توضیحات «ترکان» درباره پول‌های بلوکه شده
گروه خبر: اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در گفت‌وگویی تفصیلی با پایگاه خبری جماران درباره مسائل مختلف پاسخ داد. برنامه دولت برای دوران پساتحریم، فساد اقتصادی و فعالیت منتقدان از جمله مهم‌ترین محورهایی بود که ترکان به آن پاسخ داد. او درباره موضوع فساد با بیان اینکه هر جا شفافیت وجود نداشته باشد زمینه ایجاد فساد فراهم است، از شفافیت به‌عنوان راه‌حل مقابله با فساد اقتصادی یاد کرد و گفت: «این مهم‌ترین ابزاری است که از طریق آن می‌توان با فساد مقابله کرد. فکر نکنید که فساد مختص دولت نهم و دهم بوده؛ هر جا شفافیت و پاسخگویی لازم موجود نباشد ، در آن فساد پیدا می‌شود.» به گفته ترکان دولت یا هر نهاد دیگری باید شفافیت لازم را در ارائه گزارش‌ها، عملکردها و اطلاع‌رسانی برای جامعه داشته باشد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه اعضای جامعه باید حق سوال کردن داشته باشند و دستگاه‌های حکومتی هم وظیفه خودشان را پاسخگویی بدانند، تکبر دستگاه‌ها در پاسخگویی به مردم را موجب ایجاد فساد خواند و تاکید کرد: «اگر دستگاه‌های حکومتی و دولتی پاسخگویی را دور از شأن خودشان بدانند و در پاسخگویی به جامعه تکبر کنند، موجبات رشد فساد را ایجاد خواهند کرد.»


ترکان در ادامه با تاکید بر اینکه «قانون جنگل» زمینه‌ساز بروز فساد است، توضیح داد: «یکی از مسائلی که دستگاه دموکراسی را دچار بیماری می‌کند بودن مقررات جنگل است و موجب این می‌شود که یک کارمند دولت یا یک کارمند دستگاه دولتی و حکومتی انواع قوانین را در کشوی میزش داشته باشد.»اکبر ترکان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران که قرار است براساس توافق هسته‌ای آزاد شود، به تشریح نحوه هزینه‌کرد این پول‌ها توسط دولت و بانک مرکزی پرداخت. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منابع ارزی ایران در خارج از کشور را دو دسته خواند و توضیح داد: «یکی ارزهای حاصل از فروش نفت که متعلق به دولت است، مثل بخشی از ارزی که ما در هندوستان داریم و نفت فروختیم، دلارش متعلق به دولت است. دولت این پول را که به داخل بیاورد، می‌فروشد و ریالش را به خزانه بانک مرکزی واریز می‌کند؛ بنابراین این پول‌ها تبدیل به پول بودجه عمومی می‌شود. یک بخشی از ارزها برای دولت نیست و از آن بانک مرکزی است؛ یعنی دولت سابق یک‌بار به بانک مرکزی فروخته و ریالش را در بودجه سالانه مصرف کرده که دیگر متعلق به دولت نیست، بلکه متعلق به بانک مرکزی است. حالا بانک مرکزی این را وارد بازار می‌کند و به بازار می‌فروشد و آن ریالی را که قبلا با نبود پول به دولت تحویل داده، جایگزین می‌کند؛ بنابراین این پول‌ها دو دسته‌اند؛ پول‌های دولت و ارزهای بانک مرکزی که از دو جنس هستند و از دو روش متفاوت هم نسبت به آن عمل می‌شود.»


ادامه سیاست یارانه‌ای دولت قبل

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصادی با بیان اینکه در این دو سال، اولین کاری که دولت یازدهم انجام داده سیاست‌های ملاحظه‌کارانه بوده، گفت: «تمام تلاش و کوشش دولت بر این بود که برداشتن تحریم‌ها را محور اصلی کارش قرار بدهد و به هیچ عنوان تصمیمی که باعث ایجاد تنش در سطح دولت و کشور می‌شود، اتخاذ نکند؛ بنابراین شما می‌بینید که سیاست‌های یارانه‌ای دولت قبل به‌رغم اینکه دولت نحوه اجرای آن را نمی‌پسندد، ادامه یافت؛ چون می‌خواهد تنش جدیدی در جامعه ایجاد نکند و فعلا مجبور است این سیاست غلط را ادامه بدهد.»


نگارش برنامه برای دوران پساتحریم

او با اشاره به توافق هسته‌ای، درباره دو سال آینده و پیش‌روی دولت، این را آغازی برای تحولات اقتصادی کشورهای مختلف صنعتی دنیا خواند و از لزوم به خدمت گرفتن ظرفیت‌های سیاسی کشور برای توسعه اقتصادی در دوران پساتحریم سخن گفت.


شغل‌ برخی مخالفت با دولت است

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اکبر ترکان به موضوع انتقاد پرداخت و با بیان اینکه در جامعه چند دسته منتقد داریم، توضیح داد: «یک عده داریم که شغلشان این است که با دولت یازدهم مخالفت کنند؛ چون این افراد از اول هم مخالف بودند و می‌خواهند این دولت نباشد؛ قصدشان این نیست که امور را با خیرخواهی به سمت اصلاح ببرند و فقط می‌خواهند این دولت نباشد.»


دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با بیان اینکه بعضی از افراد هستند که به‌دنبال براندازی دولت هستند و منتقد نیستند چون منتقد خیرخواه است، گفت: «خیرخواهی یعنی با دید کمک به کشور به موضوعات نگاه می‌کند و از روی خیرخواهی برای اصلاح امور نظر می‌دهد. این گونه افراد را باید حرف‌هایشان را به جان خرید و توجه کرد و مورد استفاده قرار داد.»


۸۰ حامی احمدی‌نژاد در مجلس

ترکان در ادامه این گفت‌و‌گو درباره محمود احمدی‌نژاد و حامیانش گفت: «اینکه یک عده‌ای تصور کنند که یک شخصی به نام آقای احمدی‌نژاد بوده با 2، 3 نفر دور و برش که همه این مصیبت‌ها را به سر کشور این آقا و آن 2، 3 نفر آوردند، اشتباه است. آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم یک تفکر هستند و الان هم حضور دارند. یک عده در جامعه طرفدار این تفکر هستند و نگاهشان به دین، حکومت و جمهوری اسلامی به این شکل است که متاسفانه ما در دولت نهم و دهم دیدیم.»


او بر این باور است که این تفکر و حامیان آن حتما در انتخابات آتی حضوری فعال خواهند داشت.ترکان درباره شانس احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات آتی، با تاکید بر اینکه بهتر است مردم بین احمدی‌نژادی‌ها و دیگران در انتخابات قضاوت کنند، گفت: «من مخالف این هستم که اینها را از اول حذف کنند.»


جلوی رانت را در مناطق آزاد گرفته‌ایم

او در ادامه این گفت‌وگو درباره عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم یادآوری کرد: «شفافیتی که از اول دولت یازدهم در مناطق آزاد در پیش گرفته‌ایم برای زدودن همه اشکالات است؛ یعنی اگر دستورالعمل برای واگذاری اراضی داریم، دستورالعمل شفاف، رسمی و ابلاغ شده است و همه از آن مطلع هستند و با این شرایط ما در مناطق آزاد هیچ چیزی را به‌عنوان رانت نداریم که واگذار کنیم. قیمت‌گذاری‌ها براساس قیمت‌گذاری روز است.»