اصناف رایانه منتظر تعدیل مالیات

دنیای اقتصاد: تعیین تکلیف رقم مالیات سال ۹۴ اصناف رایانه به زمان بازبینی سازمان امور مالیاتی موکول شد.

به دلیل رکود در بازار رایانه و عدم توان پرداخت مالیات از سوی واحدها، فعالان این صنف در انتظار بازبینی دوباره مبالغ مالیاتی خود از سوی سازمان امور مالیاتی هستند. در ابتدای امسال معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت پس از سه جلسه مشترک با نمایندگان اتاق اصناف ایران درباره نرخ مالیات سال ۹۳ توافق شده است. حسین وکیلی اعلام کرد بر اساس توافق صورت گرفته صاحبان مشاغل مشمول بند ج ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات آنها در سال ۹۲ تا مبلغ یک میلیون تومان بوده است ، با ۸ درصد افزایش ، از یک میلیون تا سه میلیون تومان با ۱۲ درصد افزایش و از سه میلیون تومان به بالا با ۱۸ درصد افزایش مالیات را پرداخت کنند.

حالا اما صاحبان کسب‌وکار در حوزه رایانه و تجهیزات می‌گویند نه تنها درآمد بالایی نداشته‌اند که در دو سال اخیر با ضرر و زیان روبه‌رو بوده‌اند.

به گفته سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران، تنها مسائلی که تاکنون حل و فصل شده کارهای مربوط به مالیات‌ سال ۹۲ است که به سرانجام رسیده است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در سال ۹۲ بر اساس همکاری‌هایی که با سازمان مالیات انجام شده بود به تشخیص مسوولان، بازرسان امور مالیاتی پس از صدور برگه قطعی اقدام به بازرسی مجدد کردند که این همکاری باعث شد تا بسیاری از افراد بتواند با این راهکار، مالیات خود را به صورت مناسب پرداخت کنند. اما برای سال ۹۳ تا این لحظه این همکاری انجام نشده است. با این حال همه اصناف برگه‌های قطعی خود را به سازمان امورمالیاتی که مهلت مقرر آن آخر تیرماه بود، ارسال کرده‌اند و منتظر جواب هستند.»

او می‌گوید توافقی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده اصلا مورد قبول اصناف رایانه نیست؛ چراکه اگر قرار بر افزایش مالیاتی باشد باید درآمد هم اضافه شده باشد که تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است.

«به نظر می‌رسد سازمان امور مالیات تبدیل به اتوبان یک طرفه شده است که صاحبان آن به سرعت دلخواه خودشان در حال حرکت‌اند و هیچ اهمیتی نمی‌دهند که بقیه توان رسیدن به این سرعت را دارند یا خیر. به هرحال این نوع نگاه باعث شده تا در سال‌های اخیر واحدهای صنف رایانه به انحای مختلف از توافق خارج شوند تا به وضعیت‌شان رسیدگی شود.» میرمهدی می‌گوید برای مالیات سال ۹۳ اصناف رایانه منتظرند تا تصمیم نهایی درباره وضعیتشان گرفته شود. او درباره اینکه تعیین تکلیف واحدهایی که توان پرداخت مالیات ندارند چه خواهد شد، می‌گوید: «البته به دلیل بدهی واحدهای صنفی به اداره مالیات هیچ واحدی پلمب نمی‌شود اما باید مسوولان بدانند که در سال گذشته هیچ واحدی درآمد بالایی نداشته که بتواند چنین مالیات‌هایی را پرداخت کنند.» او در همین زمینه تاکید می‌کند:

«برای حل این مشکل از ابتدای سال ۹۴ با مسوولان جلسات مختلفی گذاشته‌ایم اما درنهایت اعلام می‌شود که چون دولت درآمدهای نفتی‌اش کاهش یافته تمامی هزینه‌ها باید از طریق پرداخت مالیات تامین شود اما این ناعادلانه است در شرایطی که خود اصناف وضعیت مناسبی ندارند باید متقبل هزینه‌های دولت هم بشوند. باید از مسوولان سوال کرد که آیا در سال گذشته درآمد واحدها مناسب بوده یا درهای کشور برای سرمایه‌گذاری باز بوده یا اتفاق بالقوه‌ای افتاده است که می‌خواهیم به اصناف حوزه رایانه فشار بیاوریم؟» رئیس اتحادیه رایانه تهران با اعلام اینکه در دو سال اخیر این اصناف رایانه بوده‌اند که به دلیل رکود اقتصادی ضربه خورده و تحت فشار بودند، می‌گوید: «این فشارها تا آنجا پیش رفته که اخیرا مجتمع پارسیان در تهران که مرکز خرید و فروش رایانه بود تعطیلی برخی واحدها را شاهد بوده است.»

او اما در نهایت از واحدهای صنفی تعطیل شده می‌خواهد که خبر تعطیلی واحد خود را کتبا اعلام کنند «بسیاری از دوستان به دلیل ناآگاهی از قوانین نظام صنفی نمی‌دانند که در صورت تعطیل کردن واحدهای صنفی‌شان باید حتما آن را به صورت کتبی به اتحادیه و سازمان مالیات اعلام کنند تا از پرداخت مالیات در مدت زمانی که تعطیل بوده‌اند، معاف شوند. بنابراین ضروری است در صورتی که واحد صنفی تعطیل شد آن را کتبا اعلام کنند تا ما هم بتوانیم با جمع‌آوری آمار واحدهای صنفی شرح دقیقی از وضعیت بازار ارائه کنیم.»