شهرستان بروجن و ۳۴ کیلومتری از شهرکرد واقع شده است.

این کارخانه با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزارتن در سال طبق مشخصات فنی دو نوع ورق خودرویی و صنعتی تولید می‌کند و تنها کارخانه تولید ورق در خاور‌میانه با قابلیت تولید ورق گالوانیزه با ضخامت ۴ دهم میلی‌متر تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۸۸۰ میلی‌متر است. مواد اولیه اکثر صنایع داخل استان از جمله کارخانه برفاب توسط این کارخانه تامین می‌شود و در ایجاد ارزش افزوده صنایع استان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

عملکرد یکساله این شرکت به چه صورت بوده است؟

با ورود شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مجموعه ورق خودرو، درطول ماه‌های گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای را در شرایط کاری شاهد بوده‌ایم که به ارتقای کیفی و کمی تولید و کاهش هزینه‏های جاری انجامیده است؛ به‌طوری که در چشم‏انداز شرکت و برنامه‌ریزی سالانه شرکت‏ بحث افزایش تولید محصولات خودرویی به‌عنوان یکی از اولویت‏های مدنظر قرار گرفته که امیدواریم بتوان این امر مهم را به موازات تامین سایر نیازهای داخل نیز محقق کرد.

این شرکت در طول سال گذشته بالغ بر ۱۹۲ هزارتن محصول تولید کرده که از این رقم حدود ۱۰ هزا رتن محصول خودرویی و مابقی محصولات صنعتی بوده است.

با توجه به ورود شرکت فولاد مبارکه، تولید کارمزدی به معنای عام خود دیگر در شرکت ورق خودرو وجود ندارد و با حمایت این شرکت در بدو ورود مشکل سرمایه در گردش و نیز عدم تامین فول هارد (سخت) به میزان قابل توجهی مرتفع شده است و از طرفی علاوه بر تولیدات گریدهای DX۵۳ به میزان حدود ۱۰ هزار تن در ۶ ماهه دوم سال گذشته و در اوایل امسال نیز تولید تستی ورق‌های DX۵۴ و DX۵۶ با موفقیت انجام شد و مراحل تست‌های پایانی آن در شرکت ایران خودرو در حال انجام است.

امید است در سال جاری با هماهنگی و تلاش شرکت ورق خودرو و گروه خودرو سازی سایپا و ایران خودرو و شرکت های وابسته و قطعه‌ساز، این مجموعه‌ها توان حجم تولید ماهانه خودرویی را به رقم ۱۰ هزار تن ورق افزایش دهد.

مجتمع ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال و بختیاری در راستای گسترش فعالیت خود با چه مشکلات احتمالی مواجه است؟

شرایط کنونی در بازار باتوجه به قیمت محصولات وارداتی و نحوه عرضه آن برای تولیدکنندگان شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.

در حال حاضر تخصیص ارز مبادلاتی برای واردات محصولات فولادی و عدم کنترل حجم آن بزرگترین چالش را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده و با ادامه این وضعیت رکود تولید همچنان ادامه خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت این است که هیچ‌گونه کنترلی از لحاظ نوع ومیزان کالای وارداتی و کیفیت آن نیز وجود ندارد، به رغم اینکه صنایع داخلی مباحث مربوط به رقابت سالم را به‌عنوان یک عامل رشد و تعالی قبول دارند، اما ادامه وضعیت موجود، آسیب جبران ناپذیری را به واحدهای صنعتی وارد و مانع بزرگی را در مسیر رشد و گسترش تولید ایجاد خواهد کرد.

سهامداری فولاد مبارکه در این شرکت، چه اثرات مثبت و تاثیر‌گذاری می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به این نکته که فولاد مبارکه تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز شرکت ورق خودرو است، امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن شرکت ورق خودرو به حداکثر ظرفیت تولید خود (ظرفیت اسمی) دست یابد به این ترتیب شرکت ورق خودرو به یکی از قطب‌های تولید‌کننده ورق های پوشش‌دار کشور در حوزه صنعت خودرو و سایر صنایع تبدیل خواهد شد.

به خدمت گرفتن تمام ظرفیت موجود در شرکت ورق خودرو و اهتمام جدی برای تولید محصول خاص مورد استفاده در صنعت خودروسازی کشور که ارزش افزوده بالاتری نسبت به تولید ورق‌های صنعتی دارد، منجر به استقلال کشور در زمینه تامین ورق خودرو و عدم نیاز به واردات این محصول خواهد شد.

همچنین با راه‌اندازی طرح فولاد سفیددشت در مجاورت شرکت ورق خودرو که شامل احیای مستقیم و فولاد سازی است و نیز احداث کارخانه نورد سرد و گرم در این مجتمع شاهد راه‌اندازی قطب سوم فولاد‌سازی کشور در استان چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.

آیا پیش‌بینی‌های لازم برای پس از تحریم از سوی شرکت صورت گرفته است؟

به‌عنوان یک تولید‌کننده ورق گالوانیزه خودرو معتقدم که همه عوامل بستگی به فضای صنعت کشور به ویژه صنعت خودرو‌ کشور دارد که با توجه به اینکه صنایع خودرو در حال حرکت به سمت برندهای جدید است، شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در این صنعت خواهیم بود. با ورود شرکت‌های خارجی به کشور و ادغام آنها با صنایع خودروسازی داخلی مصرف ورق گالوانیزه با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

چنانچه پس از لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید خارجی به‌ویژه در صنعت خودرو کشور صورت بگیرد طی یک تا دو سال آینده بازار تولیدات ما با رشد خوبی مواجه خواهد شد.

هم‌اکنون بازار داخل با چالشی به‌عنوان واردات بی‌رویه گالوانیزه بی‌کیفیت خارجی با قیمت‌های نازل روبه‌رو است؛ این درحالی است که محصولاتی بهتر از آنها در داخل تولید می‌شود و این امر موجب رکود واحدهای تولیدی ورق و مقاطع گالوانیزه و قیمت‌های غیرواقعی شده است.

باید به‌جای واردات محصول نهایی، شرایط برای واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مهیا شود.

در حال حاضر میزان تولید ورق گالوانیزه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن است که از این میزان بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزارتن مصرف می‌شود که در واقع واحدهای تولیدکننده داخلی حدود ۵۰ درصد بیشتر از مصرف داخلی، از ظرفیت تولید برخوردارند، اما به دلیل شرایط بد بازار و واردات بی رویه محقق نمی‌شود.