گروه جهان: مقام‌های ارشد یمن و آمریکا اعلام کردند که امارات متحده عربی یک تیپ نظامی را برای کمک به ائتلاف عربی در مبارزه با حوثی‌ها عازم یمن کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، نیروهای اماراتی در بندر عدن فرود آمده‌اند و همراه با آنها بسیاری از ادوات جنگی مانند تانک و خودروهای زرهی هم دیده می‌شود. یک فرمانده ارشد یمنی می‌گوید: نیروهای اماراتی بلافاصله پس از فرود در بندر جنوبی عدن، به دنبال رهگیری نیروهای حوثی برآمدند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد ائتلاف عربی بر این باور است که شیعیان حوثی به نمایندگی از ایران با عربستان می‌جنگند. بنابراین، وظیفه عربستان مقاومت در برابر آنها و تار و مار کردن رقیبی است که عامل کشور دیگر تصور می‌شود. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «حوثی‌ها اتحاد خود با ایران را می‌پذیرند اما این مساله که عامل ایران باشند را رد می‌کنند.» دولت اوباما می‌گوید سعودی‌ها نسبت به روابط حوثی‌ها با ایران اغراق می‌کنند. برخی کارشناسان می‌گویند روابط تاریخی عربستان- یمن همواره روابطی پر فراز و نشیب بوده است. عربستان با تصور اینکه «برادر بزرگ‌تر» است همواره سعی در بلعیدن یمن داشته است و این درگیری‌هایی را میان دو کشور سبب شد. این باور وجود دارد که سعودی‌ها با بزرگنمایی عمدی رابطه حوثی‌ها با ایران به هدف خود که حضور نظامی در یمن و گوشمالی دادن به رقبای یمنی بود رسیدند. برخی دیگر بر این باورند که عربستان با مشاهده الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و عدم واکنش مناسب غرب به آن، سعی در تکرار این مساله در یمن داشت. عربستان اطمینان داشت که با پشتوانه مالی و روابط سیاسی- نظامی با غرب می‌تواند راهکار روسی در قبال کریمه را در یمن به‌کار گیرد.

گزارش نیویورک‌تایمز می‌افزاید برخی شبه نظامیان یمنی که با حوثی‌ها در جنگ هستند در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه امارات دوره دیده و شیخ نشین امارات خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی به آنها داده است. در واقع، ائتلاف عربی به دنبال این است که جای پایی در آینده یمن برای خود داشته باشد. فرماندهان یمنی مستقر در جنوب این کشور می‌گویند طی هفته‌های اخیر یگان‌هایی از نیروهای عربستانی- اماراتی از زمین وارد خاک یمن شده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «اولین بار است که تیپ اماراتی به‌عنوان نیرویی خارجی وارد نبردی زمینی می‌شود. یک مقام ارشد دولت آمریکا به شرط فاش نشدن نامش به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «امارات و عربستان روی این مساله در حال قمار هستند.» این مقام آمریکایی می‌گوید: تهاجم این دو کشور و مداخله نظامی در یمن نشان از نگرانی گسترده آنها از نفوذ ایران در منطقه دارد. اکنون مبارزان ضدحوثی با حمایت امارات- عربستان دست برتر یافته و توانسته‌اند حوثی‌ها را در برخی نقاط به عقب برانند. الشرق الاوسط در گزارشی به نقل از عبدالمالک الحوثی می‌نویسد این رهبر حوثی روز شنبه شکست خود در بندر جنوبی عدن را پذیرفت و اعلام کرد که آماده مذاکره و راه‌حل سیاسی برای بحران کشور است. تلویزیون المسیره یمن اعلام کرد: چنین سخنان و مواضعی از سوی رهبر حوثی‌ها نشان از تغییر در رویکرد معمول این گروه دارد. هر چند عبدالمالک «پیروزی» ائتلاف عربی را «محدود» اعلام کرد اما افزود ائتلاف عرب «با پول چند کشور و سرازیر شدن آنها به سوی یمن به موفقیت دست یافت.»