دنیای اقتصاد، رها بخشایش- مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در هفته‎ای که گذشت میزبان اصحاب رسانه بود و در این نشست از ارسال گزارش مقصران تأخیر خط دو قطار شهری به شورای شهر خبر داد اما از ذکر جزئیات این گزارش به دلیل تأثیر احتمالی اعلام آن بر کار پیمانکارامتناع کرد.
کیانوش کیامرز در این نشست که در محل ساختمان قطار شهری مشهد برگزار شد، با اشاره به پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه توسعه خط یک قطار شهری اظهار کرد: ۱۳ درصد باقی‌مانده باید ظرف ۴۵ روز آینده به اتمام و پروژه به بهره‎برداری برسد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه بودجه دولتی برای خط دو در سال جاری مبلغ 120 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: 50 درصد این بودجه یعنی مبلغ 60 میلیارد تومان آن به حساب شهرداری واریز شده و مشهد جزء نخستین شهرهایی است که این بودجه دولتی را در تیر ماه دریافت کرده است.

بودجه موردنیاز برای اتمام خطوط
کیامرز بودجه مورد نیاز برای اتمام خط دو و توسعه خط یک را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این رقم ۱۲۰ میلیارد تومان توسط دولت، ۲۵۰ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت و مابقی توسط شهرداری مشهد تأمین می‎شود. وی با بیان اینکه هزینه احداث هر یک کیلومتر خط مترویی ۱۶۰ میلیارد تومان است، ابراز امیدواری کرد: با رفع تحریم‏ها، کمک‎های دولت به حمل‏ونقل عمومی به ویژه خطوط ریلی افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص میزان عقب‎ماندگی خط دو از برنامه زمان‎بندی، عنوان کرد: 10 درصد از برنامه زمان‎بندی عقب هستیم؛ پیشرفت فیزیکی خط دو در حال حاضر 50 درصد است که بر اساس برنامه زمان‎بندی باید 60 درصد می‎بود اما با توجه به اینکه این عقب‎ماندگی به بخش تجهیزات مربوط است، جبران خواهد شد.

نگرانی از تاثیر گزارش مقصران تاخیر
بر کار پیمانکار
کیامرز به این نکته نیز اشاره کرد که گزارش مقصران تأخیر اجرای خط دو توسط پیمانکارکه قرار بود حدود یک سال پیش ارائه شود، دو هفته قبل به شهرداری مشهد ارسال شد و گفت: جزئیات این گزارش را اعلام نمی‎کنم زیرا ممکن است بر کار پیمانکار تأثیر بگذارد. وی ادامه داد: این گزارش به شورای شهر ارسال شده و شورا جلسه‎ای را ظرف یک هفته آینده برگزار می‏کند و آن را در کارگروه هفت نفره‎ای بررسی می کند و نتیجه توسط شورا اعلام خواهد شد؛ موضوع را طوری بررسی می‎کنیم که بر خطوط دو و سه قطار شهری تأثیری نداشته باشد و پیمانکار بتواند با قوت کار خود را پیش ببرد اما باید پاسخگوی تأخیرها باشد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به ورود سه رام قطار برای خط دو قطار شهری مشهد در فروردین ۹۵، گفت: ال.سی ۴۳ میلیون یورویی برای خط دو قطار شهری با یک بانک چینی باز شده است و امیدوارم تجهیزات مورد نیاز با سرعت وارد مشهد شود. وی همچنین از بهره‎برداری از چهار ایستگاه نخست خط دو، از انتهای طبرسی تا چهارراه گاز شرقی در شش ماه نخست سال آینده خبر داد.
کیامرز با بیان اینکه قرارداد اجرای 28.5 کیلومتر تونل خط سه و 12 ایستگاه هسته مرکزی به صورت ترک تشریفات با پیمانکار تنظیم و برای وزارت کشور ارسال شده است، ابراز امیدواری کرد: با توجه به امکانات پیمانکار در مشهد این قرارداد به سرعت تأیید شود.

منابع خط3 آماده است
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به فروش اوراق مشارکت خط سه به صورت کامل و به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: مشهد اولین شهری است که اوراق مشارکت را در دو بازگشایی به فروش رسانده و تقریبا می‎توان گفت منابع خط سه آماده است. وی در خصوص زمان آغاز عملیات حفاری خط سه تصریح کرد: تی.بی.ام خط سه در مهر و آبان می‌تواند کار خود را آغاز کند اما نکته‎ای که وجود دارد این است که تی.بی.ام ما را چینی‎ها مونتاژ کردند اما نمی‎خواهیم در مونتاژ از حضور چینی‎ها استفاده کنیم و قصد داریم به نوعی در این زمینه بومی‎سازی انجام دهیم و به دلیل اینکه این امر زمان‎بر است، زمان‌بندی دقیقی را اعلام نمی‌کنیم اما پیش‎بینی می‎کنیم حداکثر تا بهمن ماه این امر صورت گیرد.

آلمان، اسلواکی و اتریش متقاضی
واگذاری اعتبار پس از توافق هسته ای
کیامرز به این مطلب نیز اشاره کرد که با توافق هسته‎ای شرکت‎های خارجی معتبری از قبیل زیمنس آلمان با شهرداری مشهد وارد مذاکره شده‎اند و افزود: نمایندگان شرکت‌های فعال در زمینه قطار شهری و مترو در حال حاضر در مشهد حضور دارند؛ با توجه به توافق هسته‎ای، کشورهای اسلواکی و اتریش برای واگذاری اعتبار به صورت فاینانس در خطوط قطار شهری مشهد اعلام آمادگی کرده‎اند و در حال مذاکره برای تفاهم هستند.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‎ها، بازار خوبی در ایران برای شرکت‌های قدرتمند اروپایی ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: با وجود ظرفیت‎ها در این حوزه، زمینه رقابت خوبی به وجود آمده است و قیمت‎های خوبی را برای اجرا ارائه خواهند داد که شرکت های داخلی نیز باید با آن‎ها رقابت کند.
کیامرز همچنین به آغاز مطالعات فاز یک پیشرفته خط چهار قطار شهری از ابتدای سال جاری اشاره و ابراز امیدواری کرد: تا پایان آذر ماه جاری تمام مطالعات این خط تکمیل شود. وی ادامه داد: عملیات اجرایی این خط حداقل تا دو، سه سال آینده آغاز نمی‎شود.