دفاع لاریجانی از توافق هسته‌ای عکس: حمید فروتن، ایسنا
گروه خبر: پس از پرسش و پاسخ‌های مختلف مجلسی‌ها از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت، حالا علی لاریجانی به سوالاتی در این باره پاسخ داده است. رئیس مجلس اگرچه پیش از این نیز در جلسات متعدد به‌طور کلی از این مذاکرات و نیز دستیابی به توافق سخن گفته بود، اما این‌بار به سوالات خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران درباره برخی جزئیات برجام پاسخ داده است. او در این گفت‌و‌گو به دفاع تمام‌قد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پرداخته و از «برجام» به عنوان یک دستاورد یاد کرده است.



علی لاریجانی درباره چرایی پیگیری مذاکرات هسته‌ای در این دوره تاکید کرد که دلایل روشنی برای این کار وجود داشت. او که انجام این مذاکرات را مبتنی‌بر یک منطق خواند به «ایسنا» گفت: «این مساله محدود به دولت یازدهم نیست، اما در این دولت مساله هسته‌ای جدی‌تر دنبال شد.» لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از درون مذاکرات به هر دو هدف دست یافت، تاکید کرد: «مهم نیست که تعداد و سطح سانتریفیوژها چند تا باشد چون ایران با علم و آگاهی سطح موجود را انتخاب کرده است و این مساله هیچ خسرانی برای کشور ندارد.» به گفته رئیس مجلس این مساله بسیار مهم است که ۵ کشور قدرتمندی که به ایران زور می‌گفتند، امروز پذیرفته‌اند غنی‌سازی در ایران انجام شود. لاریجانی تاکید کردکه این دستاورد، دستاورد کمی نیست و ضمنا در قطعنامه شورای امنیت نیز وقتی برجام تایید شد؛ یعنی این سطح غنی‌سازی در ایران قابل قبول است در حالی که در قطعنامه‌های گذشته در پی برچیدن توان هسته‌ای ایران بودند.


این مساله دستاورد مهم سیاسی و حقوقی برای کشور است، ضمن آنکه غنی‌سازی را هم بالفعل در اختیار داریم و تنها مساله‌ای حقوقی نیست. او در ادامه به موضوع لغو تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد و با بیان اینکه برای تحقق این مساله حتما مقدماتی نیاز است که به‌صورت طبیعی طی می‌شود، گفت: «این دستاورد مرهون پایمردی و هوشیاری ملت، تیزهوشی رهبری در مقاطع مختلف و همت دولت و مذاکره‌کنندگان است. اگر غربی‌ها این توافق را خوب اجرا کنند و شیطنت نکنند، این توافق دستاورد خوبی برای ملت ایران خواهد بود.» علی لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه باید با نگاه ملی به این مساله، از این دستاورد صیانت کنیم، گفت: «این سخن به این معنا نیست که منتقدان در ابعاد و اجزای این مساله چیزی نگویند.» لاریجانی بر این باور است که نظام درست تحلیل کرد و تا حد خوبی نیز به تصمیم خودش رسید و برخی مطالب منتقدان یا در سایه بی‌توجهی به طراحی‌های اولیه در این مساله انجام می‌شود یا موضوع به اندازه کافی برایشان باز نشده است.


