تغییر استراتژی فروش خودروهای چینی
اولین واکنش قیمتی خودرو در بازار ایران پس از توافق هسته‌ای، تخفیف بی‌سابقه قیمت خودروهای چینی است. به طوری که در حال حاضر واردکنندگان خودروهای چینی به تخفیف بیش از 15 میلیون تومانی محصولات خود پرداخته اند تا بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند. این در حالی است که از قرائت «بیانیه هسته‌ای لوزان» در ابتدای سال جاری تاکنون مشتریان انتظار کاهش را داشتند اما موضوع کاهش قیمت همواره از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو رد می‌شد.این در شرایطی است که پس از تحقق توافق هسته‌ای بسیاری از کارشناسان احتمال کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی را پیش‌بینی کردند و در این میان وضعیت قیمتی خودروهای چینی در برابر دیگر خودروها را پایین‌تر توصیف کردند. به عقیده آنها شانس حضور خودروهای چینی در بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها بسیار کم خواهد بود. اما برخی دیگر معتقدند که در آینده خودروهای چینی جایی در بازار ایران نخواهند داشت. در این میان علت‌های مختلفی برای کم‌رنگ شدن نقش چینی‌ها در بازار عنوان می‌شود اما مهم‌ترین گزینه‌ای که در حال حاضر کارشناسان بر آن تاکید دارند باز شدن درهای ایران به روی غول‌های خودروسازی جهان است.

خودروسازانی که مشتریان ایرانی تمایل بیشتری نسبت به محصولات آنها دارند. بر همین اساس پس از اعلام توافق هسته‌ای مذاکرات گسترده خودروسازان اروپایی برای همکاری مشترک با خودروسازان داخلی آغاز شد و روند گفت‌وگوها میان دو طرف نیز مثبت بوده است. برهمین اساس بازار ایران قرار است با حضور خودروهای شرکت‌هایی اروپایی و حتی آمریکایی در آینده متنوع‌تر از امروز شود. از آنجا که برای مصرف‌کننده ایرانی به روز بودن و کیفیت خودرو اهمیت بسیاری دارد بنابراین گرایش آنها به خودروهای برندهای بین‌المللی و باسابقه بسیار بیشتر از برندهای چینی است. همین موضوع در هفته‌های اخیر باعث شده تا واردکنندگان و خودروسازانی که در بازار ایران حضور دارند به تخیف نجومی خودروهای خود بپردازند.همچنین شواهد نشان‌دهنده کاهش سهم خودروسازان چینی در بازار ایران است. موضوعی که واردکنندگان خودروهای چینی را مجبور به کاهش قیمتی بین 15 تا 26 میلیون تومان کرده است. بسیاری علت این موضوع را عدم رقابت‌پذیری محصولات چینی به‌دلیل کیفیت پایین فنی و عملکردی و نداشتن خدمات پس از فروش می‌دانند و برخی دیگر به توان کم رقابت‌پذیری این خودروها در برابر خودروهای معتبر اروپایی اشاره می‌کنند؛ با این حال خودروسازان چینی که سودای افزایش سهم در بازار ایران داشتند، حالا با تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران در نظام بین‌الملل به تغییر استراتژی خود پرداخته اند.

کاهش سهم چینی‌ها در بازار
روزهای اوج چینی‌ها روزهای سخت خودروسازان داخلی بود. روزهایی که همکاری دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور با خودروسازان معتبر بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها قطع شد و فشار تحریم‌ها آنچنان سنگین بود که کیفیت و طراحی خودروها نتوانست پاسخگوی نیاز و سلیقه مصرف‌کننده ایرانی باشد. به همین دلیل خودروهای چینی که وارد بازار ایران شدند هر چند به لحاظ کیفی مشکلات بسیاری داشتند اما توانستند با ارائه طراحی‌های تازه دل مخاطب ایرانی را به دست بیاورند. بنابراین در طول سال‌های ۹۱ و ۹۲ چینی‌‌ها تحت تاثیر تحریم‌های خارجی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید خودروهای داخلی توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند و تولید خود را افزایش دهند. هر چند بسیاری از کارشناسان همواره پیکان تیز انتقاد خود را به کیفیت این خودروها نشانه می‌رفتند و معتقد بودند که بازار ایران به محلی برای آزمون و خطای خودروسازان چینی تبدیل شده است اما مشتریان ایرانی به‌دلیل قیمت مناسب‌تر خودروهای چینی و نداشتن قدرت خرید زیاد به خرید این خودروها روی آورد ند.

