گروه بازار پول: گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۹ مرداد سال‌جاری حاکی از آن است که از ۱۱ گروه مواد خوراکی، تورم نقطه به نقطه (رشد قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل) در ۱۰ گروه تک رقمی بوده است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که این روند در ۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین باید تاکید کرد که تنها تورم دو رقمی نیز مربوط به گروه حبوبات معادل ۸/ ۱۷ درصد بوده است که این روند به‌دلیل افزایش قابل‌توجه (۵۰ درصد) یکی از کالاهای آن بوده است و در صورت در نظر نگرفتن تنها یک کالا از ۴۲ کالای موجود در گزارش خرده‌فروشی، می‌توان عنوان کرد که تمام گروه‌های خوراکی دارای تورم زیر ۱۰ درصد بوده‌اند. مقایسه این آمار با مدت مشابه دو سال قبل نتایج جالبی در پی دارد. در هفته منتهی به ۱۱ مرداد ۹۲، در میان یازده گروه خوراکی تورم نقطه به نقطه اغلب گروه‌ها از ۲۰ درصد بالاتر بود و دامنه نوساناتی این آمار تا بیش از ۱۰۰ درصد نیز افزایش یافته بود. گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، تغییرات قیمت یازده گروه مواد خوراکی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی را در مقیاس زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه منتشر می‌کند.

10 گروه زیر مرز 10 درصد

آخرین گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۹ مرداد حاکی از آن است که از میان یازده گروه، تنها تورم نقطه به نقطه گروه حبوب است که با ثبت رقم ۸/ ۱۷ درصد بالای سطح ۱۰ درصد ایستاده است. البته می‌توان پیش‌بینی کرد که در هفته‌های آینده این گروه نیز به جرگه تک رقمی‌ها افزوده شود. طبق آمارها در این گروه عدس نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶/ ۵۵ درصد رشد قیمتی را پشت سر گذاشته است؛ بنابراین اگر تغییرات قیمتی این کالا را به‌عنوان یک داده دورافتاده در نظر بگیریم، می‌توان گفت که تورم نقطه به نقطه تمام خوراکی‌ها تک رقمی شده است. همچنین یکی از نکات قابل‌توجه در گزارش بانک مرکزی تورم منفی ۵/ ۱۳ درصدی در گروه «گوشت مرغ» است. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هفته مورد بررسی معادل ۶ هزار تومان در هر کیلو گزارش شده که این قیمت در مدت مشابه سال قبل حدود ۷ هزار تومان در هر کیلو گزارش شده بود؛ بنابراین قیمت مرغ طی یکسال کاهش هزار تومانی را در هر کیلو پشت سر گذاشته است.

کنترل تورم نسبت به دو سال گذشته

گزارش خرده‌فروشی دومین شاهدی است که نشان می‌دهد تورم خوراکی‌ها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. در گزارش شاخص بهای مصرف کننده نیز تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر ماه معادل منفی ۶/ ۲ درصد گزارش شده که تاثیر قابل‌توجهی در منفی شدن تورم ماهانه کل داشته است. این روند حاکی از آن است که آرامش قیمتی در بازار مواد خوراکی حکمفرما است اما در مدت مشابه دو سال قبل، روند قیمتی مواد خوراکی متفاوت بود. موضوعی که شاید بدون نیاز به آمارها نیز در آن زمان قابل احساس بود و به‌صورت روزانه به قیمت مواد خوراکی افزوده می‌شد.

«کاهش نوسان بازار ارز»، «تغییر انتظارات تورمی» و «تنظیم بازار خوراکی» سه عامل موثر در کنترل تورم خوراکی‌ها طی دو سال گذشته محسوب می‌شود. تغییرات قیمتی مواد خوراکی به‌دلیل آنکه برای مردم بیشتر از سایر کالاها قابل لمس است، اثر بیشتری در جهت‌دهی انتظارات تورمی خواهد داشت؛ بنابراین کنترل تورم این گروه در دو سال اخیر، در روند کنترل تورم کل نیز اثر داشته است. بر اساس گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۱ مرداد سال ۹۲، تورم نقطه به نقطه ۱۰ گروه از یازده گروه بالاتر از ۲۰ درصد گزارش شده بود. همچنین تورم نقطه به نقطه برخی گروه‌ها مانند چای تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد در آن مقطع قیمت چای طی یک سال دو برابر شده بود؛ اما تورم این گروه پس از دو سال کاهش قابل‌توجهی داشته و به ۵/ ۳ درصد رسیده است.

این روند در سایر گروه‌ها نیز مشابه می‌شود و طی دو سال اخیر از سطح اکثر گروه‌ها کاسته شده است. تورم نقطه به نقطه برنج نیز طی دو سال اخیر از مرز بیش از ۶۰ درصد فاصله گرفته و تا حدود ۹ درصد در مرداد ماه جاری کاسته شده است.

تغییرات هفتگی

بانک مرکزی در گزارش خرده‌فروشی، علاوه‌بر تغییرات سالانه، تغییرات قیمتی هفتگی و ماهانه مواد خوراکی را منتشر می‌کند. بر اساس این آمارها، بیشترین افزایش هفتگی در کالاهای خوراکی مربوط به گروه تخم مرغ بوده که سطح قیمت‌ها نسبت به هفته قبل ۳ درصد افزایش یافته است. قیمت یک شانه دو کیلویی تخم مرغ معادل۸۱۰۰تومان گزارش شده که نسبت به هفته قبل حدود ۲۰۰ تومان رشد کرده است. همچنین در بازه هفتگی بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه بوده است. بر اساس آمار این گزارش، تورم هفتگی میوه‌ها معادل منفی ۴/ ۴ درصد گزارش شده و در هفته‌های اخیر، تورم این گروه همواره منفی بوده است؛ به‌نحوی‌که در بازه ماهانه حدود ۲۲ درصد از سطح قیمت‌های این گروه کاسته شده است. به نظر می‌رسد کاهش قیمت در گروه میوه‌ها به‌دلیل افزایش عرضه میوه‌های نوبرانه و کاهش نوسانات فصلی در این گروه بوده است.

در بین گروه‌های مواد خوراکی گروه لبنیات یکی از گروه‌های با ثبات بوده است. قیمت‌های این گروه طی هفته‌های اخیر تغییر قابل‌توجهی نداشته و در بازه سالانه نیز تنها به قیمت پنیر غیرپاستوریزه حدود ۱۹ درصد افزوده شده است. قیمت هر کیلو پنیر غیر پاستوریزه در هفته مورد بررسی حدود ۲۱ هزار تومان گزارش شده است. گروه سبزی‌های تازه نیز طی هفته اخیر ۲ درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است. تورم نقطه به نقطه این گروه معادل ۶ درصد گزارش شده است. در هفته مورد بررسی، تورم گروه گوشت قرمز نیز معادل ۲/ ۰ درصد عنوان شده و هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان معادل ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسیده است.

رکورد 4 ساله در تورم خوراکی