سست شدن مواد مربوط به تسلیحات موشکی

او در ادامه درباره نظام طراحی شده برای بازرسی‌ها به‌ویژه بازرسی از مراکز نظامی و موشکی کشور توضیح داد: «در برجام بحث موشکی به این معنا نداریم؛ ولی در قطعنامه ۲۲۳۱ داریم که البته هر کدام وزن جداگانه‌ای دارد. در قطعنامه درباره تسلیحات موشکی مسائل مختلفی آمده که ما قبول نداریم؛ بنابراین حرکت موشکی خودمان را ادامه می‌دهیم.» به گفته رئیس مجلس، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تا جایی که توانستند مواد مربوط به تسلیحات موشکی را سست کردند؛ اما این مواد از متن برداشته نشد. اگر اینها در برجام نمی‌آمد بهتر بود، اما همیشه در مذاکرات سیاسی در این سطوح دادوستدی در جریان است، به همین دلیل بیش از این نتوانستند این بخش‌ها را نسبت به قطعنامه‌های موجود سست کنند. علی لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه برجام یک دستاورد است و به این دستاورد باید به شکلی نگریسته شود که موجب برداشتن گام روبه جلو شود، گفت: «باید به این فکر کرد که از بسته هسته‌ای چگونه می‌توان برای توسعه اقتصادی، علمی و فناوری و تبدیل این ظرفیت به ظرفیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد. اگر اینگونه به بسته هسته‌ای نگریسته شود می‌توان راه‌های جدیدی را شناسایی کرد.»


تصویب در مجلس یا شورای‌عالی امنیت ملی؟

لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره اینکه برجام باید در مجلس تصویب شود یا شورای‌عالی امنیت ملی گفت: «مجلس شورای اسلامی از باب اصول قانون اساسی باید نسبت به این گونه معاهدات بین‌المللی نظر بدهد؛ اما در برخی موارد نیز نظر نداده است مثل قطعنامه 598. مساله هسته‌ای را علاج می‌کنیم و شاید مجلس هم نظر بدهد، بهتر باشد و پشتیبانی و وفاقی حاصل شود.»


انتخابات مجلس دهم

رئیس مجلس نهم درباره برنامه‌اش برای انتخابات مجلس دهم تاکید کرد که برنامه خاصی برای آن مجلس ندارم و فعلا کار در مجلس نهم ادامه دارد. او درباره بحث‌هایی در خصوص تشکیل حزبی به لیدری خود، با بیان اینکه نمی‌دانم چرا چنین مساله‌ای مطرح شد، گفت: «حزب هم کارکرد هدایت‌گری و برنامه‌ریزی و هم کارکرد تربیت کادر فکری و اجرایی دارد. این نقص در دوره‌ها و دولت‌های مختلف به جد قابل مشاهده است. پست‌های وزارت و مدیریت‌های عالی، اکابر سیاسی نیست که افراد بیایند و در آنها کسب تجربه کنند. مدیران در این سطح باید به حدی مسلط باشند که از همان روز اول مسوولیت، تصمیمات درست بگیرند. باید توافقی در سطح رجال ملی به‌وجود آید که برای آینده کشور هم مفید است و تا جایی هم که بتوانم به شکل‌گیری این مساله کمک می‌کنم؛ اما اینکه الان فرصتی برای تشکیل حزب داشته باشم، واقعا چنین فرصتی ندارم.»


جزئیات دیدارهای خصوصی با ناطق‌نوری

او همچنین درباره دیدارهای انتخاباتی خود با حجت‌الاسلام ناطق نوری، دیدار بین رجال سیاسی را طبیعی خواند و گفت: «معمولا ما کمتر با این موضوع و با این محوریت با یکدیگر دیدار می‌کنیم؛ بلکه در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر بحث می‌کنیم. بنده آقای ناطق نوری را رجل شناخته شده، فهیم و پرظرفیت کشور می‌دانم و از گذشته با ایشان دوستی عمیق و صمیمانه داشته و دارم و از نظرات ایشان استفاده کرده‌ام البته با دیگران نیز چنین دیدارهایی داشته‌ام و درباره مسائل داخلی، منطقه، هسته‌ای، اقتصادی و گاهی درباره انتخابات با یکدیگر صحبت‌هایی داشته‌ایم.»


او درباره اینکه این دیدارها برای هماهنگی با آقای ناطق نوری برای نحوه حضور در انتخابات است، گفت: «در این دیدارها هماهنگی خاصی در این زمینه نشده، بلکه صحبت‌ها دوستانه است، البته طبیعی است که در مورد مسائل مهم روز هم گفت‌وگو می‌کنیم.»