گروه خبر: رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته یک بار دیگر بر این نکته که «توافق دولت با کشورها نیاز به تصویب مجلس ندارد» تاکید کرد. علی‌اکبر صالحی روز جمعه نیز در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، اعلام کرده بود «برجام یک توافق‌نامه بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد.» تاکیدی از جانب یکی از اعضای مهم و کلیدی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که برای برخی از نمایندگان مجلس چندان خوشایند نیست.


سخنان صالحی در شرایطی بیان شده است که شورای عالی امنیت ملی چند روزی است کار بررسی برجام را آغاز کرده و قرار است نتیجه را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد. با این حال برخی از نمایندگان مجلس که از روز نخست مذاکرات هسته‌ای همواره مخالفت خود را با روند مذاکرات و در نهایت توافق هسته‌ای اعلام کرده بودند این روزها معتقدند توافق هسته‌ای ایران و 1+5 باید به تصویب مجلس برسد. تاکنون محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در اظهاراتی جداگانه بر اینکه مجلس نمی‌تواند در رد یا تایید توافق نظر دهد تاکید کرده‌اند. در این میان روز گذشته محمدعلی پور‌مختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نیز به نوعی براین سخنان صحه گذاشت. او با بیان این که طبق اصل ۷۷ باید همه تعهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در مجلس تصویب شود با اشاره به بررسی تشریفات قانونی تصویب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در مجلس گفت: «دولت باید این موافقت‌نامه‌ها را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند که تاکنون این اقدام از سوی دولت صورت نگرفته و فقط گزارشی از متن برجام به مجلس ارائه شده است.» در همین حال روز گذشته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه آیین روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای که در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره نحوه بررسی برجام در مجلس توضیحاتی ارائه داد.


وی گفت: «تا اندازه‌ای که من مطلع هستم مواردی که به مجلس تقدیم می‌شود معاهده یا کنوانسیون بین‌المللی است و این طور نیست که هر توافق‌نامه‌ای را دولت بخواهد با کشورهای خارجی منعقد کند حتما به مجلس ببرد.»


به گزارش «ایرنا»، وی یادآور شد: ده‌ها و صدها توافق‌نامه در سال با کشورهای خارجی منعقد می‌شود که الزاما به مجلس نمی‌رود و فقط مواردی که طبق قانون اساسی مشخص شده به مجلس می‌رود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: برنامه جامع اقدام مشترک حداقل اسم آن برنامه جامع اقدام مشترک است و معاهده و کنوانسیون نیست و نمی‌دانم تحت چه تعریفی به مجلس می‌رود. صالحی افزود: البته مجلس این حق را دارد طبق قانون صیانت از فناوری هسته‌ای که اخیرا به تصویب رسیده به همراه شورای عالی امنیت ملی برجام را مرور کنند و اگر مصلحت دانستند، برجام را ادامه دهند و اگر امر دیگری داشتند، تصمیم دیگری را اتخاذ کنند.


دولت به مجلس لایحه بدهد

همزمان با این اظهارات روز گذشته رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: توافق هسته‌ای یک قرارداد بین‌المللی محسوب شده و مشمول اصل ۷۷ قانون اساسی است و دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد تا مجلس نقش خود را در بررسی توافق هسته‌ای ایفا کند.


محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص لزوم تصویب توافق هسته‌ای در مجلس گفت: دو رویکرد در این خصوص وجود دارد: اول رویکرد قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که این قانون اشاره مستقیم و الزام‌آوری به تصویب توافق هسته‌ای در مجلس نکرده است. نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس ادامه داد: در آن قانون مستند بر اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، وزارت خارجه ملزم شده است که گزارشی از توافق هسته‌ای به مجلس ارائه کند، این گزارش پس از توافق توسط وزیر امور خارجه به مجلس ارائه شد. وی ادامه داد: برخی از نمایندگان معتقدند طبق قانون الزام، وزیر امور خارجه فقط باید در این خصوص گزارشی به مجلس ارائه دهد و اصل موضوع بررسی توافق هسته‌ای بر اساس این قانون به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تشریح دیدگاه دوم گفت: طبق اصل ۷۷ باید همه تعهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در مجلس تصویب شود. پورمختار تصریح کرد: طبق اصل ۷۷ دولت باید متن برجام را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند تا در صحن علنی بررسی شود.


وی ادامه داد: صرف گزارش وزیر امور خارجه به مجلس لایحه محسوب نشده و موجبی برای بررسی مجلس چه در صحن علنی و چه در کمیسیون ویژه نخواهد شد.