کرسی هیات مدیره درعوض پول

گروه ورزش: سه‌شنبه ۲۶ خرداد همین امسال بود که سجادی معاون وزیر ورزش اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را معرفی کرد تا به گفته خودش این تیم درفصل نقل و انتقالات سروسامان بگیرد و بتواند درفضایی امن و آرام دست به انتخاب بازیکنانش بزند.

لیست افراد اعلام شد اگرچه نقدهایی هم به آن واردبود: دکتر زادمهر،‌ حسین عبدی، دکتر طاهری، حمید گرشاسبی و جعفر کاشانی اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بودند. حالا و کمتر از دوماه بعد از اعلام آن اسامی و درحالی‌که تصور براین بود بعد از اشتباهاتی همچون انتخاب حمیدرضاسیاسی این بار وزارت ورزش با دقت و وسواس بیشتری دست به انتخاب زده تا دوره تغییرات پی در پی پایان یابد بار دیگر صحبت از خانه تکانی در یکی از بزرگ‌ترین باشگاها در سطح قاره آسیاست. ماجرا درظاهر چندان عجیب و پیچیده نیست.

وزارت ورزش با یک اسپانسر وارد مذاکره شده و آنها برای ورود به باشگاه و اجازه داشتن برای دخالت در تصمیم‌گیری‌ها خواهان گرفتن کرسی در هیات مدیره هستند.

دیروز خبرگزاری فارس دراین خصوص اطلاعات بیشتری منتشر کرد و نوشت: «در حالی که هفته اول لیگ برتر برگزار شد و پرسپولیس در اولین گام مقابل پدیده خراسان به تساوی رسید حالا صحبت از تغییرات در بدنه مدیریت پرسپولیس به گوش می‌رسد که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی این باشگاه باز هم دستخوش اتفاقات تازه‌ای خواهد شد.

لیگ آغاز شده اما باشگاه پرسپولیس هنوز اسپانسر ندارد و شنیده‌ها حاکی از آن است که اسپانسر جدید پرسپولیس تا چند روز آینده کارش را به صورت رسمی با این باشگاه آغاز خواهد کرد البته اسپانسر برای فعالیت در باشگاه پرسپولیس شروطی داشته که به نظر می‌رسد با موافقت وزارت ورزش و جوانان همراه بوده است؛ یکی از اصلی‌ترین شروط حامی مالی جدید اضافه کردن چند عضو به هیات مدیره باشگاه پرسپولیس است.» خبرگزاری فارس از بازگشت فردی خبر می دهد که سابقه حضور درهیات مدیره را دارد.

کسی که گفته می‌شود خواجه‌وند سخنگوی سابق باشگاه است که همین دو روز پیش مسوولیت دانشگاه پرسپولیس هم به او سپرده شد. در این گزارش آمده است: «صحبت از نام‌هایی به میان می‌آید که برخی از آنها سابقه کار در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را پیش از این داشته‌اند.

این عضو یا اعضای جدید منتخبان اسپانسر جدید هستند و با ورود این افراد به هیات مدیره به احتمال فراوان شاهد کنار گذاشتن برخی از اعضای فعلی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس خواهیم بود.در این میان اسپانسری که قرار است حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس هزینه کند خواستار تعامل در زمینه کاری شده تا برخی نفرات اعضای هیات مدیره با تفکر مدیران این اسپانسر در باشگاه پرسپولیس مشغول به کار شوند و صحبت‌هایی هم در این خصوص میان طرفین رد و بدل شده است. با این همه به نظر می‌رسد اتفاقات جدیدی در باشگاه پرسپولیس رخ خواهد داد و برخی از اعضای هیات مدیره این باشگاه از سمتشان کنار گذاشته خواهند شد تا نفرات جدید به هیات مدیره بیایند.»

اولین کسی که به این تغییرات چراغ سبز نشان می‌دهد زادمهر عضو هیات مدیره باشگاه است. او به همین خبرگزاری می‌گوید: «صحبت‌هایی که انجام می‌دهم نظر شخصی خودم است اما برای همه ما پرسپولیس مهم است و اگر نیاز به بیرون رفتن کسی از هیات مدیره باشد خود من به عنوان اولین نفر این کار را انجام می‌دهم تا نفرات جدید بتوانند به پرسپولیس کمک کنند. معتقدم اگر با کمک اسپانسر و پول آنها به پرسپولیس کمک می‌شود هرچند نفر که می‌خواهند را می‌توانند به هیات مدیره اضافه کنند.»

خبرگزاری فارس پیش‌بینی می‌کند که با ورود این افراد بالاخره زمینه برای معرفی مدیرعامل باشگاهی که طی این چند ماه توسط سرپرست اداره شده است هم فراهم خواهد شد و از گزینه‌ها هم نام می‌برد: «با انتخاب احتمالی اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و حضور اسپانسر در این باشگاه، به زودی شاهد انتخاب مدیرعامل پرسپولیس خواهیم بود که در این میان از علی‌اکبر طاهری و حمیدرضا گرشاسبی به‌عنوان افرادی که بیشترین شانس را در این خصوص دارند نام برده می‌شود.» گرشاسبی در واکنش به این خبر به سایت کاپ می‌گوید: «من در خصوص اینکه چه اتفاقی قرار است در هیات مدیره باشگاه رخ دهد، چیزی نمی‌دانم و هر چه باشد آن را قبول دارم. امیدوارم اگر قرار است تغییراتی هم صورت بگیرد در جهت پیشرفت و موفقیت باشگاه و تیم پرسپولیس باشد.»

خصوصی‌سازی محال است

تمام این تغییر و تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که موعد تنفس سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این دو باشگاه به پایان رسیده است و دست‌اندرکاران این سازمان بازهم به دنبال روشی برای انجام این مهم هستند. اما آنچه در خود باشگاه رخ می دهد با این سازوکار در تضاد است. باشگاه‌نشینان و تصمیم‌سازان وزارت ورزش که بیشتر به فکر خرج روزانه این باشگاه‌ها هستند همچنان روش همکاری با اسپانسر را دنبال می‌کنند. روشی که می‌تواند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد عایدی داشته باشد بدون آنکه نیازی به واگذاری سهام و تحمل دردسرهای آن باشد. شاید به همین دلیل و البته مجموع دلایل دیگر است که عزیز محمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال کشور خصوصی شدن آنها را فعلا محال می‌داند.

او به خبرگزاری مهر گفته: «با این شرایط خصوصی‌سازی محال است، وقتی نه کپی‌رایت مشخص می‌شود، نه معافیت مالیات‌ها، نه آب و برق و گاز، نه زمین اعطایی دولت به باشگاه‌ها و نه وام بلندمدت، امکان ندارد باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را بتوانیم خصوصی کنیم. با این وضعیت از فوتبال دنیا عقب می‌افتیم، از ریاست محترم مجلس درخواست دارم به‌عنوان رئیس اتحادیه فوتبال جلسه‌ای با مدیر باشگاه‌ها با ایشان داشته باشیم و این مشکل که منجر به عقب افتادن فوتبال کشورمان می‌شود را حل کنیم.»