گروه جهان: هر روز که می‌گذرد زاویه تازه‌ای از قرارداد تازه آنکارا و واشنگتن آشکار می‌شود. به گزارش سی ان ان یکی از مقامات آمریکایی تایید کرد که نیروهای این کشور قرار است از نیروهای شورشی سوریه موسوم به ارتش آزاد حمایت هوایی داشته باشند. این مقام آمریکایی که نام خود را فاش نکرده است می‌گوید: این تصمیمی است که طی ماه‌ها رایزنی گرفته شده است. این دستور از هفته پیش قرار بوده به اجرا در بیاید و بر اساس این دستور نیروهای آمریکایی موظف به حمایت از نیروهای شورشی ارتش آزاد سوریه و همچنین شورشیان وابسته به بخش ۳۰ هستند. این شورشیان، نیروهایی هستند که توسط آمریکا آموزش می‌بینند.


نیروهای بخش 30 شامل نیروهایی می‌شوند که به تازگی زیر نظر آمریکایی‌ها در حال آموزش هستند و آمریکا متعهد شده است که از این نیروها پشتیبانی هوایی کند. این در حالی است که در هفته گذشته نیروهای افراطی در سوریه تعدادی از نیروهایی را که اصطلاحا میانه‌رو می‌خوانند می‌ربایند و بسیاری از واشنگتن ایراد می‌گیرند که از نیروهای تحت آموزش خود به اندازه کافی حمایت نمی‌کند.


ایالات‌متحده اعتقاد دارد نیروهای تحت آموزشش توسط جبهه النصره دزدیده شده‌اند. واشنگتن می‌گوید این گروه زیر نظر القاعده فعالیت می‌کند و از نظر آمریکا این گروه یک گروه تروریستی است. روز گذشته نیز نیروهای النصره به این گروه حمله کرد که این حمله توسط ارتش آزاد سوریه و نیروی هوایی آمریکا دفع شد. حملات هفته گذشته در نهایی شدن این تصمیم از سوی واشنگتن نقش مهمی داشته است.


آلیستر باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: «ما در نظر داریم نیروهای بیشتری از شورشیان سوری را آموزش نظامی دهیم. این نیروها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش و النصره آموزش می‌بینند.»


در سخنان آلیستر باسکی اشاره‌ای به برخورد این نیروها با نیروهای اسد نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به صراحت تاکید کرده است که آمریکا این نیروها را برای مبارزه با گروه‌های افراطی همچون داعش آموزش می‌دهد.


او می‌گوید: برای اینکه این نیروهای آموزش دیده بتوانند در میادین نبرد با گروه‌های تروریستی پیروز شوند، آمریکا هر قدمی که لازم داشته باشد بر می‌دارد.


آمریکا تاکنون توانسته افزون بر ۶۰ سوری را در این راستا آموزش دهد، اما واشنگتن می‌گوید آماده است تا نیروهای بیشتری را برای آموزش فرابخواند.


این گروه قرار است با جبهه النصره که در شمال سوریه فعال است مبارزات جدی داشته باشد.


گفته می‌شود این تصمیم بخشی از قرارداد ترکیه با آمریکاست که در پی آن آنکارا از واشنگتن خواسته است تا از نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه حمایت بیشتری به عمل آورد. این گروه مورد حمایت ترکیه است و نیروهای آن نیز در اردن توسط آمریکایی‌ها آموزش می‌بینند.


با این حال آنکارا همواره از واشنگتن به دلیل عدم حمایت کافی از این گروه انتقاد می‌کرد.


هفته گذشته رسانه‌ها فاش کردند که مقامات ترکیه و آمریکا برای مبارزه با داعش به توافق نهایی رسیده‌اند. ترکیه نیز چندین حمله به مواضع داعش در خاک سوریه داشته است.


این کشور همچنین از آمریکا خواسته است تا در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند که تاکنون با مخالفت آمریکا مواجه شده است. آمریکا تنها با منطقه امن موافقت کرده است.


با اجرایی شدن این دستور نیز مشخص شده است آمریکا قصد دارد حمایت‌های خود را از این مخالفان افزایش دهد. اما هنوز با ترکیه بر سر دشمن واحد مشکل دارند.


ترکیه به‌رغم اینکه در هفته گذشته مواضع داعش را بمباران کرده است اما هنوز اسد را دشمن شماره یک خود می‌داند اما آمریکا اعتقاد دارد مبارزات در سوریه تنها باید معطوف به مبارزه با گروه‌هایی مثل داعش و جبهه النصره شود.