گروه خودرو: به‌نظر می‌رسد شرایط برای فعالیت دوباره پژو در ایران سخت‌تر شده است، این تنها حدس و گمان نیست؛ چراکه اظهارات دوشنبه گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو موید این واقعیت است. ‌هاشم یکه‌زارع در نشست مطبوعاتی خود به صراحت از احتمال لغو قرارداد این شرکت با پژو سخن گفته بود و تاکید کرد که پژو نباید مطمئن باشد که قراردادش با ایران‌خودرو امضا خواهد شد؛ حتی اگر این قرارداد امضا شد، او شریک اول ما نخواهد بود.

اظهارات یکه‌زارع در شرایطی است که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در بازگشت از ایران به رادیو اینفو پاریس گفته است که شرکت خودرو‌سازی پژو که پیشتر یکی از شرکت‌های خودرو‌سازی پیشرو در ایران قلمداد می‌شد، کار دشوارتری نسبت به همتای فرانسوی خود رنو، در ورود به بازار ایران، در پیش دارد. وی همچنین به این نکته اشاره کرده است که تا آنجا که به پژو مربوط می‌شود، طرف ایرانی آنها را به این خاطر که چند سال پیش درحالی که بایکدیگر اختلاف‌نظرهایی داشتند این کشور را ترک کردند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.‌

بنابراین به‌نظر می‌رسد که این شرکت خودروساز فرانسوی به دلیل ترک ناگهانی ایران همچنان در تحریم مسوولان و مقامات ایرانی قرار دارد حال آنکه دیگر شرکت رقیب این فرانسوی یعنی رنو در شرایط مساعدتری است. با این حال برخی از دست‌اندرکاران و کارشناسان صنعت خودرو در این زمینه معتقدند که نمی‌توان نقش شرکت پژو را در شکل‌دهی صنعت خودرو ایران نادیده گرفت کمااینکه بعد از اولین توافقات هسته‌ای نیز شاهد رفت‌وآمد برخی مسوولان این شرکت به ایران‌خودرو بودیم؛ بنابراین با توجه به تمایل برخی از شرکت‌های آلمانی و ژاپنی برای حضور در بازار ایران، نمی‌توان حضور پژو در ایران را نادیده گرفت. در هر صورت به‌نظر می‌رسد که پژو برای بازگشت دوباره به ایران باید نسبت به شرکت رقیب و هموطن خود رنو امتیازات بیشتری در نظر بگیرد.