خودروسازان چینی نیز حضور خود در بازار ایران را روز به روز بیشتر کردند تا توانستند به سهم ۵ درصدی در بازار ایران برسند. از سوی دیگر آنها با واردات و مونتاژ محصولات متنوع‌ترشان در بازار ایران این بار تلاش بسیاری برای رقابت با خودروهای وارداتی خودروسازان اروپایی، کره‌ای و ژاپنی کردند. اما با تغییر وضعیت ایران در عرصه جهانی گویا چینی‌ها باید به فکر برنامه دیگری باشند. با این حال در شرایطی، کاهش سهم خودروهای چینی در بازار ایران با توافق هسته‌ای پیش‌بینی می‌شد که هفته گذشته یکی از مدیران خودروسازی چین، کاهش سهم چینی‌ها در بازار خودرو ایران با ورود شرکت‌های غربی را تایید کرد و شاید همین باعث شده که واردکنندگان خودروهای چینی با تخفیف‌های نجومی به فروش محصولات خود بپردازند. یکی از فعالان بازار خودرو با بیان اینکه خودروهای چینی در بازار با کاهش اقبال مشتریان مواجه شده‌اند، می‌گوید: چینی‌ها با کاهش شدید قیمت تلاش دارند مشتریان را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب کنند؛ این در حالی است که مشتری ایرانی در حال حاضر اولویت خرید خودرو خود را به آینده موکول کرده است تا خودروهای خارجی با مدل‌های جدید وارد بازار شود.وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر مشتریان به خودروسازان بزرگ جهانی که برای تولید مشترک با خودروسازان داخلی به ایران می‌آیند، فکر می‌کنند و گزینه چینی‌ها برای خرید از سبد آنها حذف شده است. با این روند برخی از خودروسازان چینی که محصولاتشان کیفیت پایینی دارد قطعا از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد و اگر خودروسازان اروپایی بتوانند محصولاتی با قیمت پایین و اقتصادی در ایران تولید کنند، عرصه بیش از پیش بر خودروسازان چینی تنگ خواهد شد.

تجدیدنظر در واردات چینی‌ها
هرچند به اعتقاد نمایشگاه‌داران پایتخت، مشتریان ایرانی دیگر راغب به خرید خودروی چینی نیستند و تخفیف‌های نجومی نیز تاثیری در تغییر نظر آنها ندارد اما یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هرچند مهم‌ترین انتقاد به خودروهای چینی بحث کیفیت پایین آنها است اما نباید از یاد برد که آنها به‌خصوص در چند سال اخیر تلاش کردند تا این موضوع مرتفع شود و در برخی موارد نیز موفق بودند.وی اضافه می‌کند: بنابراین فراموش نکنیم که خودروهای چینی به لحاظ قیمت یکی از رقبای جدی خودروسازان اروپایی به شمار می‌آیند. بنابراین از آنجا که تولید خودروهای اروپایی در ایران زمانبر است و در یک سال تا دو سال آینده عملیاتی می‌شود نمی‌توان گفت که استراتژی فروش چینی‌ها به صورت تخفیفات زیاد و فروش اقساطی موفقیت‌آمیز نباشد. وی تاکید می‌کند: نکته مهم در وضعیت فعلی آن است که واردکنندگان خودروهای چینی ممکن است به‌دلیل رقابتی شدن بازار خودرو ایران در ادامه روند واردات خود در آینده تجدیدنظر کنند و این تخفیفات ارائه‌شده نیز در راستای فروش محصولات است